• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor i filmer/serier osv...

Flight of the Intruder (1991) bjuder på Rolex.

Brad Johnson med en Sub & Willem Dafoe med vad som ser ut som en fejkad/movie prop GMT Master

Flight2.jpg

Flight1.jpg

Flight3.jpg

Flight4.jpg

Danny Glover, Tom Sizemore och Vingh Rhames verkar bära Benrus Type I / Type II vilket var military issue för vissa soldater under Vietnam-kriget.

flight8.jpg

flight7.jpg

flight6.jpg

The Deep (1977) har varit uppe i tråden förut, regisserad av Peter Yates med manus av Peter Benchley (som även skrev manus till Jaws, 1975)

Peter Benchley The Deep Rolex Submariner.jpg

Nick Nolte svingar som bekant runt med Rolex ref 1680.

D4.jpg

D1.jpg

Robert Shaw med Seiko 6217 150m

d3.jpg

Hittade en behind the scenes-bild på Benchley med något av en helig gral för egen räkning, Rolex Explorer II "Orange Hand" Ref 1655

Peter Benchley Rolex Explorer II set of The Deep.jpg

The Deep (1977) har varit uppe i tråden förut, regisserad av Peter Yates med manus av Peter Benchley (som även skrev manus till Jaws, 1975)

Peter Benchley The Deep Rolex Submariner.jpg

Nick Nolte svingar som bekant runt med Rolex ref 1680.

D4.jpg

D1.jpg

Robert Shaw med Seiko 6217 150m

d3.jpg

Hittade en behind the scenes-bild på Benchley med något av en helig gral för egen räkning, Rolex Explorer II "Orange Hand" Ref 1655

Peter Benchley Rolex Explorer II set of The Deep.jpg
Och Jacqueline Bisset en mini Cartier!

I den gamla filmen Event Horizon flyger en Omega Speedmaster förbi i tyngdlösheten på ett övergivet rymdskepp.
Såg om Event Horizon (1997) häromdagen och noterade samma sak så passar på att bifoga en bild 😁

En hel del klockor i produktionen är props (bland annat en "blank" futuristisk tingest..) men man kan se Laurence Fishburne bära något rödaktigt vilket visar sig vara en tokfet Swatch Aqua Chrono SBM 105 "Red Snapper"

Speedy in space

ev1.jpg

Swatch Aqua Chrono SBM 105 "Red Snapper"

ev2.jpg

aredsnapper_1.jpg

Någon som sett den svenska serien skiftet på netflix? Rätt många härliga vintage-dinkor där. Är inte jätteduktig på alla märken men tycker mig ha sett en Technos och en Atlantic Världsmästarur… superkul klockval genomgående i serien
IMG_4650.jpeg

IMG_4649.jpeg

Jag har sett de tre första avsnitten, gillar Svensk ❤️💯 när det görs bra, kostym, bilar, dialog sceneri ja allt. Gillar inte bara att dom blandar in modern hip-hop i början 😁

Såg dokumentär om Eddie Murphy, "Being Eddie", på Netflix. Förekommer en del sköna klockor där. Eddie själv sitter bland annat med en Cartier Pasha Perpetual Calender i gulguld, en helt isad Cartier Tank Francaise och en rolex i helguld med pavétavla. Jerry Seinfeld är med och bär en Breitling Chronomat. Jamie foxx har en skelleterad och isad santos. Kevin Hart sitter med en AP RO i helguld.

Senast ändrad:
* Minor spoilers ahead *

Nu dammar vi av den här tråden efter julens firande tycker jag!
Igår såg jag Die Hard Hämningslöst från 1995 för första gången på länge.
Jag har alltid tyckt att den ligger som självklar tvåa i serien efter första filmen men jag svajar lite efter gårdagens visning.
Dock håller den absolut måttet i stort (slutet är något svagt får jag medge).

Men till saken.
I filmen rycks John McClane in i en katt-och-råtta lek med en terrorist på morgonkvisten då han blir insläpad av kollegor påtagligt bakfull för att utföra ett minst sagt stressande uppdrag i Harlem.
Under briefingen i skåpbilen bär han ett armbandsur på Bruce Willis signifikativt egna sätt under handleden.
Här önskar jag er hjälp med märke och modell.
Jag tycker att det ser ut som en Breitling men jag öppnar för diskussion.

Skärmavbild 2025-12-28 kl. 09.24.23.png

IMG_5318.jpeg

Filmen fortsätter ner i en nybyggd tunnel under Hudson River och efter att ha neutraliserat ett par lastbilschaufförer får vi se att John har bytt klocka!
Det har absolut inte framgått i filmen att ett besök till klocklådan hemma har ägt rum.
Här behöver jag hjälp, men jag kan definitivt säga att det är en annan modell än Breitlingen i den första scenen med John.

Skärmavbild 2025-12-28 kl. 00.07.00.png

IMG_5320.jpeg

Uppdraget fortsätter ut på ett lastfartyg i hamnen där John och Zeus, spelad av Samuel L Jackson, har fängslats med handklovar på en enorm bomb i lastutrymmet.
När Zeus ska pilla upp låset till handklovarna får vi ytterligare en närbild på McClanes armbandsur.
Han har bytt igen! Inte heller detta har framgått i handlingen. Nåja.
Hjälp mig, vad har vi för märke och modell på den tredje klockan som bärs av vår hjälte?

Jag önskar er god fortsättning! 🎄

Skärmavbild 2025-12-28 kl. 00.25.50.png

IMG_5319.jpeg

Senast ändrad:
Den första ser definitivt ut som en Chronomat, men de andra går jag bet på. Sjukt ändå att han har tre helt olika klockor. Stabilt detektivarbete så här i mellandagarna. Är detta missar från rekvisitören?

Den första ser definitivt ut som en Chronomat, men de andra går jag bet på. Sjukt ändå att han har tre helt olika klockor. Stabilt detektivarbete så här i mellandagarna. Är detta missar från rekvisitören?

Tack! Men det var tacksamt med många närbilder på klocka…klockorna och dö kände jag för att leta fram förstoringsglaset och deer stalkern.
Man undrar ju verkligen om det är rekvisitören som missat eller hur det ligger till.
Chronometers och en av de andra har ju snarlika armband där det tredje skiljer sig rätt bra.
Samtliga klockor är ju chronografer vilket tyder på att det fanns en linje i alla fall.
Jag undrar också i vilken sekvens scenerna spelats in med tanke på de olika klockorna.
Var en av dem hans egen och de andra props? 🤷🏼‍♂️

Den första filmen är ju känd för sin Tag Heuer som ändå bärs genomgående.

* Minor spoilers ahead *

Nu dammar vi av den här tråden efter julens firande tycker jag!
Igår såg jag Die Hard Hämningslöst från 1995 för första gången på länge.
Jag har alltid tyckt att den ligger som självklar tvåa i serien efter första filmen men jag svajar lite efter gårdagens visning.
Dock håller den absolut måttet i stort (slutet är något svagt får jag medge).

Men till saken.
I filmen rycks John McClane in i en katt-och-råtta lek med en terrorist på morgonkvisten då han blir insläpad av kollegor påtagligt bakfull för att utföra ett minst sagt stressande uppdrag i Harlem.
Under briefingen i skåpbilen bär han ett armbandsur på Bruce Willis signifikativt egna sätt under handleden.
Här önskar jag er hjälp med märke och modell.
Jag tycker att det ser ut som en Breitling men jag öppnar för diskussion.

Skärmavbild 2025-12-28 kl. 09.24.23.png

IMG_5318.jpeg

Filmen fortsätter ner i en nybyggd tunnel under Hudson River och efter att ha neutraliserat ett par lastbilschaufförer får vi se att John har bytt klocka!
Det har absolut inte framgått i filmen att ett besök till klocklådan hemma har ägt rum.
Här behöver jag hjälp, men jag kan definitivt säga att det är en annan modell än Breitlingen i den första scenen med John.

Skärmavbild 2025-12-28 kl. 00.07.00.png

IMG_5320.jpeg

Uppdraget fortsätter ut på ett lastfartyg i hamnen där John och Zeus, spelad av Samuel L Jackson, har fängslats med handklovar på en enorm bomb i lastutrymmet.
När Zeus ska pilla upp låset till handklovarna får vi ytterligare en närbild på McClanes armbandsur.
Han har bytt igen! Inte heller detta har framgått i handlingen. Nåja.
Hjälp mig, vad har vi för märke och modell på den tredje klockan som bärs av vår hjälte?

Jag önskar er god fortsättning! 🎄

Skärmavbild 2025-12-28 kl. 00.25.50.png

IMG_5319.jpeg
Den sista ser ut som något japanskt, kanske Citizen?

Den sista ser ut som något japanskt, kanske Citizen?

Låter rimligt!
Man har för lite att göra i mellandagarna känner jag.
Kan behöva googla Citizenmodeller ikväll i brist på annat.

Uppdatering! Eller är det så enkelt som att vända sig till K&S-tråden, att det är samma modell som denna?

Tillbaka
Topp