• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor i kyla

Emil_G

f.k.a hastkista
Kom under helgens bitande kyla (-27 hos oss) att tänka på några tidigare fadäser med klockor i kyla.
Jag har tidigare fått imma på två klockor, en G-Shock som var ett år gammal och en Monster som var helt ny, vid låga temperaturer, -20 och kallare skulle jag tro.
Har ni haft liknande problem vid kyla/aktivitet ute?
Hur står sig dyrare klockor?
Är detta något man får räkna med, men tanke på att ovan nämnda klockor tillhör den lite tåligare sorten?
Blev bara lite fundersam.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Också fundersam då jag fick imma på min G-Shock men vid betydligt varmare temperaturer. Den är aldrig öppnad eller så.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
image.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Innan på glaset beror väl på hur fuktigt det var i luften där klockan monterades, är det en väldigt tät klocka (typ G-shock) lär ju inte fukten försvinna ut ur den om du inte öppnar den och låter den ligga öppen en stund när du är hemma (inomhus) en dag då det är mycket kallt ute (förutsätter att du inte har en luftfuktare hemma)
 

KalleKnuda

Cartier
Låter ju sådär att du fått imma på din gshock när det största säljargumentet för just gshocken är hur bra den klarar av alla element
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Innan på glaset beror väl på hur fuktigt det var i luften där klockan monterades, är det en väldigt tät klocka (typ G-shock) lär ju inte fukten försvinna ut ur den om du inte öppnar den och låter den ligga öppen en stund när du är hemma (inomhus) en dag då det är mycket kallt ute (förutsätter att du inte har en luftfuktare hemma)
Förmodligen så. Den lilla fukt som finns instängd i klockan kondenserar mot det kalla glaset då man kommer in i värmen. Som glasögon, fast inte lika illa.

... Är det lika illa är klockan otät...

A
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Låter ju sådär att du fått imma på din gshock när det största säljargumentet för just gshocken är hur bra den klarar av alla element


Håller med, dock så har jag haft rätt så många G-shocks men aldrig haft några problem med dem varken i värme eller kyla, inte heller imma på displayen.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Fanns/finns det inte en tråd här någonstans med en som fotodokumenterat när han fryser in sin submariner och sedan tinar upp den igen?

Orkar inte leta upp tråden själv.
 
Topp