• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor med "quick set" av timvisare

uprof

Basic
2-Faktor
Jag reser en del mellan tidzoner och tycker det är sorgligt att behöva stoppa klockan bara för att justera en timma hit eller dit. Det är speciellt jobbigt efter en långflygning när mobilbatteriet är slut och ingen annan pålitlig referenstid finns tillgänglig. Om man har en klocka som man vet går perfekt, eller i vart fall förutsägbart, så är det fint att då kunna justera bara timvisaren utan att röra något annat. Och nej, att ha klockan kvar på hemtid och ändra en GMT-visare är inte vad jag är ute efter, det är tolvtimmarsvisaren som ska ändras.

Vissa GMT funkar så (Rolex, Omega och SEIKO, vad jag vet). Jag har själv använt GMT Master II och Sportura GMT med stor belåtenhet. Nya Longines V.H.P. verkar också klara av det. Finns det andra klockor, mekaniska eller quartz, med eller utan GMT-komplikation, som fixar det?

Den här gör det.
IMG_2039.JPG

Har quick set på timvisaren på både Omega Aqua Terra och Omega Globemaster. Mycket smidigt när man reser.

Har quick set på timvisaren på både Omega Aqua Terra och Omega Globemaster. Mycket smidigt när man reser.

Verkar vara vanligare än jag trodde, nu har jag lite att gå igenom. Tack!
Jag har absolut inget emot quartz, särskilt inte på resande fot när Fröken Ur är svår att få tag på.

Verkar vara vanligare än jag trodde, nu har jag lite att gå igenom. Tack!
Jag har absolut inget emot quartz, särskilt inte på resande fot när Fröken Ur är svår att få tag på.
Bästa reseklockan ,Seiko Astron. Det du beskriver gör ju gällande att du har koll på lokal tid, det gör Astron åt dig. Finns i flera utföranden med både dualtime, kronograf eller bara tid och datum. Samtliga med GPS och soldrift. Ett knapptryck, och beroende på vilken synkning som görs mellan 15 och 20 sek innan du har 100% koll på tiden och vart du befinner dig :)

Men fixar den att justera timvisaren utan att stoppa verket?
Ja så vitt jag minns:

"Using the GMT feature is relatively easy once set. You essentially press the button at 2 o'clock to change the city code at 9 o'clock to indicate your current local time or the time you want to see, e.g., as you travel. Each press will move the hour hand forward one hour and change the city code eastward. "
www.ablogtowatch.com/nomos-tangomat-gmt-review/

Tillbaka
Topp