Jag reser en del mellan tidzoner och tycker det är sorgligt att behöva stoppa klockan bara för att justera en timma hit eller dit. Det är speciellt jobbigt efter en långflygning när mobilbatteriet är slut och ingen annan pålitlig referenstid finns tillgänglig. Om man har en klocka som man vet går perfekt, eller i vart fall förutsägbart, så är det fint att då kunna justera bara timvisaren utan att röra något annat. Och nej, att ha klockan kvar på hemtid och ändra en GMT-visare är inte vad jag är ute efter, det är tolvtimmarsvisaren som ska ändras.
Vissa GMT funkar så (Rolex, Omega och SEIKO, vad jag vet). Jag har själv använt GMT Master II och Sportura GMT med stor belåtenhet. Nya Longines V.H.P. verkar också klara av det. Finns det andra klockor, mekaniska eller quartz, med eller utan GMT-komplikation, som fixar det?
Vissa GMT funkar så (Rolex, Omega och SEIKO, vad jag vet). Jag har själv använt GMT Master II och Sportura GMT med stor belåtenhet. Nya Longines V.H.P. verkar också klara av det. Finns det andra klockor, mekaniska eller quartz, med eller utan GMT-komplikation, som fixar det?