• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor ni fått komplimanger för

Ash6

Basic
2-Faktor
Även om många av oss främst köper klockor för att vi själva gillar dem, vore det kul att få höra vilka av era klockor som fått komplimanger från icke-entusiaster – alltså personer som inte är så insatta i klockvärlden. OBS! Flickvän eller fru räknas inte här. 😉

Jag har nog bara fått komplimanger för två klockor. Den ena var min Certina DS-1, där en tidigare kollega och en släkting tyckte den var snygg. Kollegan utbrast ”Nice, Schweizare!” och släktingen frågade ”Cool klocka, vad är det för märke?”. Den andra var min blåa Longines HydroConquest, där en vän utbrast: “Har du Bond-klockan?! Snygg!” 😂

Dela gärna med er!

IMG_0138.jpeg

Min gamla DS-1.

Om det redan finns en liknande tråd får moderator gärna flytta inlägget, men jag hittade inget när jag sökte.

Kul tråd!
Jag får sällan komplimanger för klockor..undantaget min svåger som dock själv är klockintresserad så det räknas knappt 😊

Den som väckt mest intresse från ”vanliga dödliga” och lett till komplimanger är MoonSwatchen, speciellt pink moon 😊

IMG_5699.jpeg

Då jag själv är extremt snygg så är det få som lägger märke till mina klockor.
Sedan så är det inte några direkt flashiga klockor som lyser, så man kan väl kanske se att jag har något i metall runt handleden.
Sällan/ aldrig jag får spontana kommentarer av random folk på stan.

Även om många av oss främst köper klockor för att vi själva gillar dem, vore det kul att få höra vilka av era klockor som fått komplimanger från icke-entusiaster – alltså personer som inte är så insatta i klockvärlden. OBS! Flickvän eller fru räknas inte här. 😉

Jag har nog bara fått komplimanger för två klockor. Den ena var min Certina DS-1, där en tidigare kollega och en släkting tyckte den var snygg. Kollegan utbrast ”Nice, Schweizare!” och släktingen frågade ”Cool klocka, vad är det för märke?”. Den andra var min blåa Longines HydroConquest, där en vän utbrast: “Har du Bond-klockan?! Snygg!” 😂

Dela gärna med er!

IMG_0138.jpeg

Min gamla DS-1.

Om det redan finns en liknande tråd får moderator gärna flytta inlägget, men jag hittade inget när jag sökte.

När blev Longines Hydro ”bond klockan”?

När jag hade min Speedy på mig fick jag "Snygg klocka" av en kollega (som då bar en vit Tusenökronograf), som förvisso visste att jag är intresserad.
En annan kollega utbrast något liknande fast nog mer "Den där gillar jag!" när jag hade min Oris Kermit på mig. Den är dock svår att missa eftersom den är typ limefärgad 🤩

En följdfråga, brukar ni ge folk komplimanger för sina klockor om ni ser nån ute med nån klocka ni gillar?

För ett tag sen satt jag på en uteservering med min Explorer, såg då att en i sällskapet bredvid också hade en Explorer. Blev lite sugen att berätta för han vilken fin klocka han hade men känns så påfluget att påtala det. Känns som det räcker gott med att man glor på folks handleder om dagarna…

Rolexen (two tone Datejust) brukar jag få komplimanger för. Men det är för att alla vet vad Rolex är. För gemene man är en Rolex en Rolex osv.

Min Tudor date+day har jag fått om också, men då från folk som kan klockor mer.

Dom här har jag fått mest komplimanger på från icke klocknördar.
Med tanke på att jag ägt hundratals (och många bättre än dessa enligt mig) är det väldigt sällan det kommenteras. Men det är så jag vill ha det, så det gör inget.

Skärmavbild 2025-08-02 kl. 16.57.45.png

Skärmavbild 2025-08-02 kl. 16.57.11.png

Skärmavbild 2025-08-02 kl. 16.57.33.png

Skärmavbild 2025-08-02 kl. 16.58.05.png

Skärmavbild 2025-08-02 kl. 16.58.26.png

Skärmavbild 2025-08-02 kl. 16.58.51.png

Dom här har jag fått mest komplimanger på från icke klocknördar.
Med tanke på att jag ägt hundratals (och många bättre än dessa enligt mig) är det väldigt sällan det kommenteras. Men det är så jag vill ha det, så det gör inget.

Skärmavbild 2025-08-02 kl. 16.57.45.png

Skärmavbild 2025-08-02 kl. 16.57.11.png

Skärmavbild 2025-08-02 kl. 16.57.33.png

Skärmavbild 2025-08-02 kl. 16.58.05.png

Skärmavbild 2025-08-02 kl. 16.58.26.png

Skärmavbild 2025-08-02 kl. 16.58.51.png
Många fina! Spontant tänker jag att din Milgauss fått flest komplimanger (då jag själv gillar urtavlan). Men det kanske är Daytonan eller pepsin?

En följdfråga, brukar ni ge folk komplimanger för sina klockor om ni ser nån ute med nån klocka ni gillar?

För ett tag sen satt jag på en uteservering med min Explorer, såg då att en i sällskapet bredvid också hade en Explorer. Blev lite sugen att berätta för han vilken fin klocka han hade men känns så påfluget att påtala det. Känns som det räcker gott med att man glor på folks handleder om dagarna…
Stötte på en bartender en gång som hade en likadan klocka som senare skulle bli den enda klockan jag fått en komplimang för av utomstående.
Jag: ”FAN vilken snygg klocka!”
Bartendern: ”jag vet! Vad ska du ha?!”

Efter det dröjde det länge innan jag sa till någon jag inte kände att dom hade en fin klocka..😏

I mitt fall satt jag i kassan på Ica och en rar tant tyckte klockan va fin. Jag svarade bara tack, men med ett leende och en mjuk ton till skillnad från min ”klockbroder”😆
IMG_8032.jpeg

Ytterst sällan, de ggr jag kan har nämnt nåt är väl när man hamnat vid bardisken bredvid någon trevlig klocka. Som svensk behövs det väl nån öl innanför västen innan man vågar kommentera någon främlings klocka 😁

Senast ändrad:

Absolut.
Reaktionen kan bli alltifrån att bli hembjuden för att se resten av ägarens samling till att hotas med polisanmälan.
De med hundratals klockor brukar vara mer åt det förstnämnda hållet och småpojkar med en dyrt gråinköpt Patek det sistnämnda.
Men givetvis är den mest vanliga reaktionen ett enkelt ThankYou eller fem minuters småprat om klockor bilar katter aktiemarknad eller kaffet.

Den klocka från min skrotlåda som väcker mest nyfikenhet är utan tvekan denna.

Vad är det?
Har du satt på bandet själv?
Är det ett ombyggt fickur?

Men det är ju nyfikenhet från de som är iallafall lite klockintresserade.
Golddiggers Groggluder och Cryptobros spanar väl bara på helguld med strössel.

1000011498.jpg

Stötte på en bartender en gång som hade en likadan klocka som senare skulle bli den enda klockan jag fått en komplimang för av utomstående.
Jag: ”FAN vilken snygg klocka!”
Bartendern: ”jag vet! Vad ska du ha?!”

Efter det dröjde det länge innan jag sa till någon jag inte kände att dom hade en fin klocka..😏

I mitt fall satt jag i kassan på Ica och en rar tant tyckte klockan va fin. Jag svarade bara tack, men med ett leende och en mjuk ton till skillnad från min ”klockbroder”😆
IMG_8032.jpeg
Haha schysst att du iaf inte svarade samma till tanten på Ica…

Absolut.
Reaktionen kan bli alltifrån att bli hembjuden för att se resten av ägarens samling till att hotas med polisanmälan.
De med hundratals klockor brukar vara mer åt det förstnämnda hållet och småpojkar med en dyrt gråinköpt Patek det sistnämnda.
Men givetvis är den mest vanliga reaktionen ett enkelt ThankYou eller fem minuters småprat om klockor bilar katter aktiemarknad eller kaffet.

Vad är det?

1000011498.jpg
Ja det spelar nog roll vad det är för klocka såklart, men som du säger är det nån med ett faktiskt klockintresse, och en intressant klocka snarare än bara dyr, så lär det ju oftast uppskattas om man får prata om sitt intresse.

Nu i sommar är det mest spännande jag sett nån Explorer, SMP 300 och en sub. Inget jag har känt har varit tillräckligt för att bryta sociala gränser och prata med främlingar…

Absolut.

Vad är det?

1000011498.jpg
Jag är iofs en "cryptobro" men helguld med diamantflis är nog bland det värsta jag vet. 🤮

Man får ju ALDRIG komplimanger eller ens kommentarer om sina klockor.
ALDRIG!

Jo en gång. En gång förra sommaren kommenterade en bartender på en av de där barbryggorna på Strandvägen min 16710 med svart/röd bezel.
”Snygg Pepsi!” varpå jag visade att det idag var en Coke men att Pepsi-inlägget låg hemma.
Han var trevlig och kommentaren uppskattades 😊

FullSizeRender.jpeg

Har en anekdot att dela med mig av. När jag körde eget en period satt jag ibland på NK Art Café och jobbade. En dag satt det en snubbe bredvid mig, också han försjunken i en laptop. Efter ett tag frågade han mig vilken klocka jag hade, för han var på jakt efter "en liten dykare". Själv hade han en Royal Oak på armen. Jag berättade att det var en midsize kvarts-Seiko med perpetual calendar och han lät fortfarande intresserad. Det visade sig senare att han var ägare till ett av Sveriges kändaste designermöbelvaruhus. Det slutade med att jag gjorde ett litet gig för hans företag, men oklart om han nånsin köpte en Seiko. Summa summarum, den lille rackaren öppnade dörren till både jobb och rolig anekdot - klockor alltså, vilken kul hobby! 🥰

1000027595.jpg

Tillbaka
Topp