• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor ni fått komplimanger för

Den enda klockan jag någonsin fått komplimanger för är min Avenger Skyland Code Yellow och då av kollegor på jobbet som tyckt den var riktigt maffig och "fet". Gissar att det är för att den verkligen syns med sin 1,7cm höjd, 45mm bredd och högblanka finish.

1754207084512.jpeg

En säljare på jobbet tyckte jag hade en snygg klocka och undrade vad det var, han är lite lätt intresserad men definitivt ingen nörd. Då hade jag en YEMA Superman Heritage i stål med brunt läderband. En annan gång en kvinnlig medarbetare som tyckte att "nice watch" då var det en YEMA Rallygraf, i bordeau med meshlänk.

För ett par år sedan hade jag en kollega som också var klockintresserad, då tjattrades det rejält på fikarasten. Det första han sa till mig när vi han började på jobbet, alltså innan vi hälsat var "är det en Seiko du har där" då var det en Seiko Turtle Save the Ocean, det tidiga varianten med illblå urtavla, svårt att smyga med.

Annars aldrig, jag ser heller inte ofta något som är läge att kommentera men har gjort det ett par gånger.

Ja det spelar nog roll vad det är för klocka såklart, men som du säger är det nån med ett faktiskt klockintresse, och en intressant klocka snarare än bara dyr, så lär det ju oftast uppskattas om man får prata om sitt intresse.

Nu i sommar är det mest spännande jag sett nån Explorer, SMP 300 och en sub. Inget jag har känt har varit tillräckligt för att bryta sociala gränser och prata med främlingar…
Det där var jag igår - uteservering och två explorers. Jag sa inget heller, det var fullt upp med småbarn osv. Men generellt så kan jag nog ge en komplimang ibland.

Om jag gör en snäv tolkning så har det aldrig hänt. Familj och vänner har kommenterat och även någon enstaka klockintresserad främling som har vetat vad jag haft på armen. Icke entusiaster bryr sig inte.

De flesta reagerar inte eller bryr sig inte vad man bär, skulle de mot förmodan göra det så blir det typ ”wow en rolex,vad kostade den?”

Enda komplimangen jag kan komma ihåg annars var på ett hotell på Kap Verde där mannen i receptionen sa ”Love your watch,sir” när jag bar min sub.

Själv är man också försiktig med att dela ut kommentarer men hamnade i baren bredvid en snubbe som hade en likadan sub som mig så kunde inte låta bli att säga typ ”schysst klocka” varpå han svarar tack detsamma, följt av lite surr om var och när vi hade plockat ut dem 😊
IMG_0855.jpeg

Fick ta av mig min AP 15400 i säkerhetskontrollen på amerikanska ambassaden en gång varpå vakten hävde ur sig ”sick watch dude” när han räckte tillbaka lådan med mina grejer i. Om han var klocknörd eller inte har jag dock ingen aning om.

I övrigt är det Day Daten som fått överlägset flest kommentarer, och det bara på ett par månader.
IMG_8310.jpeg

Edit: såg precis att detta var mitt 3000e inlägg. Yay me 🥳

Senast ändrad:
Fick ta av mig min AP 15400 i säkerhetskontrollen på amerikanska ambassaden en gång varpå vakten hävde ur sig ”sick watch dude” när han räckte tillbaka lådan med mina grejer i. Om han var klocknörd eller inte har jag dock ingen aning om.

I övrigt är det Day Daten som fått överlägset flest kommentarer, och det bara på ett par månader.
IMG_8310.jpeg

Edit: såg precis att detta var mitt 3000e inlägg. Yay me 🥳
Våghalsigt att ta av sig AP:n i säkerhetskontrollen med tanke på hur saker åker därigenom. Själv stoppar jag alltid ner klockor i väskan.

20250125_153817.jpg
20240814_200806.jpg
Är väl dessa klockor som drar till sig nån kommentar då och då. I synnerhet g-shocken som typ 3 olika ungar på dotterns förskola fascinerades av senast. Den ena ungen utbrast tom " Åh, nu ska jag hem och måla på mammas klocka!!! ". Jag nickade såklart uppmuntrande och gav henne en tumme upp! 👍 😁

Våghalsigt att ta av sig AP:n i säkerhetskontrollen med tanke på hur saker åker därigenom. Själv stoppar jag alltid ner klockor i väskan.
Fast detta var ju som sagt på den amerikanska ambassaden och inte en flygplats. Du går in en och en i en glashytt typ sen genom metalldetektor med prylar vid sidan av och telefonen låses in i ett litet skåp. Hade ingen väska med mig att lägga ner den i men det var ju bara jag i rummet och jag hade den under uppsikt hela tiden så kändes inte osäkert på något vis.

Fast detta var ju som sagt på den amerikanska ambassaden och inte en flygplats. Du går in en och en i en glashytt typ sen genom metalldetektor med prylar vid sidan av och telefonen låses in i ett litet skåp. Hade ingen väska med mig att lägga ner den i men det var ju bara jag i rummet och jag hade den under uppsikt hela tiden så kändes inte osäkert på något vis.
Jag borde nog lära mig att läsa. :D

”Det är ju deras bästa”​
IMG_3792.jpeg

En kommentar jag fick när man stod i kön till Kaffekopparna/Tekopparna (eller vad Göteborgare nu kallar dem) på Liseberg i somras.
Liseberg är en intensiv upplevelse och detta var en trevlig paus i all hysteri. Blev en kort stund där det snackades klockor istället för ”vi vill ha glass” och ”nu ska åka ”X” (köa i 30 minuter)”

Jag har i stort sett aldrig blivit uppmärksammad för en klocka utanför ”klockvärlden”.
Inte kommenterat något heller, utom i extrema undantagsfall där klockan verkligen signalerat entusiasm.
En gång på ett dagisevent så fick jag en ny kompis när jag kommenterade en Oris Aquis. Vi hänger en del nu.

I jobbet (smyckesbutik) så blir det ofta en diskussion om vilka smycken man bär, och då får klockan också vara med på ett hörn. Men folk är då mest intresserade av hur klockan ser ut rent estetiskt. Skulle kanske vara annorlunda om jag hade Rolex, tror jag.

Den här har fått någon kommentar, förresten.
IMG_3437.jpeg

Väldigt sällan, men jag fick en komplimang för ca en månad sedan för min Chopard.

Det var på ICA Maxi. En person stod vid en kyldisk och tittade på grejer, jag öppnade dörren, ursäktade mig lite, och sträckte in armen och tog tag i en stor porchetta. Varpå personen säger "Det där var ingen dålig pjäs!". Dum som jag är så trodde jag han syfte på porchettan :D så jag sa något i stil med "Nej, får se om den går o scanna så jag kan ta hem den" och höll glatt upp mitt byte. Han tittade konstigt på mig. Sen gick vi varsitt håll.

Det slog mig inte förens i kassan att personen med största sannolikhet inte kommenterade mitt val av middag utan snarare min klocka :D
102F83F9-53B2-4F16-B259-B2D73352BBD0.JPG

Jag kommer bara ihåg att jag fått komplimanger för två av mina klockor. En manlig kollega sade ”I gotta say you have a really nice watch man” om min datejust (116234) med blå urtavla. Andra klockan som jag fått komplimang för är min Tissot Seastar nedan som t.ex. gillades starkt av en tjej jag dejtade. Min Tissot har fått mest uppmärksamhet konstigt nog.

Bilagor

• IMG_8373.jpeg
    IMG_8373.jpeg
    538.8 KB · Visningar: 2
Haha slutat med ge komplimanger. De flesta blir livrädda som jag ska sno klockan, klär mig ofta i skjorta och finskor så förstår inte vad som skräms.

Eller så har de varit riktiga malliga typer som bara ler och säger ”ja vet” när man säger snygg klocka.

Inte haft någon genuin uppskattning eller konversation tyvärr!

Däremot har jag haft roliga kommentarer från mina. En äldre herre från Irak tror jag, ”are you a figher pilot?” När jag hade min Navitimer. 😎😄

Fick en kommentar om att min G-shock, typ "cool klocka" och har fått ett par om min Windseeker.
Dock inga främlingar utan endast kollegor på jobbet eller från familj.
Tror inte ens min sambo har märkt av mitt senaste klockköp och nu vågar jag inte ta upp det..... Känns dumt att nämna att jag köpte en ny klocka för ett par månader sen 😅😅😅😅
Visar väl bara hur lite andra lägger märke till dem 😬

1000002217.jpg

Tillbaka
Topp