• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor på pantbanken

t-67

Basic
Hur säkert är det att köpa klocka på våra pantbankar, är det säkrare än att köpa av privat person, eller finns det stor risk att man kan bli lurad som vanlig amatör, ska man kunna begära någon form av äkthetsintyg?

Det är extremt osäkert skulle jag säga. Håll dig borta från pantbanken om du inte är redo att betala för att få ordning på en klocka. Har sett en del fejk och en hel del som inte har alla originaldelar. Så är du inte duktig på att se felen så skulle jag aldrig köpa på pantbank. Det kan bli en riktigt dyr affär

Det är extremt osäkert skulle jag säga. Håll dig borta från pantbanken om du inte är redo att betala för att få ordning på en klocka. Har sett en del fejk och en hel del som inte har alla originaldelar. Så är du inte duktig på att se felen så skulle jag aldrig köpa på pantbank. Det kan bli en riktigt dyr affär

Det låter ju himla osäkert, känns som att då kan man ju likaväl köpa av privatperson, tycker att man borde kunna få någon form av garanti som man skulle kunna luta sig emot

Tänker att alla pantbanken är olika men oftast verkar de friskriva sig och lägger över ansvaret på dig som kund

Tänker att alla pantbanken är olika men oftast verkar de friskriva sig och lägger över ansvaret på dig som kund
Tyvärr det kanske är ett sätt för dom att kunna komma undan ansvar, som amatör är det nog då väldigt lätt att bli lurad, ska nog hålla mig undan därifrån då, låter som bättre idé o hitta bra, ärlig, kunniga personer på forumet

Hur säkert är det att köpa klocka på våra pantbankar, är det säkrare än att köpa av privat person, eller finns det stor risk att man kan bli lurad som vanlig amatör, ska man kunna begära någon form av äkthetsintyg?
Alltid säkrare än privatperson. Vissa pantbanker är duktiga, andra inte. Man kan/ska aldrig lita blint på säljare. Läs på och fråga här på forumet om du är osäker.

Har du några tips på några bra pantbanker som du kan rekommendera?
Inte på rak arm, ingen att avråda ifrån heller. Beror på vem som gör beskrivningarna. En bra grundinställning är att inte ta för givet att beskrivningarna är helt korrekta, de har inte sakkunskapen.

Känns som det skulle kunna bli otäckt dyrt med lite otur
Kan det alltid bli oberoende på var du handlar om du inte vet vad du köper. Det generella för pantbanker är att uren ofta är orörda, dvs inte överrenoverade, och då samtidigt lite eftersatta rent servicemässigt.

Seriösa pantbanker borde vara säkrare än privatperson. De gör ändå någon slags värdering, och rimligtvis försöker de undvika att bli lurade.
Pantbanker är just banker, de lånar ut pengar med fasta föremål som säkerhet. De vill inte ha dina prylar, och de vill helst inte sälja dem, de vill ha tillbaks sina pengar med ränta, så de ser helst att du hämtar ut prylarna. När de ändå måste sälja, så säljer de i princip för kundens räkning, de tar bara ut sin del, ev. överskott går till kunden. Och går det minus så drabbar det inte kunden, det är den risken pantbanken tar, en risk som de så klart försöker minimera.

Det finns förstås mindre kompetenta pantbanker, men håller man sig till "de stora" så borde det vara ok. Men de ägnar sig förstås inte åt att serva klockor eller liknande, de tar in dem, och säljer dem, i det skick de är.
Här är förresten en liten (något kort och ytlig) film om hur Pantbanken Sverige (som jag antar är en av de större kedjorna) värderar klockor:

Jag jag svart att tro att en (serios) pantbank/auktionshus medvetet luras. Givetvis ar det skillnad pa om du handlar av tex Sefina som samarbetar med Kaplans eller Bosses snabblan HB om det blir tvist som gar till ARN.
Men pantbankspersonalen ar oftast inga klockexperter. Duktiga nog att se om det ar "akta vara" eller inte ar de formodligen,men att veta om delar i urverket har bytts,om det ar ratt visare och andra detaljer som kan vara stor skillnad i pris for den medvetne samlaren skulle jag inte forlita mig pa. Dar maste du som kund ha gjort din hemlaxa for att kunna avgora om skick/pris ar ratt for dig.

Och som tillagg. De allra flesta privatpersoner ar givetvis bade hederliga och forsoker gora ratt for sig om nagot gar snett i en affar. Men sjalvklart ar chansen att hitta en luring storre privat an hos en valrennomerad firma

Senast ändrad:
Jag köper ofta på auktion och ofta via mindre kunniga sådana (tex pantbanker). Funkar bra men jag läser knappt beskrivningarna. Går på magkänsla och egen kunskap. Det som står kan vara helt fel oavsett var man köper. Nackdelen med pantbanker är att man inte har ångerrätt och mer begränsade garantier etc. Men som sagt, man får alltid stå för kunskapen själv om man vill veta vad man köper. Gäller Bukowskis etc också...

Jag köper ofta på auktion och ofta via mindre kunniga sådana (tex pantbanker). Funkar bra men jag läser knappt beskrivningarna. Går på magkänsla och egen kunskap. Det som står kan vara helt fel oavsett var man köper. Nackdelen med pantbanker är att man inte har ångerrätt och mer begränsade garantier etc. Men som sagt, man får alltid stå för kunskapen själv om man vill veta vad man köper. Gäller Bukowskis etc också...
Jag har ångerrätt när jag köper?

Har ar jag osaker,men borde inte distanskoplagen galla om varan levereras?
Jag har for mig Kaplans ha 14dagars returratt,men skall lata detta vara osagt om man personligen hamtar ut varan istf att fa den skickad.
Så länge det inte är slagauktion så är det 14 dagar på distans ja. Tror aldrig jag stött på en pantslagauktion.

Så länge det inte är slagauktion så är det 14 dagar på distans ja. Tror aldrig jag stött på en pantslagauktion.
Gomér & Andersson (östgötskt auktionshus/pantbank) körde en pantauktion om året när jag jobbade där för snart hundra år sen. Allt från husgeråd och porrfilmssamlingar till instrument, smycken och klockor. Vet inte hur vanligt det är, dock.

Har köpt en hel del via div. auktionshus och pantbanker. Även utomlands. Har aldrig upplevt något problem. Så länge man har lite koll på vad man gör. Brukar dubbelkolla ref. nummer och jämföra tavlor och indikeringar så att allt stämmer. Mitt tips är att läsa avtalsvillkoren som enligt lag ska finnas tillgängligt. Distansköplagen ska gälla. Sett att vissa försökt att friskriva sig. Men vad jag förstår så går inte det enligt gällande regler och lagar att friskriva sig (rätta mig gärna om jag har fel).
Har returnerat en klocka på Kaplans som visade sig inte vara enligt beskrivningen, inga problem trots att det var efter 14 dagar.

Man kan göra fina fynd. Helst box och papper för att minska risken att det är stöldgods.

Man kan göra fina fynd. Helst box och papper för att minska risken att det är stöldgods.
Om det nu visar sig att det ar sa illa att man kopt nagot stulet fran en pantbank/auktionshus hur fungerar det da i Sverige?
Varan atergar till senaste rattmatige agaren som forvarvat den med laga fang. Och sedan gar man baklanges i fangstkedjan med aterbetalning till illgarningsmannen hittas?

Köpt några stycken billigare klockor från Pantbanken/Sefina. Har inte haft några problem. Ena hade servats på Krons året innan med kvitto och en annan levererades med allt utom cert (Certina Precidrive).

Det går att göra fynd, men jag skulle inte utgå ifrån att allt per automatik är äkta/original.

Tillbaka
Topp