• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor på pantbanken

Från hemsidan:
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansköplagen)
Ångerrätt enligt distansköplagen är tillämplig för varor köpta på auktion och webbshop.
Hon sade att det bara gäller butik. Har hört eller läst det förut också. Men kanske fel

Hon sade att det bara gäller butik. Har hört eller läst det förut också. Men kanske fel
Jag vet inte hur de skulle kunna ta sig runt svensk lagstiftning så länge det inte är en slagauktion i sal. Speciellt inte när de skriver vad som gäller på hemsidan. Går du däremot in i butik och köper över disk är det inget distansköp längre.

Jag vet inte hur de skulle kunna ta sig runt svensk lagstiftning så länge det inte är en slagauktion i sal. Speciellt inte när de skriver vad som gäller på hemsidan. Går du däremot in i butik och köper över disk är det inget distansköp längre.
Jag har för mig att det skiljer för pantbanker (som jag skrev innan) vilket nog grundar sig i att det är ju förfallna panter.

Men det stämmer kanske inte. Hon var dock väldigt tydlig. Jag frågade för att jag är intresserad av ett objekt men lite osäker på om tavlan är reko...

Jag har för mig att det skiljer för pantbanker (som jag skrev innan) vilket nog grundar sig i att det är ju förfallna panter.

Men det stämmer kanske inte. Hon var dock väldigt tydlig. Jag frågade för att jag är intresserad av ett objekt men lite osäker på om tavlan är reko...
Som @Aurum säger. Det hon på pantbanken säger till dig @ANALOGUE är fel, hon vet inte vad hon snackar om. Det du kan göra är följande: köp klockan via hemsidan, plocka ut den samma dag, du har nu 14 dagar på dig att undersöka klockan innan du bestämmer dig om du ska behålla eller inte.

Som @Aurum säger. Det hon på pantbanken säger till dig @ANALOGUE är fel, hon vet inte vad hon snackar om. Det du kan göra är följande: köp klockan via hemsidan, plocka ut den samma dag, du har nu 14 dagar på dig att undersöka klockan innan du bestämmer dig om du ska behålla eller inte.
Och du är säker på att Pantbanker inte är undantagna pga det är speciellt med förfallna panter?

Det är ju lån som någon inte kunnat betala och när klockan säljs blir ju personen av med skulden.

Edit
Hon sade att de öppnade klockan och därmed kunde se om tavlan var original, så klockor har hon iaf inte koll på...

Och du är säker på att Pantbanker inte är undantagna pga det är speciellt med förfallna panter?

Det är ju lån som någon inte kunnat betala och när klockan säljs blir ju personen av med skulden.

Edit
Hon sade att de öppnade klockan och därmed kunde se om tavlan var original, så klockor har hon iaf inte koll på...
Som lagen säger, företag som säljer på distans (internetköp) måste ge konsumenten rätt att ångra sitt köp upp till 14 dagar. Ring upp de igen å fråga å säger de att de tomte stämmer så läs vad lagen säger å notera gärna för oss här vad deras svar på det är :D

Köpte en DateJust på Kaplans Pantauktion för ett par månader sen. Gick och hämtade ut den och använde den ett tag. Valde att lägga den till försäljning här och då fick jag reda på att tavlan inte var ok. Gick tillbaka till kaplans ca 30 dagar efter köp. De tog tillbaka den direkt. Inget tjafs eller kommentar över huvudtaget.

Köpte en 7A38 som ej var enligt beskrivning från Auctionnet, inga problem där heller att returnera vinsten.

Seriösa pantbanker borde vara säkrare än privatperson. De gör ändå någon slags värdering, och rimligtvis försöker de undvika att bli lurade.
Pantbanker är just banker, de lånar ut pengar med fasta föremål som säkerhet. De vill inte ha dina prylar, och de vill helst inte sälja dem, de vill ha tillbaks sina pengar med ränta, så de ser helst att du hämtar ut prylarna. När de ändå måste sälja, så säljer de i princip för kundens räkning, de tar bara ut sin del, ev. överskott går till kunden. Och går det minus så drabbar det inte kunden, det är den risken pantbanken tar, en risk som de så klart försöker minimera.

Det finns förstås mindre kompetenta pantbanker, men håller man sig till "de stora" så borde det vara ok. Men de ägnar sig förstås inte åt att serva klockor eller liknande, de tar in dem, och säljer dem, i det skick de är.
Här är förresten en liten (något kort och ytlig) film om hur Pantbanken Sverige (som jag antar är en av de större kedjorna) värderar klockor:
Intressant. Tack för informationen och filmen

Har handlat på Sefina, gick hur bra som helst. Ingen större skillnad mellan dem och random webshop i min mening.

Tillbaka
Topp