• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor som blandar silver & guld

kl0ckan

Basic
Vad tycker ni om det, är det snyggt eller mest bara plojigt och något som sänker båda stilarna snarare än att höja någon av dom? Tissot Le Locle Powermatic 80 har en sån variant

t006_407_22_033_01.jpg

Jag gissar att du tänker på guld och stål. Guld och silver tror jag inte någon blandar.
Guld och stål kallas ofta tvåton och det finns många som gör det bra. Kolla exempelvis rolex datejust eller cartier santos carree.

Jag vet inte riktigt. Varför skulle inte guld och silver kunba blandas?
Silver i moderna armbandsur är ovanligt. Det finns några exempel, men som sagts är det generellt guld och stål som gäller. Dock kan man väl knappt kalla det för guld vad gäller den där Tissot:n, det är väl nån knappt existerande PVD-plätering det handlar om.

Jag vet inte riktigt. Varför skulle inte guld och silver kunba blandas?

Det är inte en fråga om ”kan”, man har helt enkelt inte gjort så historiskt av olika estetiska och praktiska skäl. Riktigt silver mörknar när det patineras, så jag kan tänka mig att det blir oproportionerligt komplicerat att hålla ytorna intakta så som man vill ha dem. Guld reagerar inte alls på samma sätt, därför blir det mer enhetligt att matcha med stål för den effekt man vill åt.

Men det du nog pratar om och det som är väldigt vanligt är just ”tvåton” som nämnts. Jag tycker det är snyggt på rätt klocka.

Tillbaka
Topp