• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor under 5000SEK!

DrDre

Patek
Viggen skrev:
Och nu har jag ångrat mig angående den Torgoen T16.
Kollade upp quartz-verket, som man tydligen kan köpa löst för ynka 450kr! Det känns nästan som att köpa en gris i presentförpackning... :evil: :lol:

Jag tror inte att du ska låta inköpspriset på verket avskräcka dig för mycket. Ett standardverk från ETA eller Selitas, som används i många mekaniska klockor med hyffsad hög prislapp, kan man ju få loss för runt en tusenlapp (och uppåt givetvis) hos tex Ofrei.
 
V

Viggen

Guest
DrDre skrev:
Viggen skrev:
Och nu har jag ångrat mig angående den Torgoen T16.
Kollade upp quartz-verket, som man tydligen kan köpa löst för ynka 450kr! Det känns nästan som att köpa en gris i presentförpackning... :evil: :lol:

Jag tror inte att du ska låta inköpspriset på verket avskräcka dig för mycket. Ett standardverk från ETA eller Selitas, som används i många mekaniska klockor med hyffsad hög prislapp, kan man ju få loss för runt en tusenlapp (och uppåt givetvis) hos tex Ofrei.

Jag förstår vad du menar. Men...Klockan är framtagen av piloter för piloter. Varför använda då ett så billigt ETA verk som hjärta? Tag Heuers quartz klockor hittar man billigare i begagnad form. Kanske inte lika snygga, men de är ju fortfarande en TH. :)
 

Rivalen

Rolex
Marathon GSAR 41,5x15mm 300m ETA2824 Swiss made i La Chaux de Fond. Kostar ny på gummi ca 5000 - 6500:- beroende på varifrån du kan få hem den. Finns med steril tavla eller allt på inkl "US GOVERNMENT" Den eller batterivarianten TSAR används en hel del i polis/coastguard och försvarsmakten.

images
 
V

Viggen

Guest
Rivalen skrev:
Marathon GSAR 41,5x15mm 300m ETA2824 Swiss made i La Chaux de Fond. Kostar ny på gummi ca 5000 - 6500:- beroende på varifrån du kan få hem den. Finns med steril tavla eller allt på inkl "US GOVERNMENT" Den eller batterivarianten TSAR används en hel del i polis/coastguard och försvarsmakten.

images

Tackar för tipset!

Nu har jag inte brått. Detta är planer för min andra klocka under detta år så att säga. ;)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Viggen skrev:
DrDre skrev:
Viggen skrev:
Och nu har jag ångrat mig angående den Torgoen T16.
Kollade upp quartz-verket, som man tydligen kan köpa löst för ynka 450kr! Det känns nästan som att köpa en gris i presentförpackning... :evil: :lol:

Jag tror inte att du ska låta inköpspriset på verket avskräcka dig för mycket. Ett standardverk från ETA eller Selitas, som används i många mekaniska klockor med hyffsad hög prislapp, kan man ju få loss för runt en tusenlapp (och uppåt givetvis) hos tex Ofrei.

Jag förstår vad du menar. Men...Klockan är framtagen av piloter för piloter. Varför använda då ett så billigt ETA verk som hjärta? Tag Heuers quartz klockor hittar man billigare i begagnad form. Kanske inte lika snygga, men de är ju fortfarande en TH. :)

Varför? För att det fungerar och är fullgott.

Vilket verk hade du hellre sett i en ny kronograf för 2999:- i Sverige? TAG Heuer använder samma verk i några av sina quartzkronografer, liksom Tissot/Certina - inga konstigheter.
 
V

Viggen

Guest
Singular skrev:
Varför? För att det fungerar och är fullgott.


Vilket verk hade du hellre sett i en ny kronograf för 2999:- i Sverige? TAG Heuer använder samma verk i några av sina quartzkronografer, liksom Tissot/Certina - inga konstigheter.

För att svara på Messerschmitens fråga, Ronda 5030 exempelvis!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Klockor under 5000SEK!

@Viggen:
Just quartz-verk är ju inte i närheten lika många som bryr sig om, jämfört med mekaniska urverk. Dels för att de mekaniska uren har sin egen tjusning, historia och organiska känsla; men också för att skillnaderna i noggrannhet och kvalitet är så små mellan olika quartz-verk. Det är nog helt enkelt nästan ingen som bryr sig om det är ETA eller Ronda i klockan...
I prisklassen 2999:- (i Sverige) är det ju dessutom så att man knappt har råd att ställa krav på klockans specifikationer. "Alla" klockor kostar ju 3000 eller mer, oavsett vilken skit det är!! Utifrån det kan man vara mycket nöjd med ETAs quartz-verk i klockan, tycker jag iaf... :)
 
V

Viggen

Guest
Re: Sv: Klockor under 5000SEK!

Camo00 skrev:
@Viggen:
Just quartz-verk är ju inte i närheten lika många som bryr sig om, jämfört med mekaniska urverk. Dels för att de mekaniska uren har sin egen tjusning, historia och organiska känsla; men också för att skillnaderna i noggrannhet och kvalitet är så små mellan olika quartz-verk. Det är nog helt enkelt nästan ingen som bryr sig om det är ETA eller Ronda i klockan...
I prisklassen 2999:- (i Sverige) är det ju dessutom så att man knappt har råd att ställa krav på klockans specifikationer. "Alla" klockor kostar ju 3000 eller mer, oavsett vilken skit det är!! Utifrån det kan man vara mycket nöjd med ETAs quartz-verk i klockan, tycker jag iaf... :)

He he! Men någon måste ju vara först med att verkligen börja ställa krav på quartz-verk. ;) Visst, jag skulle föredra ett mekaniskt urverk, men då springer priset iväg över 5000krs-klassen (kronograf). Med det är som du säger, det kvittar egentligen villket quartz-verk. :)
 
V

Viggen

Guest
Tja, 5000kr har jag inte fått ihop. Men jag har iaf hittat en klocka som jag vill ha. Lagt en beställning och hoppas att den dyker upp under nästa vecka. Kunde inte hålla mig, det har vart så mycket nya klockköp på forumet att det drev mig till att fixa suget efter något nytt. ;) :)
 

bredbud

Omega
Re: Klockor under 5000Skr!

durutti skrev:
Glycine Combat Sub är mycket klocka för pengarna. Lagom storlek, ligger bra på handleden, 200m WR, många utföranden (inkl band) att välja på.
Går att få för runt 500Eur främst från italienska butiker.
Lånade bilder:
507831d1351630721-goldeneye-glycine-ref-3863-399-c6-tb9-snap_2012.10.30-21.41.15_006.jpg

1.jpg

24goy9v.jpg

Du råkar inte ha en länk eller två att bjuda på? Priserna jag hittar ligger betydligt högre. Kanske har varit någon prishöjning sedan september??
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Klockor under 5000SEK!

Viggen skrev:
Tja, 5000kr har jag inte fått ihop. Men jag har iaf hittat en klocka som jag vill ha. Lagt en beställning och hoppas att den dyker upp under nästa vecka. Kunde inte hålla mig, det har vart så mycket nya klockköp på forumet att det drev mig till att fixa suget efter något nytt. ;) :)

Spännande! Vågar man gissa på Torgoen tro? ;)
 

durutti

Cartier
Re: Klockor under 5000Skr!

bredbud skrev:
durutti skrev:
Glycine Combat Sub är mycket klocka för pengarna. Lagom storlek, ligger bra på handleden, 200m WR, många utföranden (inkl band) att välja på.
Går att få för runt 500Eur främst från italienska butiker.
Lånade bilder:
507831d1351630721-goldeneye-glycine-ref-3863-399-c6-tb9-snap_2012.10.30-21.41.15_006.jpg

1.jpg

24goy9v.jpg

Du råkar inte ha en länk eller två att bjuda på? Priserna jag hittar ligger betydligt högre. Kanske har varit någon prishöjning sedan september??
Det pratades om en prishöjning på c:a 10% på glycine from januari. Priserna höjdes en aning men kanske inte så mycket som 10%. Det går ju alltid att förhandla om pris med säljarna.
http://www.ebay.de/itm/glycine-combat-s ... 41702890fb
http://www.ebay.de/itm/OROLOGIO-GLYCINE ... 51a78cf408
 
V

Viggen

Guest
@Camo00 - Känner du mig så väl redan? ;) Men du har så rätt, det blev en Torgoen T16. :D
Det är ett helt nytt klockmärke för mig. Så det är en liten chansning, men det skall bli intressant att jämnföra denna klocka med både Citizen och Luminox. Prismässing hamnar denna klocka mittemellan de båda, men kvalitén är ju det som är viktigast att titta på och jag har en stark känsla av att detta är ett välbyggt ur, som dessutom kommer att bli en keeper.

@Rossi - Samma här! :D Sedan får bli en kort och snabb unboxing, mer fokus på själva klockan med mycket bilder.

Jag hoppas att denna klocka kommer att stilla min hunger ett litet tag, men min klocklista blir bara längre efter varje besök här på KS. Och sedan skall vi bara tala om Köp & Sälj tråden här, där dyker det det upp många fina "jagvillha-klockor". Får se hur länge jag kan hålla mig. Stort tack till alla som har tipsat och bidragit med kunskap! :)

Det enda som är lite jobbigt är att leveransdatumet är beräknat till 2013-02-22. :cry:
 
J

Julledoc

Guest
Bra tråd men varför inte starta flera? 10-15', 15-20' och 20-25' vore intressant med tanke på alla trådar angående "Vad skall jag köpa..."
 
Topp