• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockors långsiktiga prisutveckling

Jag lyssnade på Kevin O'Leary som är en känd framgångsvloggar och programledare för ett amerikansk tv-program (Sharks) som i ett av hans videos under året hade ett intressent resonemang om detta med klockors framtida värde. Hans utgångspunkt var att jämfört med konst, veteranbilar, exklusiva samlarviner m.m. så är klockor väldigt lågt värderade och har en resa att göra värdemässigt uppåt.

Klockor har i flertal fall en provenens som vida överstiger ex. veteranbilar eller exklusiva samlarviner, och de är - precis som @JPS33 nämner ovan- väldigt portabla och kan förvaras och traderas mycket smidigare än ett stort konstverk. Detta resonemang gäller givetvis inte för en sprillans ny klocka som är i serieproduktion men jag själv köper Kevins resonemang, och det märker jag på de yngre generationerna att klockor (inte DW och dylikt) men ex. Rolex, Omega betyder något för dem. Läste också en intressent krönika för något år sedan om att det blir allt vanligare att en kvalitetsklocka är mannens förlovningspresent, och jag fick en aha upplevelse när jag läste i en annan tidning (Financial Times) att i Asien är det väldigt vanligt när man gifter sig att man köper en han och en hon klocka av samma modell, men en i herrstorlek och en i damstorlek - det var något exempel med Patek tror jag. Spännande utveckling tycker jag!

Klockor har väl blivit väldigt mycket populärare dom senaste åren och det säljs som aldrig förr.

- Kan inte marknaden bli mättad dvs ett överflöd av beggade klockor som resulterar i mer pressade priser?

Bara en tanke..

Klockor har väl blivit väldigt mycket populärare dom senaste åren och det säljs som aldrig förr.

- Kan inte marknaden bli mättad dvs ett överflöd av beggade klockor som resulterar i mer pressade priser?

Bara en tanke..
Kan kan den val,men med tanke pa hur mycket leksakspengar som sprutas ut till alla som vill ha och rekordnivaer pa borsen var och varannan dag.
Bitcoin (som jag inte begriper) rekord!
Dogecoin (med en ful hund som logga och som inte gar att kopa ett endaste dugg med) upp 50% pa en dag!
Lagg sedan till en Kevin och en Hodinkee som hypar klockor

Jag tror att det som ar svart att kopa men alla babblar om kommer ga upp i pris/varde under overskadlig framtid medan det som vemsomhelst kan kopa kommer bli kallare an iskallt och darmed riktigt trogsalt.

...Lagg sedan till en Kevin och en Hodinkee som hypar klockor

Jag tror att det som ar svart att kopa men alla babblar om kommer ga upp i pris/varde under overskadlig framtid medan det som vemsomhelst kan kopa kommer bli kallare an iskallt och darmed riktigt trogsalt....
Det här med internet och influencers kan hypa eller förstöra ett varumärke på ett sätt vi ännu inte lärt oss hantera.
Tings värde är inte längre vad det traditionellt varit.

Det här med internet och influencers kan hypa eller förstöra ett varumärke på ett sätt vi ännu inte lärt oss hantera.
Tings värde är inte längre vad det traditionellt varit.
Forstora eller lyfta till skyarna.
Men i sak har du ratt. Vad den dummaste dumskallen bubblar om lyssnar faren pa,bara han eller hon ar het nog att ha en dros med foljare for sociala media

Sedan ska man inte glömma kraften i sökmotoroptimering. Företag betalar helt enkelt för att få de önskade resultaten högt och de icke önskade riktigt långt bort bland de 417 240 träffarna på en sökfras.
Vill man få klocka och bröllopsgåva att associeras så är det bara betala.💁‍♂️

Forstora eller lyfta till skyarna.
Men i sak har du ratt. Vad den dummaste dumskallen bubblar om lyssnar faren pa,bara han eller hon ar het nog att ha en dros med foljare for sociala media
Haha, fast det är väl ändå rätt stor skillnad på om någon influencer berättar att han eller hon äter rikskakor med jordnötssmör på och att berätta att man köpt en Rolex för 200.000kr? Svårt att se hur tex Patek, AP och Rolex ska kunna drabbas av sociala medier, annat med DW.

Ser man Rolex på kända framgångsrika influencers så präntas det givetvis att den varan hör ihop med framgång.
Hör och ser man influencers dissa något så blir man omedvetet påverkad. De är ju influencers - påverkare.
För övrigt är influencer fenomet i mitt tycke ett vedervärdigt fenomen men visst, sån är världen idag.

Haha, fast det är väl ändå rätt stor skillnad på om någon influencer berättar att han eller hon äter rikskakor med jordnötssmör på och att berätta att man köpt en Rolex för 200.000kr? Svårt att se hur tex Patek, AP och Rolex ska kunna drabbas av sociala medier, annat med DW.
Hum?
Tror du Rolex Ap och PP hypen som rader just nu beror pa att det tillkommit en hel arme av WISfolk som under ar sparat for att kopa sin dromklocka (som rakar vara just den modell som alla andra vill ha och som syns i Socala medier och i reklamen)
Eller tror du det ar kopare med pengar som ar totalt ointresserade i klockan i sig,men som vill ha det som ar inne och som syns i ovanstaende medier?

Hum?
Tror du Rolex Ap och PP hypen som rader just nu beror pa att det tillkommit en hel arme av WISfolk som under ar sparat for att kopa sin dromklocka (som rakar vara just den modell som alla andra vill ha och som syns i Socala medier och i reklamen)
Eller tror du det ar kopare med pengar som ar totalt ointresserade i klockan i sig,men som vill ha det som ar inne och som syns i ovanstaende medier?
Jag tror det handlar om att vi aldrig någonsin varit rikare, vi har aldrig någonsin haft mer pengar kvar efter betalda räkningar. Lägg där till Covid-19, begränsade möjligheter till semester, mindre restaurangbesök etc, klart som tusan att genomsnittsmänniskan har möjlighet att unna sig själv något, te.x. en klocka. Pratade precis med Porsche som satt nya säljrekord i Sverige. Vi lyxkonsumerar mer än någonsin.

Jag tror det handlar om att vi aldrig någonsin varit rikare, vi har aldrig någonsin haft mer pengar kvar efter betalda räkningar. Lägg där till Covid-19, begränsade möjligheter till semester, mindre restaurangbesök etc, klart som tusan att genomsnittsmänniskan har möjlighet att unna sig själv något, te.x. en klocka. Pratade precis med Porsche som satt nya säljrekord i Sverige. Vi lyxkonsumerar mer än någonsin.
Jag haller med dig till100%
Cash is trash. Alla har sackar med pengar,har tjanat miljoner pa sitt boende och har man inte det sa kan man lana till noll eller mycket lag ranta.

Men det intressanta ar ju varfor alla vill ha just samma saker om inte just reklam/sociala medier ar vad som paverkar.

Jag haller med dig till100%
Cash is trash. Alla har sackar med pengar,har tjanat miljoner pa sitt boende och har man inte det sa kan man lana till noll eller mycket lag ranta.

Men det intressanta ar ju varfor alla vill ha just samma saker om inte just reklam/sociala medier ar vad som paverkar.
Det flesta jag pratar med som inte är intresserade av klockor säger att Rolex är det "finaste" märket. Så vitt jag vet skaffade Rolex sitt egna Instagram-konto så sent som 2015. Hur det däremot kommer sig att Rolex är så pass mycket mer känt än Patek eller AP, de kan jag inte svara för. Har dock svårt att tro att det skulle röra sig om reklam eller sociala medier.

Det flesta jag pratar med som inte är intresserade av klockor säger att Rolex är det "finaste" märket. Så vitt jag vet skaffade Rolex sitt egna Instagram-konto så sent som 2015. Hur det däremot kommer sig att Rolex är så pass mycket mer känt än Patek eller AP, de kan jag inte svara för. Har dock svårt att tro att det skulle röra sig om reklam eller sociala medier.
Just pga Sociala Meider och Influencers sager jag.
Bland klock-connoisseurer sa smaller val bade PP och AP hogre an just Rolex. Plus en del andra typ A Lange und Sohne,Richard Mille etc

Men vi far val vara overens om att vi inte ar overens i detta amne

Hur det däremot kommer sig att Rolex är så pass mycket mer känt än Patek eller AP, de kan jag inte svara för. Har dock svårt att tro att det skulle röra sig om reklam eller sociala medier.
Va? Rolex har väl varit branschledande i PR ända sedan Hans Wilsdorf betalade nån tjomme för att simma över Engelska kanalen med en oyster på handleden, satte en subb på Sean Connery, osv.

- Jo men rolex har väl även ett billigare insteg än PP och AP tänker jag. Vilket gör det flesta får råd att köpa?

Sen angående ”Klockors långsiktiga utveckling” är väl alla överens om att priserna på nya klockor kommer alltid öka (premium klassen)
Sen beggade klockor kan väl iaf inte bli sämre en än bilaffär:)

Senast ändrad:
Va? Rolex har väl varit branschledande i PR ända sedan Hans Wilsdorf betalade nån tjomme för att simma över Engelska kanalen med en oyster på handleden, satte en subb på Sean Connery, osv.
Jag hör vad du säger, men menar fortfarande att de inte kan vara pga reklam dom är så pass stora. Produktplacering i all ära, men ren reklam ser man sällan, oftast i Connoisseur eller Robb Report.

Jag tycker mig se Rolexreklam hela tiden i t.ex Golf- och motorsport- och seglingssammanhang.
Ja, det är helt säkert reklam som till stor del ligger bakom Rolex framgång. Det grundlades ju redan på 1950-, 60-, och 70-talen. De pumpade ut reklam i alla glossy magazines på den tiden.

Kan kan den val,men med tanke pa hur mycket leksakspengar som sprutas ut till alla som vill ha och rekordnivaer pa borsen var och varannan dag.
Bitcoin (som jag inte begriper) rekord!
Dogecoin (med en ful hund som logga och som inte gar att kopa ett endaste dugg med) upp 50% pa en dag!
Lagg sedan till en Kevin och en Hodinkee som hypar klockor

Jag tror att det som ar svart att kopa men alla babblar om kommer ga upp i pris/varde under overskadlig framtid medan det som vemsomhelst kan kopa kommer bli kallare an iskallt och darmed riktigt trogsalt.

Du är nåt på spåren här. Det är kanske inte klockor som gått upp i värde så mycket, snarare pengar som gått ner i värde... US dollarns penningmängd har ökat med en parabolisk kurva senaste året, nånstans ska allting hamna och vi får tillgångsinflation. Att Bitcoin etc rallar är ju symptom på samma sak, en flykt undan inflation.
Jag tror priserna kommer fortsätta gå upp, men värdet stå still, om man så säger. Hyperinflation är redan ett faktum här och där, se Argentina o Venezuela t ex. Klockor är överhettat, har man tålamod så kan det komma köplägen, inga träd växer till himlen.

Du är nåt på spåren här. Det är kanske inte klockor som gått upp i värde så mycket, snarare pengar som gått ner i värde... US dollarns penningmängd har ökat med en parabolisk kurva senaste året, nånstans ska allting hamna och vi får tillgångsinflation. Att Bitcoin etc rallar är ju symptom på samma sak, en flykt undan inflation.
Jag tror priserna kommer fortsätta gå upp, men värdet stå still, om man så säger. Hyperinflation är redan ett faktum här och där, se Argentina o Venezuela t ex. Klockor är överhettat, har man tålamod så kan det komma köplägen, inga träd växer till himlen.

Forutom penningtradet som sprutar ut fran alla centralbankers sedelpressar.

Men visst har du ratt. Dessa enorma prisokningar pa tillgangar ar just hyperinflation. Tilliten och vardet pa FIAT gar at andra hallet.

Jag hör vad du säger, men menar fortfarande att de inte kan vara pga reklam dom är så pass stora. Produktplacering i all ära, men ren reklam ser man sällan, oftast i Connoisseur eller Robb Report.
Rolex har jobbat mycket medvetet med ”influencers” långt innan begreppet fanns. Det har såklart bidragit extremt mycket till vad man laddat sitt varumärke med. Särskilt Rolex USA ägnade en stor del 60- och 70-talet att åka runt och ge bort klockor till rätt personer som kunde synas med dem i rätt sammanhang. Främst skådespelare som bar deras klockor både privat och i filmer. Deras reklam i print är ju legendarisk i hur man bygger ett varumärke så jag är inte riktigt med på vad du menar med att man inte ser Rolex reklam. Jag gör iaf det och framförallt syntes man fram till 90-talet i de sammanhang man bedömde lämpligt, som National Geographic, golftidningar etc.

Ja, att synas framför tv-kamerorna i F1, Wimbeldon och Masters kan givetvis inte jämföras med anrika publikationen Connoisseur:cigar:

Ja, att synas framför tv-kamerorna i F1, Wimbeldon och Masters kan givetvis inte jämföras med anrika publikationen Connoisseur:cigar:
Connoisseur.
Ar inte det gratismagasinet som skickades till den som hade over X i formogenhet eller Y i inkomst?
Finns det fortfarande kvar och vad ar dagens kriterier for att fa det?
Pa "min" tid har jag for mig det var 10M+ i formogenhet (jajjaman da visst staten vad du hade pa banken och beskattade allt over 1.5M med 1.5%) eller 1M+ i arsinkomst

Tillbaka
Topp