• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockors typsnitt/loggor

Framför allt på en bil...
image.jpeg

Ja, onekligen coolare reklam förut, min gamla leksaksbil...



 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag gillar -knasigt nog- TAG Heuerloggan. Tycker det kraftiga, moderna TAG kompletterar den äldre, smäckrare Heuer bra, samtidigt som de har samma "tüska" formspråk.

Panerais :panerai: är fulast. Dels blir det otydligt ("Står det GP?"), dels får jag inget grepp om vad den vill förmedla.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vet inte om du frågar, men det står OP iaf. Å jag håller med. Otydlig och knasig.
Nope, ingen fråga, men hade jag inte vetat om det (antar att det står för Officine Panerai) så hade det varit svårt att se. En logga ska vara tydlig enligt mig. Antingen en symbol eller hyfsat lättläst text.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Panerais :panerai: är fulast. Dels blir det otydligt ("Står det GP?"), dels får jag inget grepp om vad den vill förmedla.
Tror jag nämnt det i någon annan tråd med Panerais logga får mig att tänka på ett batterimärke. Vet inte varför.
Valde borta alla modeller som har loggan för att den förstöra hela tavlan enligt mig.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Heuer/ TAG, Lemania, Panerai, AP, VC, och PP har alla välarbetade och bra logos tycker jag.
- Heuer och TAG jobbar bra med färgen vilket gör att den gör sig lika bra i svart vitt. Lemania kör på liknande stuk som Heuer med större text i mitten väldigt bra.
- Panerai har ett väl valt typsnitt och logotypen tycker jag är mycket bra. Symbolisk men visar samtidigt bokstäverna OP (officine Panerai)
- AP behöver väl inte kommenteras, skickligt gjort och väl valt typsnitt
- PP och VC utstrålar ju lyx med de små ornamentliknande symbolerna, som dessutom återkommer i deras formspråk och som detaljer på klockorna

Rolex och Omega behöver man väl inte kommentera. Typsnittet och kronan på Rolex symboliserar ju precis det Rolex som varumärke står för. Omega är lite mer vardagligt, precis som klockorna.

Sämst logotyper tycker jag Breitling och Franck Muller har. Breitlings logo är så övertydligt fylld med symbolik, vingar (flyg), ankare (dykare, båtliv osv.) och det snirkliga B:et. Franck Mullers logo vet jag inte riktigt vad det är, jag trodde det var Real madrids logo spontant.. Det kanske är ironiskt?
 

Ozil1886

Omega
Breitling har en snygg logga, synd att jag inte gillar klockorna bara.. Heuer är så där härligt rå och på riktigt på något sätt.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Gillar själv Lacos enklare och mer organiska logga.Opretentiöst, på något sätt.
images


Utöver det vette tusan. Omega, Rolex och Breitling har alla snygga loggor men jag undrar om det är pga loggan självt eller att jag gillar klockorna.
Sämst tycker jag Tissot och Longines är, stela, styltiga och väldigt 90 på något sätt. Har svårt för kantiga logotyper.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Gillar själv Lacos enklare och mer organiska logga.Opretentiöst, på något sätt.
images


Utöver det vette tusan. Omega, Rolex och Breitling har alla snygga loggor men jag undrar om det är pga loggan självt eller att jag gillar klockorna.
Sämst tycker jag Tissot och Longines är, stela, styltiga och väldigt 90 på något sätt. Har svårt för kantiga logotyper.

Tissot skulle helt klart behållt gamla loggan, men den är ju också på väg tillbaka på vissa nyare klockor dem senaste åren.

tissot-ad-1930.jpg
 
Topp