• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockråd pga nyinköp!

Safor

Basic
Hej!

Är relativt ny i den riktiga klockvärlden och ny även här. Nu har alla mina klockor gått sönder och är på jakt efter en ny klocka (har för många år sedan haft en gammal Certina DS Cascadeur, därefter en Gant någonting samt en Diesel...).

Den gamla Certinan har jag kvar men den känns helt fel att ha runt armen då den känns liten, Gant- och Dieselklockan tänker jag inte lägga några reparationspengar på, utan jag vill åter ha en riktig klocka.

Maxtaket ligger på 3000:- (enligt min sambo i alla fall...).

Nu till mitt case. Jag har kollat runt på nätet och fastnat för nedanstående klockor:

Certina DS Action C013.410.11.057.00
Diameter: 40.50mm
Tjocklek: 11mm

Tissot PRC200 T005.417.11.037.00
Diameter: 41mm
Tjocklek: 12mm

Men när jag provade dessa på armen kändes de väldigt små! Jag tyckte dock att Certina DS Action var snyggare men lite platt. Har jag fel eller? Vad anser ni?

Kan ni ge tips på andra klockor i Diver-modell med maxpris 3000:-?

Har kollat runt lite här och ett nytt märke för mig, Orient, verkar många vara positiva till. Hur är kvaliteten Orient vs. Certina? Hur känns dessa på armen, tyngd mm.

Need some help!

Mvh, Samuel

Hej och välkommen!

I prisklassen upp till 3000 finns det huuur många schyssta klockor som helst!! Det är extremt svårt att ge några bra tips, för det handlar i slutänden om vad Du gillar!

Du behöver också bestämma Dig om Du vill ha quartz eller mekaniskt urverk?!

Vad gäller kvaliteten håller både Certina och Tissot mycket hög kvalitet för pengarna! Personligen gillar jag Certina något bättre, och den modellen Du kikat på är en av de schysstare - den kostar ca 2600 på Klockia.se som många här rekommenderar...

Orient är ett fantastiskt prisvärt märke, stor japansk tillverkare med in-houseverk och riktigt låga priser, framförallt vid egen-import! Min erfarenhet är att kvalitetskänslan är mycket bra för de pengar jag lagt, dvs en dryg tusenlapp från Asien, men Certina och Tissot är snäppet gedignare med safirglas och solida länkar mm...

Standardtipset är ju annars att kolla runt och prova innan Du bestämmer Dig! Lycka till...

Hej Samuel,

Välkommen!

Fina klockor som du har i åtanke, speciellt Certinan tycker jag.

Vad har du för omkrets på handleden om man får fråga? Storleken kan nog vara en ren vanesak, kan det vara så att klockorna du burit från t.ex. Diesel har varit väldigt stora?

Posta gärna en bild på den gamla Certinan du har!

Må väl,
Philip

Hej och välkommen!

I prisklassen upp till 3000 finns det huuur många schyssta klockor som helst!! Det är extremt svårt att ge några bra tips, för det handlar i slutänden om vad Du gillar!

Vad gäller kvaliteten håller både Certina och Tissot mycket hög kvalitet för pengarna! Personligen gillar jag Certina något bättre, och den modellen Du kikat på är en av de schysstare - den kostar ca 2600 på Klockia.se som många här rekommenderar...

Orient är ett fantastiskt prisvärt märke, stor japansk tillverkare med in-houseverk och riktigt låga priser, framförallt vid egen-import! Min erfarenhet är att kvalitetskänslan är mycket bra för de pengar jag lagt, dvs en dryg tusenlapp från Asien, men Certina och Tissot är snäppet gedignare med safirglas och solida länkar mm...

Standardtipset är ju annars att kolla runt och prova innan Du bestämmer Dig! Lycka till...

Hej och tack för snabb respons!
Certinan för 2600:- är jag fortfarande intresserad av. Bra pris! När det gäller quartz eller mekaniskt urverk så spelar det för mig mindre roll. Jag får nog ge mig ut på stan igen för att känna efter och testa.

Vill du ha en lite större och grövre klocka i dykarstil skulle jag säga att Orient M-force är något du iaf bör titta på i den prisklassen du nämnde.

Det kan vara bra att kika på Orients Mako, Mako XL och Ray klockor också. Dock är dessa mycket billigare klockor som är extremt mycket klocka för pengarna, men inte riktigt samma kvalitet som de klockor du nämnde.

Problemet med Orient i Sverige är att du kan inte fingra på någon innan köp, om du inte känner någon som har en Orient, då de inte säljs här utan måste beställas från utlandet.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Hej Samuel,

Välkommen!

Fina klockor som du har i åtanke, speciellt Certinan tycker jag.

Vad har du för omkrets på handleden om man får fråga? Storleken kan nog vara en ren vanesak, kan det vara så att klockorna du burit från t.ex. Diesel har varit väldigt stora?

Posta gärna en bild på den gamla Certinan du har!

Må väl,
Philip

Tack!

Omkretsen har jag ingen aning om, men det kan vara så att både den gamla Gant:en och Diesel-köret var lite stora. Visst kan det vara en vanesak och jag ska nog köra med min gamla Certina över helgen så får jag se om den sitter "rätt" efter helgen!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/46539738/20140110_142102.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/46539738/20140110_141748.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/46539738/20140110_141837.jpg

På bilden ser den ju ut att sitta helt ok o_O. Länken är ju inget som man hänger i granen...

Mvh, Samuel

Vill du ha en lite större och grövre klocka i dykarstil skulle jag säga att Orient M-force är något du iaf bör titta på i den prisklassen du nämnde.

Det kan vara bra att kika på Orients Mako, Mako XL och Ray klockor också. Dock är dessa mycket billigare klockor som är extremt mycket klocka för pengarna, men inte riktigt samma kvalitet som de klockor du nämnde.

Problemet med Orient i Sverige är att du kan inte fingra på någon innan köp, om du inte känner någon som har en Orient, då de inte säljs här utan måste beställas från utlandet.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Hej!

Ok, då har jag något att göra i helgen då! Det verkar vara intressent ändå.

Tack för tipset (alla tips är välkomna!).

Enligt sambon? Du vet att man har en sambolättnad om 50% på klockor och att du alltså bara behöver ta upp 50% av kostnaden vid granskning, då har du alltså en budget på 6k och jag tror då att du är ute efter oris. Modell efter smak och tycke :D

En Seiko Sumo ligger inom din budget eller strax över (om du beställer från nätet).

RVDS4o1.jpg

Bild lånad från nätet

Enligt sambon? Du vet att man har en sambolättnad om 50% på klockor och att du alltså bara behöver ta upp 50% av kostnaden vid granskning, då har du alltså en budget på 6k och jag tror då att du är ute efter oris. Modell efter smak och tycke :D

Tack för matnyttig information.

Ha ha, ok!

Den var ju snygg som satan! Kom gärna med tips hur jag på bästa sätt kan motivera detta köp (i efterhand såklart) för sambon.

Den var ju snygg som satan! Kom gärna med tips hur jag på bästa sätt kan motivera detta köp (i efterhand såklart) för sambon.
Har en svart till salu för 2k, kolla i k&s. Men tänk på att det är quartz, kanske inte så roligt när du äntligen ska köpa riktig klocka?

Certina är riktigt bra. Har själv en DS-quartsare som ser helt ny ut efter sju års användning. Annars har Seiko många varianter för din budget.

/Pope

Jag brukar propsa för Glycine Combat Sub och kommer göra det igen. :)
Går att få loss för runt 4k. Ursäkt till sambon kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, har inte vanan inne.

Alla bilder är lånade via Google. :)

PA310312.jpg

siroji.jpg

sam0888x.jpg

combatsubgestealth_lifestyle.jpg

Jag brukar propsa för Glycine Combat Sub och kommer göra det igen. :)
Går att få loss för runt 4k. Ursäkt till sambon kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, har inte vanan inne.

Alla bilder är lånade via Google. :)

Vackra ting!

Tack alla, nu har det inte blivit lättare att välja (OT: ringde hem nyss och sa typ "kört ihop sig på jobbet"...en halvsanning då jag sitter fastnaglad framför jobbdatorn och glor på klockor...).

Cheers!

Hej och välkommen!

Tips på någon bra sida med Orientklockor?

Kör den blåa Mako XL härifrån. Du vill ha en större klocka (denna är 44 MM), du vill ha något prisvärt (detta är prisvärt) och dessutom får du en automatisk klocka. Mycket roligare än Quartz.

http://www.orientuhren.de/orient-au...-p-179.html?osCsid=ke3ppff86cjepipb3fpbitj687
Automat är ju bara roligare om man bryr sig om ur urverket. Bryr man sig inte så blir ju automaten tvärtom tråkigare eftersom en quartzare i den här prisklassen garanterat har bättre tidshållning.

Automat är ju bara roligare om man bryr sig om ur urverket. Bryr man sig inte så blir ju automaten tvärtom tråkigare eftersom en quartzare i den här prisklassen garanterat har bättre tidshållning.

Möjligt, det är ju upp till var och en. Fast jag kan tänka mig att man upplever en automatisk klocka som roligare även fast man är ganska ointresserad av innehållet. Har man dessutom inte testat så borde man testa.

Möjligt, det är ju upp till var och en. Fast jag kan tänka mig att man upplever en automatisk klocka som roligare även fast man är ganska ointresserad av innehållet. Har man dessutom inte testat så borde man testa.
Fast har man en gång sett en svepande sekundvisare är det något oerhört stelt och livlöst över quartz... Oavsett prisklass.
Själv är jag frälst sedan länge men vi som är bitna har ibland en tendens att inte förstå dom som ännu inte hamnat där.

Tillbaka
Topp