• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari. Skynda att anmäla !

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari.

Ja, man borde absolut tvinga en del samlare att sälja billigare än de vill...

...jag har ett bud på din Red som du inte kommer gilla tex.. :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari.

NiklasArvid skrev:
Ja, man borde absolut tvinga en del samlare att sälja billigare än de vill...

...jag har ett bud på din Red som du inte kommer gilla tex.. :)

Bra att du tog upp det! Jag har ett bud på din 5512... :mrgreen:
 

Ricrob

Patek
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari.

NiklasArvid skrev:
Ja, man borde absolut tvinga en del samlare att sälja billigare än de vill...

...jag har ett bud på din Red som du inte kommer gilla tex.. :)

Nej men man borde tvinga dem att sätta ett startbud som åtminstone är i närheten av vad säljaren kan tänka sig att släppa den för.. Det var ju megalöjligt sist att höra kapten-klubba vråla ut t.ex. En Speedmaser för ett par tusingar och sedan se ägaren motbuda upp till i stort sett marknadsvärde och dessutom inte ens släppa den då.. jokkmokk kan fylla i.
 

Ricrob

Patek
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari.

BME skrev:
Man blir nästan rörd av hjälpsamheten man möts av här i träsket! :)

Grymt jobbat joberman och MK.

BTW är det någon som ropat hem något på en auktion på mässan tidigare?
Kan man se vad som erbjuds innan mässan?

Vad det gäller objekten så tror jag inte man kan det, utan de ligger i en monter inne på mässan för inspektion timmarna innan auktionen.
 

BME

Cartier
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari.

JoberMan skrev:
Problemet med mässans auktioner är att klubbavgiften för säljaren är löjligt låg (en femtiolapp har jag hört). Det innebär att säljare sitter och budar på sina egna objekt och budar hem dem om priset inte passar.

Hmm det låter ju märkligt tycker jag att säljaren själv kan buda på sina egna objekt. :?
Hen får väl åtminstone skaffa sig en bulvan kan man tycka :D
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari.

NiklasArvid skrev:
Ja, man borde absolut tvinga en del samlare att sälja billigare än de vill...

...jag har ett bud på din Red som du inte kommer gilla tex.. :)

Visst kan du få lägga bud på min Red. Jag förbehåller mig dock att få lägga egna bud och högst bud får köpa den. Vi kan väl säga att ugångsbudet är 1 krona. Lägger du 2? Och framför allt, känns det meningsfullt? ;)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari.

JoberMan skrev:
NiklasArvid skrev:
Ja, man borde absolut tvinga en del samlare att sälja billigare än de vill...

...jag har ett bud på din Red som du inte kommer gilla tex.. :)

Visst kan du få lägga bud på min Red. Jag förbehåller mig dock att få lägga egna bud och högst bud får köpa den. Vi kan väl säga att ugångsbudet är 1 krona. Lägger du 2? Och framför allt, känns det meningsfullt? ;)

ja det kunde ju vara kul, jag bjuder en risig 5512.

jag har bara svårt att förstå att folk är upprörda över att säljare har reservationspris, för mig är det EXAKT så här enkelt:

...om du är beredd att betala vad säljaren kan släppa den för, så får du köpa den, full stop... annars inte

men det är klart, om du har suttit o budat i enkronas-intervall på massvis med objekt på mässan som du trott att du skulle få till superfyndpris kan jag ju förstå en viss frustration :p

o visst skulle man kunna ha utgångspris/startpris som på Kaplans, men jag har svårt att se det stora problemet...
 

BME

Cartier
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari.

NiklasArvid skrev:
ja det kunde ju vara kul, jag bjuder en risig 5512.

jag har bara svårt att förstå att folk är upprörda över att säljare har reservationspris, för mig är det EXAKT så här enkelt:

...om du är beredd att betala vad säljaren kan släppa den för, så får du köpa den, full stop... annars inte

men det är klart, om du har suttit o budat i enkronas-intervall på massvis med objekt på mässan som du trott att du skulle få till superfyndpris kan jag ju förstå en viss frustration :p

o visst skulle man kunna ha utgångspris/startpris som på Kaplans, men jag har svårt att se det stora problemet...

Jag är helt och fullt med på att säljaren har ett reservationspris!
Tycker dock att ett startpris/utgångspris i dess närhet vore ett väldigt enkelt och smidigt sätt att lösa det på än att ha säljaren buda på sina egna objekt.
Känner lite att om man låter sitt ur klubbas på en auktion så får man ta risken att det kanske går något under vad man själv hoppats på och om man inte kan leva med det så lägger man ut den på blocket, tradera etc till sitt önskade pris.

Det jag är emot egentligen är att man kan buda på sina egna objekt det känns enligt mig som lite ruffel och båg!
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari.

NiklasArvid skrev:
...om du är beredd att betala vad säljaren kan släppa den för, så får du köpa den, full stop... annars inte...

Jag har inga problem med den principen, den är glasklar. Det absolut enklaste sättet att tillgodose den är ju att inte ha någon auktion alls utan fasta priser på objekten. Vad gäller auktioner finns det dock flera saker som inverkar, såsom utropspris, reservationspris, värdering/marknadspris och antalet hugande spekulanter. Om utropspriset är mycket lägre än marknadspriset/värderingen, de flesta spekulanterna uteblir och något reservationspris inte angivits utan i stället sitter säljaren och budar på sitt eget objekt, då riskerar hela tillställningen att bli både seg och tråkig.
 
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari.

JoberMan skrev:
masterkiller skrev:
Kanoninitiativ. Då borde det inte)

Vasa är ett riktigt sunkhak, men det innebär inte nödvändigtvis att fyllona som brukar hänga där är kriminella. Rånare/laglydiga-ratiot är säkert minst detsamma snett över gatan på Scandic Grand Central. För övrigt öppnar de redan kl 11 på Vasa :)



Självklart är fyllona harmlösa. Men jag är lite insatt i vad som sker i området, och det sker väldigt mycket transaktioner i området. Speciellt runt hörnet vid Hotel Adlon ska man kanske inte gå en mörk kväll.

Vill inte regna på er parad, det blir säkert skoj och kommer funka fint. Jag hade dock behållt min dinka på handleden =)
 
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari.

San Gennaro skrev:
Självklart är fyllona harmlösa. Men jag är lite insatt i vad som sker i området, och det sker väldigt mycket transaktioner i området. Speciellt runt hörnet vid Hotel Adlon ska man kanske inte gå en mörk kväll.

Men nu är vi inte där en mörk och läskig kväll...... ;) Vi klarar oss nog och om vi inte gör det kan du säga

Vad vad det jag sa......he he
 
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari.

masterkiller skrev:
San Gennaro skrev:
Självklart är fyllona harmlösa. Men jag är lite insatt i vad som sker i området, och det sker väldigt mycket transaktioner i området. Speciellt runt hörnet vid Hotel Adlon ska man kanske inte gå en mörk kväll.

Men nu är vi inte där en mörk och läskig kväll...... ;) Vi klarar oss nog och om vi inte gör det kan du säga

Vad vad det jag sa......he he

hoppas jag verkligen inte få säga =) have fun
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari.

Jag ska försöka komma om det fortfarande går att klämma sig med. Har nyligen reggat mig här på KS efter att ha lurkat under hösten. Har helt enkelt inte tagit tag i det förut. Under en period var jag ganska aktiv på gamla TTT under nicket "Gusten". Vi ses den 9 om allt går som det ska.
 
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari.

garfield skrev:
Jag ska försöka komma om det fortfarande går att klämma sig med. Har nyligen reggat mig här på KS efter att ha lurkat under hösten. Har helt enkelt inte tagit tag i det förut. Under en period var jag ganska aktiv på gamla TTT under nicket "Gusten". Vi ses den 9 om allt går som det ska.

Tjena,

Kul att se dig här...
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari.

masterkiller skrev:
garfield skrev:
Jag ska försöka komma om det fortfarande går att klämma sig med. Har nyligen reggat mig här på KS efter att ha lurkat under hösten. Har helt enkelt inte tagit tag i det förut. Under en period var jag ganska aktiv på gamla TTT under nicket "Gusten". Vi ses den 9 om allt går som det ska.

Tjena,

Kul att se dig här...

Man tackar!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari.

Ricrob skrev:
NiklasArvid skrev:
Ja, man borde absolut tvinga en del samlare att sälja billigare än de vill...

...jag har ett bud på din Red som du inte kommer gilla tex.. :)

Nej men man borde tvinga dem att sätta ett startbud som åtminstone är i närheten av vad säljaren kan tänka sig att släppa den för.. Det var ju megalöjligt sist att höra kapten-klubba vråla ut t.ex. En Speedmaser för ett par tusingar och sedan se ägaren motbuda upp till i stort sett marknadsvärde och dessutom inte ens släppa den då.. jokkmokk kan fylla i.

Tänker gå, fast kommer ej buda på något, då just på speedyn jag bjöd på, var ju skrattretande. Fast, klipp kanske går att göra, me don't know.
GTG innan, med mat, likt det blev senast?
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari. Skynda att anmäla

Hur många blir vi?

Det finns ingen lista? det är bara dyka upp glad och i tid? :D
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari. Skynda att anmäla

Dyker förhoppningsvis upp... as usual :)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Ricrob

Patek
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari. Skynda att anmäla

Jag måste tyvärr hoppa den här gången... Grabbens 10-årsdag ska firas och det prioriteras, hoppas ursäkt godtas..? ;)
 

finnirgens

Panerai
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari. Skynda att anmäla

Jag hoppas kunna komma om jag kan styra undan familjens aktiviteter till helgen!
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari. Skynda att anmäla

Jag kommer gärna (till Vasa också enär det ju verkar bli den riktiga mässan) och om jag inte blir insläppt på samlarmässan så går jag och köper en skinnväst. Har hört att det ger gratis inträde utan vidare frågor :lol:
 

David

Bödeln
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari. Skynda att anmäla

Tvivlar dessvärre på att jag hinner med en utflykt till efter torsdag.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari. Skynda att anmäla

Tro det eller ej men det ser ut som om jag kommer att kunna delta på en GTG(modell stor) trots tidigare fåfänga försök!!
Får jag sonen till att hämta mig så kanske jag till och med kan ta en folköl i ert trevliga sällskap... :D
 

Josef B

Bestraffaren
Re: Klocksamlarmässa i STHLM 9:e februari. Skynda att anmäla

Hmm kan bli svårt att komma, träningsmatch på Stadshagen kl 15...
 
Topp