• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockservice - Hur ska man tänka?

Lämnade in min Datejust på AD-service i augusti. Förra servicen gjorde jag 1994... Hade den dagligen fram till 2010. När jag plockade fram den i våras gick den exakt 13 sekunder back varje dygn, varför den naturligtvis skulle in på service. Inga andra behov än de normala serviceåtgärderna enligt kostnadsförslaget från Bergströms.

Beror helt på vad det är. Är ju rätt dumt att folk kör sina Rolexverk långt över intervall så rotorn slaskar sönder bryggorna. Då blir det dyrt när du väl lämnar in den.
Om rotorn börjar skava mot bryggorna märker man det definitivt och kollar upp det. Att hålla på att serva om det inte behövs är pengar i sjön men det är ju såklart upp till var och en om man vill ägna sig åt lite riktat branschstöd.

Enligt min erfarenhet av att pysslat med klockor i 25 år och med ett förtiotal olika i samlingen: Nej, inte ens i närheten. Det blir mycket, mycket billigare att fixa klockorna när det behövs.
Det var lite dit jag ville komma.

Visst.
Notan den gången man gör service pga uppenbara problem kanske blir 5-10000kr högre än en basservice,eller så blir den inte alls något dyrare.
Men har man då skippat två intervaller så blir det ju ändå billigare än att följa tillverkarens rekommendationer.

Om rotorn börjar skava mot bryggorna märker man det definitivt och kollar upp det. Att hålla på att serva om det inte behövs är pengar i sjön men det är ju såklart upp till var och en om man vill ägna sig åt lite riktat branschstöd.
När du hör den är det redan för sent. Man brukar inte höra en Rolex-rotor förrän det gått för långt. Det börjar med att den bara tar i under vissa lägen och positioner. Med en tjock dykarboett brukar de flesta inte höra det. Rätt trist inställning du verkar ha till urmakarbranschen, konstigt för en som kallar sig samlare.

Själv bär jag aldrig oljetorra klockor för att det känns sunkigt och trist. Man vet ju att klockan slits mer, helt enkelt. Men lätt för mig att säga som är urmakare och servar mina egna ur.

När du hör den är det redan för sent. Man brukar inte höra en Rolex-rotor förrän det gått för långt. Det börjar med att den bara tar i under vissa lägen och positioner. Med en tjock dykarboett brukar de flesta inte höra det. Rätt trist inställning du verkar ha till urmakarbranschen, konstigt för en som kallar sig samlare.

Själv bär jag aldrig oljetorra klockor för att det känns sunkigt och trist. Man vet ju att klockan slits mer, helt enkelt. Men lätt för mig att säga som är urmakare och servar mina egna ur.

Jag tror och hoppas att folk är är lite mer uppmärksamma än så. Det är klart att det har gått för långt när rotorn börjar låta och rassla, det var nog inte riktigt så @VintageCollector menade.

Själv märker jag det långt innan, om tex min Planet Ocean som går +5 sek/vecka börjar dra iväg åt nåt håll så märker jag det relativt omgående och då är det dags att serva verket. Men så länge den går utan minsta antydan på problem så lämnar jag inte in den "bara för att"

Jag tror och hoppas att folk är är lite mer uppmärksamma än så. Det är klart att det har gått för långt när rotorn börjar låta och rassla, det var nog inte riktigt så @VintageCollector menade.

Själv märker jag det långt innan, om tex min Planet Ocean som går +5 sek/vecka börjar dra iväg åt nåt håll så märker jag det relativt omgående och då är det dags att serva verket. Men så länge den går utan minsta antydan på problem så lämnar jag inte in den "bara för att"
Tyvärr är inte folk mer uppmärksamma än så. Rolex är ju kända för att gå väldigt länge och exakt tills det brukar braka ihop helt. Saker händer när urverken blir oljetorra. Tung rotor är en av sakerna. Sen kan man ha flyt och klara sig lång tid utan större slitage. Men ett 3130 som gått 20 år utan service är sällan en rolig syn.

Tyvärr är inte folk mer uppmärksamma än så. Rolex är ju kända för att gå väldigt länge och exakt tills det brukar braka ihop helt. Saker händer när urverken blir oljetorra. Tung rotor är en av sakerna. Sen kan man ha flyt och klara sig lång tid utan större slitage. Men ett 3130 som gått 20 år utan service är sällan en rolig syn.
Nej 20 år är ju respektlöst mot klockan. Ett rekommenderat serviceintervall på tex 7 år brukar för min del innebära allt mellan 5 och 10 typ, beroende på vilka signaler man får.

Nej 20 år är ju respektlöst mot klockan. Ett rekommenderat serviceintervall på tex 7 år brukar för min del innebära allt mellan 5 och 10 typ, beroende på vilka signaler man får.
Ja det skulle jag också hålla mig till. Har ett par jag servade för ca 5 år sedan som fortfarande har fin olja i lagren, så de kommer nog gå runt 10 år. Tidigare än 5 år är onödigt om ingen skada skett eller så.

Ja det skulle jag också hålla mig till. Har ett par jag servade för ca 5 år sedan som fortfarande har fin olja i lagren, så de kommer nog gå runt 10 år. Tidigare än 5 år är onödigt om ingen skada skett eller så.
Det är intressant när man själv har klockor man själv servat och kan studera hur dom utvecklas över tid. Jag har inte hållit på tillräckligt länge än för att service av samma klocka som jag redan gjort är aktuell igen. Men vissa klockor är ju säkert kvar om 5-10år också, arvegods osv så dom ska jag ha lite koll på.

Du verkar ha svårt med läsförståelsen och drar väldigt konstiga slutsatser om mina åsikter om urmakarbranschen. Du gör vad du vill med dina klockor. Jag servar mina när det behövs, dvs när de börjar uppvisa problem på ett eller annat sätt. Och det har inte varit fel strategi hittills.

För att komplicera bilden ytterligare, så är det väl (?) så att vissa tillverkare numera byter urverket vid service och att man inte får tillbaka sitt eget utan någon annans nyservade.

Min speedmaster har fortat sig rätt mycket på senaste, drygt 30 sekunder om dagen. Den är från 2019 men tappades i badrumsgolvet i februari 2021 så misstänker mer eller mindre att den fick en service i samband med detta.

1000027909.jpg

Tror ni det är dags för en service eller kan det var något annat som hänt?

Min speedmaster har fortat sig rätt mycket på senaste, drygt 30 sekunder om dagen. Den är från 2019 men tappades i badrumsgolvet i februari 2021 så misstänker mer eller mindre att den fick en service i samband med detta.

1000027909.jpg

Tror ni det är dags för en service eller kan det var något annat som hänt?
I bilden/utlåtandet ovan tolkar jag det som att klockan blev servad vid tillfället (2021?). Det kan vara så att den blivit magnetiserad men det kan också vara så att den behöver en service. Tycker dock att det känns som att 3 år är väldigt kort intervall mellan service:arna. Lättast är nog att ta den till AD eller liknande så får dom kolla.

I bilden/utlåtandet ovan tolkar jag det som att klockan blev servad vid tillfället (2021?). Det kan vara så att den blivit magnetiserad men det kan också vara så att den behöver en service. Tycker dock att det känns som att 3 år är väldigt kort intervall mellan service:arna. Lättast är nog att ta den till AD eller liknande så får dom kolla.
Lite så som jag tolkat det med. Men ska nog gå in med den och kolla upp det som du säger. Tänker dock att om den blivit magnetiserad borde den väl rusa mer?

Senast ändrad:
Lite så som jag tolkat det med. Men ska nog gå in med den och kolla upp det som du säger. Tänker dock att om den blivit magnetiserad borde den väl rusa mer?
Nej, den kan vara magnetiserad ändå. Anekdotiskt hade jag en klocka som började gå +10 spd helt plötsligt, från att ha gått i princip perfekt innan. Jag misstänker att det var det magnetiska låset på fodralet till min Kobo läsplatta som var boven. Jag tog den till en urmakare som körde den i timegrapher, avmagnetiserade och körde den i timegrapher igen. Et voila, tillbaka till perfekt! Jag vet inte varför det har blivit en sådan spridd sanning att en klocka måste gå superfort för att den ska kunna vara magnetiserad, men det stämmer helt enkelt inte. En magnetiserad klocka kan till och med börja sakta sig, dock är det så klart betydligt vanligare att den fortar sig.

Många kör på en sådan där blå avmagnetiserare för 99 kr på Ali Express, men det är inte alltid de fungerar eftersom de är så svaga. Har du tur räcker en sådan billig manick om du kör några vändor, men jag skulle ändå rekommendera att gå till urmakare eller att gå upp i pris och effekt om man ska köpa en egen.

Wall of text på detta inlägg, sorry, men kanske hjälper det någon.

En magnetiserad klocka kan till och med börja sakta sig, dock är det så klart betydligt vanligare att den fortar sig.
Som jag förstått det klibbar balansfjädern ihop sig när klockan är magnetiserad vilket gör den ”kortare” vilket också får klockan att gå snabbare? Hur kan en snabbare pendel göra att klockan saktar sig? Är genuint nyfiken så hoppas inte mina frågor låter dryga, det är iaf inte meningen.

Som jag förstått det klibbar balansfjädern ihop sig när klockan är magnetiserad vilket gör den ”kortare” vilket också får klockan att gå snabbare? Hur kan en snabbare pendel göra att klockan saktar sig? Är genuint nyfiken så hoppas inte mina frågor låter dryga, det är iaf inte meningen.
Det här är verkligen inte mitt område eftersom jag aldrig har skruvat i ett urverk, men det finns några trådar som avhandlar ämnet på WUS, kanske kan de bidra med något. Här är en sådan:

Förra veckan fick jag hem en Carrera från Spanien. Den hade troligtvis passerat en massa scanners längs vägen, för när jag körde den i Watch Accuracy Meter gick den alldeles för långsamt. Med tavla upp fick jag -7 spd som bäst efter flera långa mätningar. Efter en snabb avmagnetisering gick den +4 spd, alltså en skillnad på 11 spd, vilket har motsvarat plus minus 0 på armen sedan dess.

1000012339.jpg

Hej! Har snöat in på vintage o frågan om service kom så fort jag hoppat ned i kaninhålet. En fullservice (revision) hos den urmakare i Frankrike jag frågade kostar 150 euro. Eventuella reparationer tillkommer. Jag tycker inte det är så dyrt med tanke på jobbet det innebär o får uppfattningen efter att ha läst i tråden att det ofta är dyrare i Sverige. Så min fråga är om d stämmer? Om inte var i Sverige man kan hitta bättre priser på service.
PS Det rör sig om en Bulova från 1950-talet som jag köpte betydligt billigare men som jag tycker är värd det.

Hej! Har snöat in på vintage o frågan om service kom så fort jag hoppat ned i kaninhålet. En fullservice (revision) hos den urmakare i Frankrike jag frågade kostar 150 euro. Eventuella reparationer tillkommer. Jag tycker inte det är så dyrt med tanke på jobbet det innebär o får uppfattningen efter att ha läst i tråden att det ofta är dyrare i Sverige. Så min fråga är om d stämmer? Om inte var i Sverige man kan hitta bättre priser på service.
PS Det rör sig om en Bulova från 1950-talet som jag köpte betydligt billigare men som jag tycker är värd det.
150€ lät väldigt billigt för en helservice av en klocka. Oavsett urverk eller komplikationer. Du hittar nog inte någon urmakare i Sverige för det priset skulle jag tro.

Tillbaka
Topp