• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockspan på stan 2016!

m_s

Patek
2-Faktor
Nytt år och nya giv! Efter att ha bantat klockbudgeten rejält mot slutet av förra året inför stundande bröllop har jag nu börjat planera inför vad som ska göras för inköp lagom till våren/sommaren förhoppningsvis (om jag kan hålla mig).

Har konstaterat att jag tröttnat rätt rejält på de flesta klockor. Avverkat Rolex och Tudor i flertal olika modeller under 2014/2015 och har alltid slutat med flipp förutom min BB Black (som jag tror nu är ungefär femte Black Bayn som jag har ägt). Den trivs jag enormt bra med och nu ska den alltså kompletteras med något nytt (mina andra beaters räknas inte).

Tudor.jpg


Ingångsvärdet är alltså att det ska vara något "annat" och framförallt inte en dykare. Sportigt? Ja visst men gärna någon korsbefruktning mellan lite dressat/sportigt om det går. Prisbilden får gärna hamna på max 60-ish, mer blir bara för dyrt och jag älskar känslan av mycket "bang for the buck". Sen med 3 småbarn, villa och Volvo så är kanske ekonomin inte helt tillåtande för dyrare pjäser för stunden. Samt det där med bröllop i Italien...

Helt sonika gav jag mig idag ut på stan (barn på dagis, frugan på SPA) och sprang Stockholm runt i en 5 timmar för att få lite intryck. Tänkte dela med mig lite kort av vad jag har testat och upplevt för den som nu tycker det är intressant.

Ber på förhand om ursäkt för kassa bilder men känns sådär att springa runt med en riktig kamera + att butikerna BORDE FATTA att de ska ha en WS zon! Hata dessa jävla spotlights (och sanningen är ju den att alla kunder som skulle ta en WS i bra ljus skulle ta med sig ett mycket bättre minne att dregla till hemma).

Jag kör i ordning från de butiker jag valde att besöka.

1. Nymans UR - Framförallt för att kika på Zenith, Panerai och Cartier. Måste säga att Nymans tagit ett par rejäla kliv upp i bemötande och servicekänsla. Träffade Petra som var enormt påläst och delade min spänning med klockjakt!

First up - Panerai. Alltid sneglat, alltid undrat. Polare som haft men jag har aldrig slagit till. Var egentligen mest sugen på en 512:a och "typ" en 111:a. Som vanligt finns ingen av instegsmodellerna inne (heta prylar) så det fick bli två andra modeller. En Luminor 560 (?) och en Radiomir 572 . Tuffa klockor men troligen kommer jag tröttna efter ett tag då jag saknar detaljer på dem.

1.jpg
2.jpg


Nästa på dagordningen blev både en JLC Ultra Thin 1931 och en Master Control Moonphase.
Ultra Thin är en klassisk version av en klassisk klocka. Firar väl typ 75 år i år eller något tror jag med Reverson? Ett självklart val för den aktiva polo-spelaren.
Intrycket var att klockan var för smal och rätt lång lugg-till-lugg. Förstår charmen med den men helt enkelt inte för mig.

3.jpg


Master Control är en enormt trevlig klocka som dock försvinner på min handled och ja helt enkelt sticker ut för lite.

4.jpg


Efter detta körde jag på med en Cartier Tank Solo XL i Guld med läderband. Klart ball urtavla med Romerska siffror och ja vad ska man säga – En riktig klassiker även här. Extremt positivt överraskad på handleden och den gav mig den där roliga känslan som är så viktig för mig.

5.jpg


Då hade vi lite Zenith kvar, har tidigare ägt en El Primero Stratos Flyback (blev aldrig någon edge of space för mig dock). Cool klocka helt klart. Nu var det dags för något mer sobert och gick på denna El Primero på 42mm med Annual Calender. En trevlig bekantskap om än lite för anonym.

Tyvärr fanns inte 1968 kronografen inne just nu men den ska tillbaka och testas vid senare tillfälle.

6.jpg


Mer från dagens klockspan följer inom kort!
 

m_s

Patek
2-Faktor
Jaha resan gick vidare. Denna gång upp till Fredmans Ur på Östermalm. Tyvärr kom jag in strax efter de öppnat och de var märkbart förvirrade/stressade vilket även gjorde mig stressad. Extremt utsålt var det (julhandeln måste gått bra). Men lyckades iaf klämma på några klockor!

First up Maurice LaCroix – Helt otroligt nog har dessa rackare klämt ut ett gäng Master Complications, troligen bara för att visa vad de kan och försöka kliva upp ett par steg på klock-radarn. Märket har innan varit rejält anonymt för mig sånär som på någon rätt schysst Pontos S dykare. Ball klocka i den lite dyrare prisklassen (runt 180’).

7.jpg


Oris var också något som skulle testas. Tyvärr rejält utplockat även här men lyckades med två olika.
Först deras ProPilot Big Crown GMT Small Second – En trevlig flygare som sitter på antingen länk eller textil. Denna gör sig nog riktigt bra på ett krockodilband med vita stygn kan jag tänka mig. En riktigt trevlig bekantskap, välbyggd och trevliga detaljer.

8.jpg


Atellier var nästa modell. En skelett-variant som var sådär helt enkelt. Att de valt att trycka dit en ORIS logga på glaset som inte alls matchar urverket tog död på allt.

9.jpg


Sen kikade jag på vad som fanns i Vulcain utbudet och tyvärr var det inte mycket att hurra för. Hade hoppats på att kunna kika på en klassisk Cricket men det var bara att glömma. Denna kronograf vad det som fanns kvar – Rätt schysst och jag inser att grå tavla är jävligt nice till det mesta!

10.jpg


Hade även hoppats på att få testa lite från Frederique Constant, ett ungt märke som jag dock tycker är sjukt spännande med inhouse urverk och rätt roliga designer. Tyvärr helt slutsålt och jag får vänta till februari innan den nya Classic Moonphase dyker upp i butik i Sverige. Bifogar en bild dock då jag tycker den ser kanon ut om än lite Patek-homage varning på visare och index.

11.jpg


Stressad ut från denna butik (som i vanliga fall jag upplevt som riktigt trevlig) så bar det av ner mot Luxurywatches. Ett mecca i mysiga Pateks och Hublots etc. Valde idag dock att fokusera på för mig just nu klockor inom min prisklass. Tar man bort alla Rolex så är inte så jättemycket kul kvar men provade dessa två.

Glashütte Original Senator Observer. En riktigt riktigt trevlig klocka som både känns dressad och sportig i ett. Grå tavla med extremt välavvägd layout och mycket harmoni.

12.jpg


Gick även på en Panerai i titan (PAM 055) men nä det blir helt enkelt för ”tråkigt” för mig även om själva storleken är kul!

13.jpg


Mer kommer snart :)
 
Senast ändrad:

m_s

Patek
2-Faktor
Nu gled jag vidare mot Krons UR för att klämma lite Sjöö Sandström och Omega. Krons har precis som Nymans (vänta nu, det är ju samma ägare..) verkligen klivit upp ett par steg och efter renoveringen och Rolex Shop-in-Shop blivit riktigt trevlig att besöka.

Började med Sjöö Sandström och deras Royal Capital med grå tavla och grått läder. En trevlig bekantskap som runt 40-50’ klassen skulle känts jävligt bra.
Jag tyvärr fortfarande svårt att se Sjöö Sandström vara där i krokarna och tävla i samma prisklass som t ex JLC, IWC. Visst trevlig urverk de köpt in men de har en bit kvar kring själva känslan av varumärket i sig innan jag tycker det är ok. Kul detalj är att guld-versionen av Royal Capital sålt slut och fort gick det. Sen absolut jag tycker det är grymt roligt att ett svenskt märke ger sig på att klättra uppåt och om jag ger det lite tid så kanske det är läge (eller om en begagnad grå dyker upp…)

Ryktet säger även att de är på gång med något tillskott under året – Vem vet kanske en GMT komplikation i någon snygg förpackning?

14.jpg


Sen var jag tvungen att testa Skydivern, vem vill inte flyga JAS liksom! En extremt trevlig bekantskap som satt rejält bra på gummi. Denna skulle jag välja any day över en Bretiling Aerospace. Tyvärr kanske inte exakt det jag var på jakt efter denna gång. Men för det priset kanske man ska klämma en sådan också på sikt.

15.jpg


Så över till Omega. Ett märke som jag aldrig riktigt gått igång på men kan ju helt klart förstå varför många gör det. Bra kvalitet och roliga klockor!
Speedmaster har jag tidigare ägt en vintage variant av men var tvungen att testa en helt ny. Gav mig varken eller och känns lite för tråkig för mig personligen. Sen ska den väl egentligen sitta på ett schysst läder om jag fick välja.

16.jpg


Så över till denna rackare, Speedmaster Broadarrow 57. En riktig mysig dinka som verkligen satt perfekt på handleden och gav lite faux-vintage känsla på ett bra sätt. En av få Omegor idag som jag verkligen skulle kunna tänka mig faktiskt!

17.jpg


Sist ut (eller ja egentligen först, tjuvstartade igår) fanns Seiko-mecka i Globen, Klockmäster med andra ord med Svante & CO. Alltid trevliga besök och härligt att få nörda sig lite i Seiko världen (som en gång drog in mig i detta).
Tyvärr fanns inte supermycket inne – Mycket slutsålt och Grand Seiko växer ju inte på träd. Ångrar mig fortfarande att jag inte klippte till på SBGV009 när de väl fanns – Fan fan fan..

Testade två Seikos – Dels en Grand Seiko (fan glömde anteckna modellen, @Molle eller @yonsson kanske vet?) som satt som en smäck. En riktigt trevlig liten bekantskap som verkligen andas kvalitet och hantverk.

18.jpg


Den andra var 50-års klockan SDGZ013, en trevlig kronograf som dock inte gav mig någon vidare känsla alls. Kanske var titan-armbandet som helt enkelt var för “flimsy” och då dog känslan direkt? Gillade tavlan och Panda är alltid Panda :)

19.jpg


Så mycket annat fanns inte som var intressant för stunden och därmed avslutades dagens klockspan. Slog mig ned och tog en kaffe och begrundade dagens spaning.

Blev jag klokare? Ja lite, just nu ligger en Glashytte Senator Observer enormt bra till. Dock listar dessa rackare på runt 80’ vilket kanske inte riktigt känns värt (Luxurywatches har ju en oanvänd 2014 inne strax söder om 70 vilket gör det lite bättre)
Jag är även väldigt nyfiken att få testa Frederique Constant Classic Moonphase och en ordentlig Vulcain Cricket.

Det är härligt efter så många intryck att titta ner på handleden och fortfarande vara så nöjd med den klocka man faktiskt redan har. Tudor har verkligen lyckats!

20.jpg


Som vanligt tar man alltid gärna emot tips och förslag på andra klockor från er på forumet. Finns ju massvis med märken och modeller där ute kvar att prova!

Tack för mig så länge.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Vilken härlig tur du gjort, tack för att du delar!

Maurice har växt lite på mig senaste tiden också, gör några roliga klockor men kanske inget jag skulle satsa på i den prisklassen.

Tycker cartieren och reverson satt riktigt bra på din handled! :)
 
  • Like
Reactions: m_s

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha ;-) Men vad var grejen med länken - Du måste med om att den var larvigt rasslig?
Håller inte med men titan väger ju mindre än stål. Tycker inte länken är värre än någon annan titanklocka jag kännt på. Var den dessutom full längd så förstår jag att du tyckte den var rasslig.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Håller med! Blev riktigt sugen när den introducerades under Basel förra året. Gick tyvärr över när jag fick reda på att den är 45mm ... :banghead:

Trevlig läsning @micke_s ! Hur satt den på armen?
Oris-Big-Crown-ProPilot-GMT.jpg
Bärs väldigt bra måste jag säga. Flygare SKA vara stora! Finns ju en anledning i funktionen att den ska vara stor. Värre är det när man drar ut tavlor bara för att det "ska vara stort".

Råkar veta att den görs sig enormt bra på ett svart Hirsch Krokodil med vita sömmar. Går att få tag på för runt 13-14' från Tyskland. Svenska Oris priserna är det skämt dock - Listar på 24' här..
 

Lalas

Cartier
Tyckte inte alls JLC Master Control satt illa, den satt riktigt bra! Många fina ur, lycka till oavsett val!
 
  • Like
Reactions: m_s

sir alex

Panerai
Eftersom du sökte ett mellanting mellan dress och sport så vore en IWC Portuguese eller Portofino perfekt. Du borde testat det på Nymans/Krons...
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Hej
Riktigt mysig läsning. Jag tycker båda speedy'na satt fint på dig. Av de dressigare klockorna tycker jag den första seikon satt klart bäst.
 
  • Like
Reactions: m_s
Topp