• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocktips till en 14-åring, max 10´

3 alternativ har nu utkristalliserats. Vilken av alternativen tycker du att jag ska välja?

• Tag Heuer Aquaracer (beg)

Röster: 19 55.9%
  • Oris Aquis (beg)

Röster: 9 26.5%
  • Christopher Ward C60 Trident Pro 600 (ny)

Röster: 6 17.6%

• Totala väljare
    34
92A510F1-C6A3-4C6E-BD93-B16223B7E8C7.jpeg

Kolla Christopher Ward, dykare 43mm Med 60 atm, finns i flertal varianter inom din budget. Bronsen är cool!
Går att få med Quartz (30atm) oxå...
https://www.christopherward.co.uk/
https://www.christopherward.co.uk/c60-trident-pro-600-bronze

Väldigt snygga! Känner inte till märket. Är det nytt? Från England?

Tycker lätt att du ska ta en bättre begagnad Oris Aquis, du kan säkert också hitta en helt ny om du går lite över 10k. Haft en själv under många år och den är verkligen en grym och prisvärd klocka.

Tänkte föreslå SKX007 eftersom jag hade en själv som fjortonåring, men den hade du nog redan tänkt på om du redan funderat på billigare Seikos. I så fall skulle jag föreslå samma klockor jag alltid föreslår inom 10k-klassen eftersom jag ägt de själv och var väldigt nöjd. Sinn 104 samt Sinn 556i/a. 104an är ju ingen dykare, men den har ändå den svarta tavlan samt vridringen du är ute efter och kan bäras väl på länk, läder som nato. Klockorna har modifierade Selitta och ETA-verk som tickar på rätt bra. Lycka till med presenten till din son och hoppas han blir glad över klockan du kommer fram till!
Sinn 104stsa
IMG_0295.JPG

Sinn 556a
IMG_2142.JPG

Kanske negativ men har han uttryckt han önskar sig en klocka? Jag tänker att mig själv när jag var fjorton hade fördragit en mängd andra saker före en dyr klocka.

Bara min tanke :)

Men HALLÅ
Har ingen sagt seiko skx007 än ?
Tycker den är vassare än orient mako iallafall och en super bra första klocka!!!!!

Dessa har jag fastnat för hittills. Har jag missat ngt givet alternativ?

Tag Heuer Aquaracer. Tror att det är ett klockmärke han känner till och kan identifiera sig med.
WAY201A-BA0927.png

Oris Aquis är nog den lite udda fågeln sammanhanget. Risk kanske att han inte känner sig bekväm med tillverkaren?

20032_01%20733%207730%204154-07%208%2024%2005peb_verticale.png

Christopher Ward C60 Trident Pro 600. Jag kan tänka mig att denna inte är okänd i hans bekantskapskrets med tanke deras historia med att vara den första klocktillverkare som skippar mellanleden helt och bara säljer via nätet.
c60-43ada2-sokko-bo_fr.jpeg

Oris är nog ett lite för udda klockmärke (men nog den jag hade valt om klockan var till mig själv). Jag tror att Tag Heuer eller Christopher Ward skulle passa honom bäst. Men vilken av dem?

Åsikter mottages tacksamt och gärna:)

Senast ändrad:
Tänkte föreslå SKX007 eftersom jag hade en själv som fjortonåring, men den hade du nog redan tänkt på om du redan funderat på billigare Seikos. I så fall skulle jag föreslå samma klockor jag alltid föreslår inom 10k-klassen eftersom jag ägt de själv och var väldigt nöjd. Sinn 104 samt Sinn 556i/a. 104an är ju ingen dykare, men den har ändå den svarta tavlan samt vridringen du är ute efter och kan bäras väl på länk, läder som nato. Klockorna har modifierade Selitta och ETA-verk som tickar på rätt bra. Lycka till med presenten till din son och hoppas han blir glad över klockan du kommer fram till!
Sinn 104stsa
IMG_0295.JPG

Sinn 556a
IMG_2142.JPG

Hej,
Jag gillar flera av deras modeller men tror att de kan vara lite för svåra för en 14-åring som första riktiga klocka:)

Tag Heuer Aquaracer. Tror att det är ett klockmärke han känner till och kan identifiera sig med.
WAY201A-BA0927.png

Oris Aquis är nog den lite udda fågeln sammanhanget. Risk kanske att han inte känner sig bekväm med tillverkaren?

Christopher Ward C60 Trident Pro 600. Jag kan tänka mig att denna inte är okänd i hans bekantskapskrets med tanke deras historia med att vara den första klocktillverkare som skippar mellanleden helt och bara säljer via nätet.

Oris är nog ett lite för udda klockmärke (men nog den jag hade valt om klockan var till mig själv). Jag tror att Tag Heuer eller Christopher Ward skulle passa honom bäst. Men vilken av dem?

Jag röstade på CW, mest för att den köpes ny.
Jag vet inte hur din son resonerar, men jag har för mig att begagnat inte var populärt när man var i yngre dagar.

Jag är ju pro Christopher Ward ;)
Presentera förslaget för grabben och visa hemsidan så kan han ju välja material och färg kombination samt typ av armband.
Själv kör jag en C60 trident vintage som är hel PVD i svart, nu på ett Zulustrap
IMG-20171001-WA0002.jpg
IMG-20171001-WA0004.jpg
IMG-20171001-WA0001.jpg

WAY201A-BA0927.png

Christopher Ward har en 30% rea på vissa modeller, kan vara värt att kika på...
https://www.christopherward.co.uk/events/nearly-new
Vissa säljs utan metallänk, men det går att lägga till i beställningen om man vill ;)

Senast ändrad:
Jag är ju pro Christopher Ward ;)
Presentera förslaget för grabben och visa hemsidan så kan han ju välja material och färg kombination samt typ av armband.
Själv kör jag en C60 trident vintage som är hel PVD i svart, nu på ett Zulustrap
IMG-20171001-WA0002.jpg
IMG-20171001-WA0004.jpg
IMG-20171001-WA0001.jpg

Hej,
Jag gjorde som du sa och vi gick igenom modellerna på hemsidan. Och med tipset om 30% rea så blev det ännu trevligare. Tack för tips och råd:)
(iPad stod högst på önskelistan men efter genomgången på hemsidan försvann den snabbt på listan:))

Hej,
Jag gjorde som du sa och vi gick igenom modellerna på hemsidan. Och med tipset om 30% rea så blev det ännu trevligare. Tack för tips och råd:)
(iPad stod högst på önskelistan men efter genomgången på hemsidan försvann den snabbt på listan:))

Va kul, CW är väldigt mycket ”bang4buck”, bra kvalitet, bra urverk, bra garantier och bra kundservice, tror ni blir grymt nöjda och skulle inte bli förvånad om du införskaffar en oxå :)

Min son 12år sa ha ville ha en Rolex. Jag har 3st Tudor jumbo. Förklarade skillnaden, visade alla Rolexdetaljer på och sen dess är det hans dagliga klocka. Han har lite tunna handleder med det löste vi med en flexlänk. Haft det ett bra tag nu och sköter den minst lika bra som jag. Handlar väl om att lära ut ansvar? Sen roligt att folk går igång på detta och tycker det ska vara en billigare klocka. Har era barn mobiltelefoner som kostade 499:- eller massa tusenlappar? Och deras cykel vad kostade den? Ett par stycken fotbollskor så har även 10k gått där. Alla dessa kommer att vara förbrukade men förhoppningsvis är klockan kvar?
10k för fotbollsskor till någon vars fötter fortfarande växer!?!

10k för fotbollsskor till någon vars fötter fortfarande växer!?!

Jag sa ett par stycken. Kolla snabbt på Intersport och fotbollskor - barn så är där minst 24st par som kostar över tusen kronor st. Dyraste paret 3295:- Säger inte det är OK, säger inte att jag någonsin skulle köpa dessa men påvisar att mycket till barn är dyrt idag och ofta växer dom ur det och det är slit & släng vilket en dyrare klocka inte är.

skoer.jpg

Hej,
Jag tänkte köpa en klocka till sonen i julklapp. Helst skulle jag vilja ge honom en Rolex Sub men då budgeten är upp till ca 10' så måste titta på andra fabrikat:) Jag kan mycket väl tänka mig att köpa bättre begagnat såväl som nytt. Automatiskt urverk är det jag är ute efter. Jag tänker mig ngn dykarmodell med klassiskt svart vridring och svart tavla. Han har ganska stora handleder så minst 40mm, gärna runt 43mm.

Alla tips välkomna och tack på förhand!

Edit. Här kommer de 3 alternativen:
WAY201A-BA0927.png

Min 14 åring får en G-Schock GW-5000 i julklapp. En klocka som passar hans livsstil perfekt. Tål allt, radiokontrollerad, solcellsuppladdad, evighetskalender, sportig, yber-cool eftersom det är en JDM och han kommer vara ensam om den. Varför din son ska ha en automatisk dykare vet bara du, men av de alternativ du angivit, Oris alla dagar i veckan. Annars, tänk om... Lycka till :)
sen på bollen, grattis!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp