• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockvärdens läckraste (varumärkes)symbol

Vilken klocksymbol gillar du mest?


  • Totala väljare
    183
  • Enkät stängd .

Erik1

Patek
2-Faktor
Jag tycker faktiskt att Breitling har en riktigt snygg symbol. Synd att klockorna inte är lika snygga.
Håller faktiskt inte med. Designmässigt tycker jag Breitlings logo ser väldigt amatörmässig ut. Övertydlig helt enkelt. Ja, anknytningar till flyg= vingar. Men det är marint med= ankare. Ajuste, exklusiviteten! Ett snirkligt B. Det snirkliga B:et skär sig dessutom med typsnittet de använder som är väldigt klassiskt och strikt med fötterna på bokstäverna osv.

Tycker att det oftast blir bättre när det är lite mer subtilt men meddelandet ändå framgår. Tex. som Patek eller Tudors sköld.
 

Dr Stein

Cartier
Har på något sätt lite svårt för loggor. Tycker nog inte något av märkena har någon snygg logga. Tyvärr, jag skulle vilja gilla deras loggor. Kul omröstning. :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Patek!
För att..
image.jpg

Ser ut som fyra spöken.
 

jbbs

Omega
Håller faktiskt inte med. Designmässigt tycker jag Breitlings logo ser väldigt amatörmässig ut. Övertydlig helt enkelt. Ja, anknytningar till flyg= vingar. Men det är marint med= ankare. Ajuste, exklusiviteten! Ett snirkligt B. Det snirkliga B:et skär sig dessutom med typsnittet de använder som är väldigt klassiskt och strikt med fötterna på bokstäverna osv.

Tycker att det oftast blir bättre när det är lite mer subtilt men meddelandet ändå framgår. Tex. som Patek eller Tudors sköld.


Nu när du säger det så har du faktiskt en poäng. Har aldrig riktigt analyserat loggan och undrat varför jag gillar den.
Den är ju definitivt lite mer vulgär och övertydlig än t.ex. Patek, Rolex och VC, men kanske är just därför jag gillar den... För visst är dom andra riktigt snygga, men tycker också att dom är aningen.. vanilj!
Tycker även om Longines, så det kanske är vingarna som gör det. Longines är ju lite mer minimalistisk och typsnittet passar bättre ihop.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Tycker att det är dåligt av TS att inte inkludera logotyperna i förstainlägget. :)

Men seriöst, hur kan Panerai ha en så ful logo? Känns som att det är en graffitisprayande snorunge som har gjort den första gången han testat på graffiti.

7mJLGQx.jpg



Edit: Oj! Nu såg jag att jag hade Tag Heuer två gånger. Orkar inte fixa till det - sorry!
 

SSL

Audemars
Patek
Breitling med bara B:et utan vingar
VC

Tudor e helt förstört för mig, precis som fede->x

Edit: å vad gäller textloggor/text till loggor gillar jag IWC, TAG o Sinn...Rolex ser fan rätt billigt ut. Skulle nog gissa på Thailandmärke om jag såg det för första gången idag. Kanske därför dom har så stora problem med kopior
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Svårt att välja faktiskt, alla har ju välerbetade logotyper.. Men Tudor och TAG H inom sportsegmemtet och PP/ VC inom dress med sin enkelhet.

Fulast måste nog vara Panerai. Däremot använder de ett riktigt snyggt typsnitt. Borde fimpa logo logon och bara ha texten som det istället.
 

Mr Chance

Kalmar
Kul frågeställning. Longines logga är riktigt snygg tycker jag, framförallt på vintageur, röstar på den.

För övrigt är det intressant att fundera över varför vissa loggor anses stå för exklusivitet och andra inte. Är det för att produkterna de representrar faktiskt är dyra och exklusiva eller för att utformningen av loggan är på ett visst sätt? Gäller de flesta produkter, inte bara klockor. Lite av hönan och ägget-fundering, jag vet, men jag tycker det är lite kul.

Och ärligt talat, hur exklusivt är det med en krona som ibland sett ut som Bart Simpsons huvud och finns på alla sorters produkter som vill låna lite kunglig glans? Och VCs kors för mina tankar till något trött gammalt, gubbigt ordenssällskap...
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Tycker VC logo inte är så märkvärdig snygg, men snygg ändå. Snyggaste är tveklöst PP och Rolex kommer på andra plats.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Kul frågeställning. Longines logga är riktigt snygg tycker jag, framförallt på vintageur, röstar på den.

För övrigt är det intressant att fundera över varför vissa loggor anses stå för exklusivitet och andra inte. Är det för att produkterna de representrar faktiskt är dyra och exklusiva eller för att utformningen av loggan är på ett visst sätt? Gäller de flesta produkter, inte bara klockor. Lite av hönan och ägget-fundering, jag vet, men jag tycker det är lite kul.

Och ärligt talat, hur exklusivt är det med en krona som ibland sett ut som Bart Simpsons huvud och finns på alla sorters produkter som vill låna lite kunglig glans? Och VCs kors för mina tankar till något trött gammalt, gubbigt ordenssällskap...
2014-03-18 08.33.28.jpg

Kul hur lite variation det är bland typsnitten varumärkena väljer att använda sig av. Orkar inte kolla upp vilka typsnitt som används utav klocktillverkare, någon annan som vill ta den? Vore intressant att se.

Tror att det skulle bli mer klassiska typsnitt än ovanstående. Men de 'sportigare' märken som TAG, Panerai, Hublot osv. kör nog på liknande typsnitt som tex. Sait laurent eller LV.
 

David

Bödeln
Patek och VC står helt klart några snäpp över alla andra, och då är det ändå två märken jag inte har särskilt mycket till övers för i övrigt och som jag aldrig skulle köpa. Rolex gör fantastiska klockor, men jag tycker loggan är ganska grov, inte särskilt snygg och lite vulgär.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Gillar VC och PP för att de är stilrena och ger en viss indikation att det är exklusiva grejjor

Vissa loggor lyfts ju ett snäpp ytterligare när den väl sitter på klockan. VC korset i guld tex....

image-jpg.80225
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Ja krona och grönt går ju ihop, mycket logiskt:facepalm:
Vad menar du?

Rolex logo är ju ypperlig för vad de vill förmedla. Exklusivitet. Guldkrona och grön text med ett klassiskt typsnitt. Jag tycker däremot att den är lite tråkig och 'safe' men förmedlar verkligen det de vill att den ska göra.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Kul tråd! Om hänsyn enbart tas till hur själva symbolen ser ut så tycker jag att Patek bör står som ensam vinnare. Ser man till helheten, både logga och produktnamnet, så skulle jag säga att JLC är en dark horse. JLC får text och symbol att flyta ihop på ett snygg sätt. Sedan är ju Panerais logga en riktig styggelse.
 

Sond

Patek
Tycker att det är dåligt av TS att inte inkludera logotyperna i förstainlägget. :)

Men seriöst, hur kan Panerai ha en så ful logo? Känns som att det är en graffitisprayande snorunge som har gjort den första gången han testat på graffiti.

7mJLGQx.jpg

Ja, du vet väl att man ibland utelämnar viss information för att locka fram bror duktig. Allt för att ha koll på vilka det är..;)
 

Sond

Patek
Just nu exakt lika mellan VC och PP; intressant. Två av klockvärldens riktiga tungviktar drar alltså hem även en omröstning kring symbolen. Är det för att vi vet vad som finns bakom symbolen? Jag tycker själv att PP kommer på 2:a plats i hård konkurrens med Omega. Personligen tror jag framförallt PP vinner över Omega hos mig för att det är just PP. Vem är fri..?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag röstade på Omega, enorm igenkänningsfaktor och jag gillar kopplingen mellan symbol och namn. Men jag skulle lika gärna kunnat rösta VC, första gången jag såg loggan visste jag direkt att det rörde sig om något speciellt.

GS-lejonet är även rätt coolt..
 
Topp