• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockvärldens mest misshandlade varumärken

PNM

Silver
Min röst:

1) Universal Geneve - ingen förklaring nödvändig… med alla varumärkes-reinkarnationer de senaste två decennierna finns det ingen ursäkt för att Universal är ägt av något obskyrt kinesbolag utan en konkurrenskraftig katalog…
2) Ulysse Nardin - har all historik och potential att konkurrera med toppen men producerar total skit för Östeuropa och har gjort så under lång tid…
3) Eterna - sannslöst mismanagerat, borde åtminstone vara i paritet med Tissot om inte en något mer lyxig positionering…

Hedersvärd benämning till Baume et Mercier, Tag Heuer och Longines…

Andra åsikter?
 
Senast ändrad:
RD

Från detta

IMG_6404.jpeg



Till detta på mindre än 20 år
IMG_6407.jpeg
 
Breitling….

Äsch vi tar bort en super ikonisk logo och trycker dit ett B istället.

Äsch vi skiter i att göra nya klockor, nu satsar vi mer på heritage designer

Äsch Avengern vars syfte är att vara störst och ha mest specs, skitsamma vi gör de till nya Colt eftersom vi tog bort den serien

Dock älskar jag Breitling 🤷‍♂️
 
Breitling….

Äsch vi tar bort en super ikonisk logo och trycker dit ett B istället.

Äsch vi skiter i att göra nya klockor, nu satsar vi mer på heritage designer

Äsch Avengern vars syfte är att vara störst och ha mest specs, skitsamma vi gör de till nya Colt eftersom vi tog bort den serien

Dock älskar jag Breitling 🤷‍♂️
Fast ”B:t” är väl ändå mer original (ikonisk) än flygar-loggan? Får väl acceptera delade åsikter här - tycker Breitling gjort mycket rätt på senare tid och lyckats lämna dörrvakts-blinget som de fastnat i sent 90-tal/tidigt 00-tal…
 
Fast ”B:t” är väl ändå mer original (ikonisk) än flygar-loggan? Får väl acceptera delade åsikter här - tycker Breitling gjort mycket rätt på senare tid och lyckats lämna dörrvakts-blinget som de fastnat i sent 90-tal/tidigt 00-tal…
Ingen jävel visste vad Breitling var innan de introducerade vingarna, så hur logon såg ut tidigare är irrelevant.
 
Omega.. för många modeller och variationer har vattnat ur varumärket.
Dessutom, och nu låter jag som en gubbe, tycker jag hela Bond-grejen med 007 på tavlan, senaste Speedmastern med en raket som visare, och Swatch-collaben gett Omega något av en gimmick-känsla. Även om jag gillar att de är mer kreativa en Rolex så känns det något uppmärksamhetstörstande… de skulle kunna vara kreativa med lite mer elegans…
 
Omega.. för många modeller och variationer har vattnat ur varumärket.
Omega är så genuint kassa på att vårda sitt varumärke. De vill ju så gärna vara Rolex, så varför inte bara rakt av kopiera deras strategi? De har ju facit, varför inte stjäla det rakt av?

Tusentals modeller.
Hundratals olika limited editions.
James Bond-tönterier.
För stora rabatter.
För stora diametrar.
Nittiotalslänkar som alla hatar.
Seamaster-visarna.
 
Min röst:

1) Universal Geneve - ingen förklaring nödvändig… med alla varumärkes-reinkarnationer de senaste två decennierna finns det ingen ursäkt för att Universal är ägt av något obskyrt kinesbolag utan en konkurrenskraftig katalog…
2) Ulysse Nardin - har all historik och potential att konkurrera med toppen men producerar total skit för Östeuropa och har gjort så under lång tid…
3) Eterna - sannslöst mismanagerat, borde åtminstone vara i paritet med Tissot om inte en något mer lyxig positionering…

Hedersvärd benämning till Baume et Mercier, Tag Heuer och Longines…

Andra åsikter?
UG är nu köpt av Breitling. Får man gissa så lär några klassiker dyka upp igen.
 
Cartier har väl inte heller gått åt rätt håll. Från att ha varit kungen av elegans med små, nätta designklassiker i guld så har man nu vissa gigantiska modeller med totalt slaktade proportioner, kolfiber och typ skelletterade urtavlor och allt vad det är.

Experimentella material och konstruktioner kan absolut vara häftiga men det är inte Cartier.
 
Man kan väl sammanfatta det med en företagsgrupp som heter Swatch Group och titta på de varumärkena som ligger under den. Det är ingen större skillnad på vad VAG gör med sina varumärken inom bilvärlden. Money talks helt enkelt, men man urvattnar varumärkena tillslut. Sedan finns det undantag där man gör några saker rätt.
 
Rolex kanske är det mest moraliskt misshandlade klockmärket? De gick från att tillverka bra bruksklockor till att vara det varumärke som tydligast lyfter fram självhävdelse och girighet.

Frågan man får ställa sig är väl om detta är Rolex eller samhällets fel? Känns ju lite som att beskylla Fjällräven för att kurdiske rävens gäng valt att använda deras kläder. Absolut hade Rolex kunnat gå ut och göra ett statement emot rappare och annat lågt stående kriminellt folk men lär inte göra jättestor skillnad och jag är rätt säker på att bolaget i sig inte stödjer vad många som köper märket håller på med. Patek och AP har väl tyvärr också blivit lite poppis bland folk med låg moral. Bara Vacheron Constantin kvar som går att äga då?
 
Min röst:

1) Universal Geneve - ingen förklaring nödvändig… med alla varumärkes-reinkarnationer de senaste två decennierna finns det ingen ursäkt för att Universal är ägt av något obskyrt kinesbolag utan en konkurrenskraftig katalog…
2) Ulysse Nardin - har all historik och potential att konkurrera med toppen men producerar total skit för Östeuropa och har gjort så under lång tid…
3) Eterna - sannslöst mismanagerat, borde åtminstone vara i paritet med Tissot om inte en något mer lyxig positionering…

Hedersvärd benämning till Baume et Mercier, Tag Heuer och Longines…

Andra åsikter?

Universal köptes nyligen av Breitling (eller om det var riskkapitalbolaget som äger Breitling) och man verkar ha seriösa planer.
 
  • Like
Reactions: PNM
Omega är så genuint kassa på att vårda sitt varumärke. De vill ju så gärna vara Rolex, så varför inte bara rakt av kopiera deras strategi? De har ju facit, varför inte stjäla det rakt av?

Tusentals modeller.
Hundratals olika limited editions.
James Bond-tönterier.
För stora rabatter.
För stora diametrar.
Nittiotalslänkar som alla hatar.
Seamaster-visarna.
Precis. Fokus på fel saker.
Fortfarande ingen riktig GMT-klocka, både PO och Globemaster och till viss del även Seamastern skriker efter en uppdatering.
Lite ljus i tunneln är de militära samarbetarna som dykt upp på sistone men det finns mycket kvar att göra ( eller sluta upp med att göra).
 
Frågan man får ställa sig är väl om detta är Rolex eller samhällets fel? Känns ju lite som att beskylla Fjällräven för att kurdiske rävens gäng valt att använda deras kläder. Absolut hade Rolex kunnat gå ut och göra ett statement emot rappare och annat lågt stående kriminellt folk men lär inte göra jättestor skillnad och jag är rätt säker på att bolaget i sig inte stödjer vad många som köper märket håller på med. Patek och AP har väl tyvärr också blivit lite poppis bland folk med låg moral. Bara Vacheron Constantin kvar som går att äga då?
Förvisso, men alla dessa märken har kastat bensin på elden genom att släppa en massa isade varianter…
 
Frågan man får ställa sig är väl om detta är Rolex eller samhällets fel? Känns ju lite som att beskylla Fjällräven för att kurdiske rävens gäng valt att använda deras kläder. Absolut hade Rolex kunnat gå ut och göra ett statement emot rappare och annat lågt stående kriminellt folk men lär inte göra jättestor skillnad och jag är rätt säker på att bolaget i sig inte stödjer vad många som köper märket håller på med. Patek och AP har väl tyvärr också blivit lite poppis bland folk med låg moral. Bara Vacheron Constantin kvar som går att äga då?
Jag utgick bara från trådens titel "klockvärldens mest misshandlade varumärken". Fjällräven kopplas ihop med avrättningar, sprängningar, korruption, ekonomisk brottslighet och droger vare sig Fjällrävens ledning vill det eller inte. Det som skiljer Rolex mot Patek, FP Journe, AP m.m. är att Rolex visat att de vill vara med och leka med sina isade och färgglada tavlor. De andra har hållit kvar med sin tradition eller varit väldigt sparsmakade med utsvävningar. Tänker främst på Pateks tiffanytavla här. När självaste urmakaren har makten i sin fabrik brukar klockorna vara som bäst. När businessfolket kommer in saknas oftast elegans, värdighet och återhållsamhet. Det är därför som Roger Dubuis var bättre förr.
 
Senast ändrad:
Jag utgick bara från trådens titel "klockvärldens mest misshandlade varumärken". Fjällräven kopplas ihop med avrättningar, sprängningar, korruption, ekonomisk brottslighet och droger vare sig Fjällrävens ledning vill det eller inte. Det som skiljer Rolex mot Patek, FP Journe, AP m.m. är att Rolex visat att de vill vara med och leka med sina isade och färgglada tavlor. De andra har hållit kvar med sin tradition eller varit väldigt sparsmakade med utsvävningar. Tänker främst på Pateks tiffanytavla här. När självaste urmakaren har makten i sin fabrik brukar klockarna vara som bäst. När businessfolket kommer in saknas oftast elegans, värdighet och återhållsamhet. Det är därför som Roger Dubuis var bättre förr.

Då är jag med på hur du menar och håller med när du säger det. Eftersom dessa färgglada modeller är så ointressanta för mig glömmer jag helt bort att de ens finns. Finns många exempel på företag inom många branscher som blivit helt neddragna p.g.a. att makten inte ligger vid utvecklingen. Gamingbranschen t.ex. är extremt påverkad av sådant. Så det händer tyvärr överallt och känns lite som ett samhällsfenomen i modern tid. Alltid fint att se bolag som inte ger efter dock.
 
Senast ändrad:
Jag utgick bara från trådens titel "klockvärldens mest misshandlade varumärken". Fjällräven kopplas ihop med avrättningar, sprängningar, korruption, ekonomisk brottslighet och droger vare sig Fjällrävens ledning vill det eller inte. Det som skiljer Rolex mot Patek, FP Journe, AP m.m. är att Rolex visat att de vill vara med och leka med sina isade och färgglada tavlor. De andra har hållit kvar med sin tradition eller varit väldigt sparsmakade med utsvävningar. Tänker främst på Pateks tiffanytavla här. När självaste urmakaren har makten i sin fabrik brukar klockarna vara som bäst. När businessfolket kommer in saknas oftast elegans, värdighet och återhållsamhet. Det är därför som Roger Dubuis var bättre förr.
Tror inte riktigt du hänger med här. Rolex har lång historia av färgglada och juvelbesatta produkter. Vet inte riktigt hur kriminella just dessa är iofs? Mest aftermarketgrus där? Sedan har de övriga du nämner också släppt färgglatt och isat.
 
Facit för hur misshandlat ett varumärke är bör ändå vara försäljning och resultat, inte att tillfredsställa några få entusiaster på ett klockforum, eller? Man får nog skilja mellan att kritisera ett företag för att det går dåligt ekonomiskt och att kritisera dem för att de släpper modeller som inte faller just dig i smaken.
 
Jag utgick bara från trådens titel "klockvärldens mest misshandlade varumärken". Fjällräven kopplas ihop med avrättningar, sprängningar, korruption, ekonomisk brottslighet och droger vare sig Fjällrävens ledning vill det eller inte. Det som skiljer Rolex mot Patek, FP Journe, AP m.m. är att Rolex visat att de vill vara med och leka med sina isade och färgglada tavlor. De andra har hållit kvar med sin tradition eller varit väldigt sparsmakade med utsvävningar. Tänker främst på Pateks tiffanytavla här. När självaste urmakaren har makten i sin fabrik brukar klockarna vara som bäst. När businessfolket kommer in saknas oftast elegans, värdighet och återhållsamhet. Det är därför som Roger Dubuis var bättre förr.
Tycker nog Patek och AP är värre syndare än Rolex i denna aspekt. Både har ju mer fabriksbling än vad Rolex har… bara spana in Nautilus och Royal Oak nu… personligen är jag lite kluven - känns som det finns en inte så liten identitetskonflikt mellan old money och new money i dessa märken idag.. är Patek ett stramt dressur som går i arv genom Norditalienska släkter med rötter i furstehursen eller är Patek ett grusarmband för drogmissbrukande ghetto-ungar från en Amerikansk innerstad med ett fett skivkontrakt? Svaret blir väl varken eller och både och, vad som helst som företaget tjänar pengar på, vilket blir lite själlöst…
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp