Breitling köper jag in mig på! Dörrvaktsblinget och vingarna fyllde potentiellt en plats i lådan, design och storlek som stack ut i ett etablerat varumärke. Den mer generiska designen man gick över till i och med Kerns intåg är ju bara.. beige. Säkert skitbra strategi rent ekonomiskt, de kränger fler dinkor, men fan så tråkigt ur ett diskussionsforumperspektiv.
Jag kan nog tycka att Omega är lite marknadsmässigt misshandlat också. Har inget, absolut inget, att invända mot klockorna som sådana - tvärtom jävligt stabil laguppställning de förfogar över. Men de galet aggressiva prishöjningarna ger en fadd eftersmak. Återigen, huruvida det är en bra eller dålig strategi sett till kvartalsboksluten vet jag inte, men utifrån nördperspektivet och därmed också vetskapen om att "Det är 30% off på list som gäller. Pronto!", så tycker jag nog att de är lite misshandlade. Risken på sikt, tror jag, och även om den är liten, är att de landar i att bli nån form av premium Tag Heuer. Det ska dock sägas att Swatchgrejen var uppfriskande och i sammanhanget en positiv take från dem.
Tag Heuer för övrigt. En hel del riktigt bra modeller, relativt branschen och varumärkets "tyngd" därtill tämligen innovativa och nyskapande. Med det sagt, galet spretigt utbud. Och fan, overpriced i förhållande till plastupphängningar och standardverk. Jag tror att de hade kunnat vara en större hit i prissegmentet under - prissättning som typ Oris eller Longines. Och det ska inte tas som någon diss mot de sistnämnda.
Mer..? Javafan.. Det faktum att GP har
fler klockor i utbudet, utöver Laureato i helguld med synnerligen kraftiga bankrånarvibbar, är ju någon form av varumärkesmisshandel. Missed opportunity etc...
Bild för att ni varit så trevliga och läst hela vägen hit: