Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Denna klara du dig långt på. Dessutom säljs den av ett trevligt företag anslutet till forumet.Någon som kan rekommendera något bra klockverktyg set (inget extremdyrt), främst för enklare saker såsom byta spännen (stift) och även för att byta länkbitar, samt ta bort locket.
Vill bara flika in att fine är det man i 99% av fallen vill ha så "standard" blir lite missvisande även om de officiellt benämns så. Standard används endast till riktigt tjocka läderband och stora klockor med stor bredd mellan bandhornen.Denna klara du dig långt på. Dessutom säljs den av ett trevligt företag anslutet till forumet.
Nu vet jag inte vad du menar med extremdyrt, alla har ju olika preferenser vad som är dyrt eller inte, men j a g skulle inte rekommendera något av alla kit som finns för under en 5-hundring, spelar nog ingen roll vilket man köper, är nog Kina lr Indientillverkade allihop, det finns självklart bra grejer från dessa länder också.Någon som kan rekommendera något bra klockverktyg set (inget extremdyrt), främst för enklare saker såsom byta spännen (stift) och även för att byta länkbitar, samt ta bort locket.
De enklaste kitten på amazon räcker ditt behov. Rekommenderar dock fjäderstångs tång (vet inte om detta är korrekt benämning på svenska) till armbandsbyte då iaf jag tycker det är lätt att repa saker med andra verktyg.Någon som kan rekommendera något bra klockverktyg set (inget extremdyrt), främst för enklare saker såsom byta spännen (stift) och även för att byta länkbitar, samt ta bort locket.
Kapar lite här. Vilken boett/glas-press använder du? Jag vill inte lägga en förmögenhet men den måste ju pressa rakt.Jag har kört med mina ebaygrejer i 10 år nu, funkar finfint. Jag har Bergeon-grejer också men tycker oftast det är bättre med exempelvis de ebay-skruvmejslar jag slipat till själv.
Med extremdyrt menar jag flera tusen kronor för exempelvis ett verktyg för att byta rem. Har ju sett att det kostar alltifrån några hundringar för ett helt kit till flera tusen för enstaka prylar. Jag har inte tänkt bli någon urmakare, men skulle iallafall kunna ändra storlek på länken, byta armband utan att repa caset/hornen, bra miniskruvmejslar som inte böjer sig.Nu vet jag inte vad du menar med extremdyrt, alla har ju olika preferenser vad som är dyrt eller inte, men j a g skulle inte rekommendera något av alla kit som finns för under en 5-hundring, spelar nog ingen roll vilket man köper, är nog Kina lr Indientillverkade allihop, det finns självklart bra grejer från dessa länder också.
Kolla på Tradera, Jula, Biltema, Clas olhson m m om du vill köpa ett, det enda som jag skulle rekommendera är Bergeon-7812, men det är inte billigt, och även deras grejer pajar i bland.
Denna klara du dig långt på. Dessutom säljs den av ett trevligt företag anslutet till forumet.
Kör på den som rekommenderas ovan plus en för resor.Jag har inte tänkt bli någon urmakare, men skulle iallafall kunna ändra storlek på länken, byta armband utan att repa caset/hornen, bra miniskruvmejslar som inte böjer sig.
Använde ett limstift förra gången jag pressade glas.Kapar lite här. Vilken boett/glas-press använder du? Jag vill inte lägga en förmögenhet men den måste ju pressa rakt.
Och sen kollade du tätheten i perkulatorn eller?Använde ett limstift förra gången jag pressade glas.![]()
På spisplattan är ju en klassiker, men nej, jag trycktestar i butik.Och sen kollade du tätheten i perkulatorn eller?
Tack för länken till Kjell. Det verkar täcka mina behov.När de kommer till prisvärda mejslar så tycker jag följande är bra:
![]()
Watch Screwdriver Box Set | 7 Piece | WatchObsession UK
Order your BECO TECHNIC 7 Piece Watch Screwdriver Box Set here. Next day delivery available.www.watchobsession.co.uk
Set of 7 watchmakers screwdriver, steel blades BECO TECHNIC for watch repair
BECO TECHNIC high quality set of 7 watchmakers screwdrivers with knurled stainless steel handles. Each watchmakers screwdriver is colour coded for easy identification and comes with a hexagonal swivel head mounted for smooth operation and ease of use.www.watch-tools.de
Som bandstiftsverktyg så funkar Bergeon 6767 förutsatt att du inte sysslar med seiko fatbars.
Resten skulle man kunna spara på och köpa kinesiskt.
![]()
Verktygsset för klockor - Specialverktyg
Komplett verktygsset för reparation och underhåll av klockor. Paktetet innehåller skruvmejslar, pincetter, länkborttagare, boettöppnare (med 6 utbytbara käftar), boettkniv, bandstift (9-23 mm) och förstorningsglas. Levereras i förvaringsväska av aluminiumwww.kjell.com
Tänk bara på att mejslarna och bandstiften är inget att skryta om dock.Tack för länken till Kjell. Det verkar täcka mina behov.
Vi får se hur de är. Det är ju inga stora pengar så det är värt ett försök.Tänk bara på att mejslarna och bandstiften är inget att skryta om dock.
Om du köper på R.Elia Sweden så har du 30% med koden ”NYKUND”. Rätt tacksamt med en sådan rabatt när det ska handlas för 2.000kr.Någon som har tips på annat märken än Bergeon när det gäller springbar ”twezers”..eller är det bara att slänga upp slantarna och vara glad? Tänker försöka minimera skador vid bandbyte
Tackar för detta tipsOm du köper på R.Elia Sweden så har du 30% med koden ”NYKUND”. Rätt tacksamt med en sådan rabatt när det ska handlas för 2.000kr.
Se länk:
![]()
Bergeon Tweezers - Verktyg för Fjäderstång - 7825 - Reliasweden
Tillverkad i anodiserad aluminium. Bergeon 7825 - Swiss Made Verktyg för armband med fjäderstänger, för exempelvis Rolex Fantastiskt för att ta bortreliasweden.se
Någon som har tips på annat märken än Bergeon när det gäller springbar ”twezers”..eller är det bara att slänga upp slantarna och vara glad? Tänker försöka minimera skador vid bandbyte
Tackar för det, sant att tejp hjälper nog till väldigt mycket..har inte fått in ”snitsen” när jag skall sätta tillbaka så var mest där jag tänkte om liknade kunde hjälpa tillDet är inte helt självklart att man minimerar risken för repor med ett sådant verktyg. Jag skulel säga att det krävs mer förarbete med tejpning för att vara på den säkra sidan. Råkar du tappa greppet om bandstiften så slår verktyget igen och lämnar fina repor på baksidan av ändlänkarna. Jag har provat så jag vet![]()
Annars funkar vassare plastmojäng (typ en smörkniv) och fingerfärdighet finfint.Tackar för det, sant att tejp hjälper nog till väldigt mycket..har inte fått in ”snitsen” när jag skall sätta tillbaka så var mest där jag tänkte om liknade kunde hjälpa till![]()
Härligt med lite go ”insight”Ok, delar mitt favoritverktyg #1, tandpetare. Finns bra "färdigvässade" varianter om man ligger åt det bekvämare hållet. Egentligen till för pedikyr tror jag men funkar minst lika bra för både ut och insida av klockor som man kanske inte vill magnetisera eller repa
![]()
Angående Bergeon har jag bara Rodicokluddet som inte går att leva utan, resten av sortimentet tycker jag är galet överskattat
(skruvar klockor dagligdags så må vara miljöskadad).
Säg inget till typ Bergeon bara för det kan bli dålig stämning dåHärligt med lite go ”insight”![]()
Skall försöka hålla migSäg inget till typ Bergeon bara för det kan bli dålig stämning då![]()