• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockverktyg rekommendationer?

Skulle behöva tips på ett verktyg för att korta av länkar. Finns en hel del kinagrejer på Amazon jag använt tidigare, den klockan jag ska justera nu är en guld-pv och jag vill inte riskera att skada pinsen, som även de är pvd på anläggningsytan. Finns det något verktyg där man pressar med annat än en stålnål?

Edit: jag hittade en med mässingsstift, lite mjukare.

ber.jpg
Annars kan du lägga en tygbit eller liknande emellan så att stiftet inte har direktkontakt.

Jag skulle vilja köpa verktyg just för att justera länk. Jag har några med pushpins (heter det så) och tänker mig att ett blått som det från Clas Ohlsson kan funka: https://www.clasohlson.com/se/Kortn...MIk5-N5ePn-QIVPASiAx14NwpUEAQYBCABEgKO1vD_BwE

Men på min nyinköpta Seamaster diver 300m (beställde den för 30 min sen 😁) och min Oris Aquis, är det skruvade pins. Till detta vill jag ha fina mejslar. Vad köpa? Såg tips i tråden på Bergeon, men hur vet jag vilken dimension jag ska köpa? Finns ju från 0,8mm till 2mm på watchwear.se. Kostar ju massor, så vill ju helst köpa endast en mejsel om det måste vara Bergeon. Kan iofs mäta på Orisen, men inte på Seamastern, och den vill jag ju justera direkt när jag får den… 😁
Såg tipset om kitet på Kjell och c/o, men det verkar vara en massa andra verktyg som jag inte känner ett behov av i det kitet, och kitet kostar ju ca 500kr, så inte superbilligt heller. Lägger hellre 500kr på bättre, men färre, grejer som jag faktiskt kommer använda tänker jag.

Jag skulle vilja köpa verktyg just för att justera länk. Jag har några med pushpins (heter det så) och tänker mig att ett blått som det från Clas Ohlsson kan funka: https://www.clasohlson.com/se/Kortningsverktyg-för-metallarmband/p/44-4036?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=EAIaIQobChMIk5-N5ePn-QIVPASiAx14NwpUEAQYBCABEgKO1vD_BwE

Men på min nyinköpta Seamaster diver 300m (beställde den för 30 min sen 😁) och min Oris Aquis, är det skruvade pins. Till detta vill jag ha fina mejslar. Vad köpa? Såg tips i tråden på Bergeon, men hur vet jag vilken dimension jag ska köpa? Finns ju från 0,8mm till 2mm på watchwear.se. Kostar ju massor, så vill ju helst köpa endast en mejsel om det måste vara Bergeon. Kan iofs mäta på Orisen, men inte på Seamastern, och den vill jag ju justera direkt när jag får den… 😁
Såg tipset om kitet på Kjell och c/o, men det verkar vara en massa andra verktyg som jag inte känner ett behov av i det kitet, och kitet kostar ju ca 500kr, så inte superbilligt heller. Lägger hellre 500kr på bättre, men färre, grejer som jag faktiskt kommer använda tänker jag.
Bergeon 2mm funkar fint på Seamaster Diver 300 samt dom flesta andra Omega-länkar.
Lite varningens ord bara! Tycker Omegas skruvar är svårast av allt jag gett mig på. Sitter ofta som berget pga gänglåsningsmedel när dom är nya. Värma dom rejält hjälper (hålla intill öppen låga). Sen är skruvarna pyttesmå och far dom iväg så är det ett h-e att hitta dom. Kan vara värt att betala en urmakare för jobbet faktiskt. Min lokale (Omega-auktoriserade) tar 200:- så hädanefter går jag nog dit med alla mina skruvade Omega men inser att inte alla har en kompetent urmakare i närheten samt att flera tagit så mycket som 500:- för jobbet.

Bergeon 2mm funkar fint på Seamaster Diver 300 samt dom flesta andra Omega-länkar.
Lite varningens ord bara! Tycker Omegas skruvar är svårast av allt jag gett mig på. Sitter ofta som berget pga gänglåsningsmedel när dom är nya. Värma dom rejält hjälper (hålla intill öppen låga). Sen är skruvarna pyttesmå och far dom iväg så är det ett h-e att hitta dom. Kan vara värt att betala en urmakare för jobbet faktiskt. Min lokale (Omega-auktoriserade) tar 200:- så hädanefter går jag nog dit med alla mina skruvade Omega men inser att inte alla har en kompetent urmakare i närheten samt att flera tagit så mycket som 500:- för jobbet.
Hmm, är dom så jobbiga? Har läst att dom kan sitta ganska hårt, men tänkte att med rätt mejsel och bra tryck samtidigt som man skruvar så borde det funka… Har tyvärr ingen bra urmakare i närheten. Har en i staden intill, men jag tycker inte han hanterat mina klockor så bra hitills, så dit går jag nog inte igen…
Fick klockan idag och som du säger så är nog en 2mm perfekt. Testade för att se om en precisionsmejsel från Biltema skulle passa, men den var för tjock. Har beställt ett kit från Conrad som jag hört ska vara ok, så förhoppningsvis är dess mejslar tunnare och passar i spåret. Jag har också köpt Loctite 222 vilket jag sett man kan använda för att låsa gängorna.

Värma säger du? Hur mycket vågar man värma? Har en varmluftpistol där man kan ställa temperatur, men det känns lite väl grovt på en fin klocka… 😁

Hmm, är dom så jobbiga? Har läst att dom kan sitta ganska hårt, men tänkte att med rätt mejsel och bra tryck samtidigt som man skruvar så borde det funka… Har tyvärr ingen bra urmakare i närheten. Har en i staden intill, men jag tycker inte han hanterat mina klockor så bra hitills, så dit går jag nog inte igen…
Fick klockan idag och som du säger så är nog en 2mm perfekt. Testade för att se om en precisionsmejsel från Biltema skulle passa, men den var för tjock. Har beställt ett kit från Conrad som jag hört ska vara ok, så förhoppningsvis är dess mejslar tunnare och passar i spåret. Jag har också köpt Loctite 222 vilket jag sett man kan använda för att låsa gängorna.

Värma säger du? Hur mycket vågar man värma? Har en varmluftpistol där man kan ställa temperatur, men det känns lite väl grovt på en fin klocka… 😁
Värma nästintill lågan från ett ljus eller en tändare funkar, till nivån att det bränns när man tar på den delen av länken. Bredden på mejseln är en sak, inga problem om den är 1,8mm egentligen men den måste gå ner helt i spåret utan att glappa. Känns som du förstått vad jag vill säga här så det går nog bra. Lycka till!

Värma nästintill lågan från ett ljus eller en tändare funkar, till nivån att det bränns när man tar på den delen av länken. Bredden på mejseln är en sak, inga problem om den är 1,8mm egentligen men den måste gå ner helt i spåret utan att glappa. Känns som du förstått vad jag vill säga här så det går nog bra. Lycka till!
Ja jag tror det. Tack för råden! 👍
Får hem verktygen imorgon så då blir det till att prova.

Om du köper på R.Elia Sweden så har du 30% med koden ”NYKUND”. Rätt tacksamt med en sådan rabatt när det ska handlas för 2.000kr.
Se länk:
Hittade precis denna tråden.
Stort tack för tipset angående rabattkoden @Limeee

Tack @Limeee

Äntligen ett Bergeon verktyg till ett "rimligt" pris 😅
Ja billigt är det inte, men lyssnade på ett avsnitt ursnyggt där Björn tror jag tipsade om en tweezer av ett märke som också började på B och något likande namn som kostade runt 1000-lappen som han använt på sin rolle och var nöjd med resultatet, själv kör jag med en vanlig bergeon för runt 300kr. var något avsnitt efter 50!

Fick just info från ursnyggt att det heter Bullongé 7825 spring bar tweezer om någon är intresserad av att som jag uppfattade ett verktyg som greppar bägge stiften samtidigt precis som Bergeons tweezer.

Har kollat lite på ultraljudstvättar till länkar men även smycken, glasögon mm. Kollar tester och sedan recensioner av folk som köpt dem det är då det blir förvirrande! Fifty-fifty-fifty tycker dom är bra medans resten urusla. Någon som har dom tycker är bra? Tänker pris runt 500-1000.

Vilket bandstiftsverktyg av tångmodell rekommenderas idag för enstaka hobbybruk? Vill inte lägga tusenlappar, men inte heller Lidl kvalitet.

Har läst tråden ovan och hittat t.ex två alternativ på R.Elia:

Vilken modell är att föredra isf? Den andra modellen verkar ju också finnas på Watchwear, är detta ”samma” tång tror ni? Isf betydligt billigare på Watchwear ju:

Eller är det nån annan man ska kolla efter?

Tillbaka
Topp