• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Knivtokarnas egen hörna.

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Skall prova en grym. Var förbi cervera för att klämma, men inget inne. Köpte ett keramiskt bryne istället.
Beställde ett spyderco sharpmaker, och skall börja med de knivar jag har först. Annars blir det för mycket kul på en gång. De som inte går att skärpa/håller skärpan åker ut. Sen in med nytt.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Vintage Eskilstuna idag!

IMG_7986.JPG
Snyggt!
Gött när man använt korköppnaren så mycket att endast halva återstår.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
IMG_0097.JPG
Nu har jag beställt en gentlemans-folder a'la kostym kniv.
Jag återkommer med recension när den kommit hem. Handgjord Fransk delikatess med svenskt stål. På hemsidan kan man göra vissa personliga val såsom material på bladet, handtaget, dekoration och lasergravering på blad och rygg. Hitintills tycker jag det mesta var trevligt utfört. Jag valde att handtag i horn, men det fanns allt mellan mammut och plast att välja på. Ahh, hemsidan robert-david.com
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
IMG_0097.JPG
Nu har jag beställt en gentlemans-folder a'la kostym kniv.
Jag återkommer med recension när den kommit hem. Handgjord Fransk delikatess med svenskt stål. På hemsidan kan man göra vissa personliga val såsom material på bladet, handtaget, dekoration och lasergravering på blad och rygg. Hitintills tycker jag det mesta var trevligt utfört. Jag valde att handtag i horn, men det fanns allt mellan mammut och plast att välja på. Ahh, hemsidan robert-david.com
Elegant! Klart man måste ha en kostymkniv :)
 

Surfarn

Omega
2-Faktor
Jag är på jakt efter en Victorinox Cadet. Har någon här i knivhörnan tips på någon bra och prisvärd sida att införskaffa sig denna på? :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
jag funderar på en esee 4 eller en F1. Någon som har några tankar om dessa två alternativ? Det som talar för esee4 är slidan som verkar perfekt. Tycker inte om F1-slidan, men vad säger församlingen?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
jag funderar på en esee 4 eller en F1. Någon som har några tankar om dessa två alternativ? Det som talar för esee4 är slidan som verkar perfekt. Tycker inte om F1-slidan, men vad säger församlingen?
F1 slidan i plast är både stryktålig och håller kniven på plats,men både ful och oskön, tycker jag! Men den finns ju i läder :). Esee4 har jag inte hanterat.
 
jag funderar på en esee 4 eller en F1. Någon som har några tankar om dessa två alternativ? Det som talar för esee4 är slidan som verkar perfekt. Tycker inte om F1-slidan, men vad säger församlingen?
Mycket bra japanskt rostfritt pulverstål vs mycket bra, om än rostbenäget, amerikanskt kolstål med epoxyöverdrag? Häri ligger väl den största skillnaden mellan dessa knivar. Ang f1-slidan så har jag slagit till på en customslida gjord av Martin Swinkels, läderöverdragen kydex (finns på bild en bit bak i tråden) till min lilla trotjänare. Gillade aldrig fällknivens originalslida.

Båda knivarna är bra så kör på magkänsla.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
FullSizeRender.jpg

Jag hittade min gamla en gång så fina och blanka Otter Mercator i cykelväskan, gravt ansatt av fukten i läderväskan under sadeln. Jag tyckte att den patina som blivit på mässingshandtaget var ganska skön :rolleyes:, så den fick stanna. Däremot var hela den delen av bladet som sticker ut när kniven är ihopfälld helt svart och skrovlig av rost :(. Det var inte såå svårt att putsa bort, först med stålull och diskmedel och sedan med ScotchBritesnurran på en dremel. Som tidigare bild blev det då :).
När jag sökte på bästa sätt att behandla kolstål hittade jag något som kallades "forced patina". Man ska alltså tvinga fram ett patinalager på bladet sör att skydda det mot ytterligare rostangrepp. Det lät ju ganska smart:pompus:. Sedan hittade jag hur man kunde få mönster i patinan, det lät ju ännu roligare :D.
1.Man gör först ren bladet med sprit för att avlägsna eventuellt skyddande fett 2.Lägg bladet i vinäger eller ättika under att antal timmar (eller över natten). Jag virade in bladet i ett hushållspapper med äppelcider vinäger i 3 timmar. 3.Skölj av och torka torrt. Nu har man en ganska jämn gråaktig patina över hela bladet. Om man är nöjd med detta är det bara att olja bladet så är det klart så.
Men för att göra mönster ska man på´t igen, fast med fransk senap?!
Jag gjorde en blandning av dijonsenap och ett par stänk ättika för att få den lite mer flytande. Sedan tog jag en tandpetare och drog ett randigt mönster över bladet, väntade 30 minuter och tvättade av. Sedan upprepade jag senaps ränderna fast tvärs över det tidigare mönstret och tvättade av dom efter 30 minuter.
Sedan torkade jag och oljade bladet. Blev kul, var billigt, och ger antagligen ett rostskydd. Hur länge det sitter får vi se :)
Bilder är ju kul? ;)
IMG_1777.JPG
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
FullSizeRender.jpg

Jag hittade min gamla en gång så fina och blanka Otter Mercator i cykelväskan, gravt ansatt av fukten i läderväskan under sadeln. Jag tyckte att den patina som blivit på mässingshandtaget var ganska skön :rolleyes:, så den fick stanna. Däremot var hela den delen av bladet som sticker ut när kniven är ihopfälld helt svart och skrovlig av rost :(. Det var inte såå svårt att putsa bort, först med stålull och diskmedel och sedan med ScotchBritesnurran på en dremel. Som tidigare bild blev det då :).
När jag sökte på bästa sätt att behandla kolstål hittade jag något som kallades "forced patina". Man ska alltså tvinga fram ett patinalager på bladet sör att skydda det mot ytterligare rostangrepp. Det lät ju ganska smart:pompus:. Sedan hittade jag hur man kunde få mönster i patinan, det lät ju ännu roligare :D.
1.Man gör först ren bladet med sprit för att avlägsna eventuellt skyddande fett 2.Lägg bladet i vinäger eller ättika under att antal timmar (eller över natten). Jag virade in bladet i ett hushållspapper med äppelcider vinäger i 3 timmar. 3.Skölj av och torka torrt. Nu har man en ganska jämn gråaktig patina över hela bladet. Om man är nöjd med detta är det bara att olja bladet så är det klart så.
Men för att göra mönster ska man på´t igen, fast med fransk senap?!
Jag gjorde en blandning av dijonsenap och ett par stänk ättika för att få den lite mer flytande. Sedan tog jag en tandpetare och drog ett randigt mönster över bladet, väntade 30 minuter och tvättade av. Sedan upprepade jag senaps ränderna fast tvärs över det tidigare mönstret och tvättade av dom efter 30 minuter.
Sedan torkade jag och oljade bladet. Blev kul, var billigt, och ger antagligen ett rostskydd. Hur länge det sitter får vi se :)
Bilder är ju kul? ;)
IMG_1777.JPG

Grymt! Blev mycket snyggt!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
FullSizeRender.jpg

Jag hittade min gamla en gång så fina och blanka Otter Mercator i cykelväskan, gravt ansatt av fukten i läderväskan under sadeln. Jag tyckte att den patina som blivit på mässingshandtaget var ganska skön :rolleyes:, så den fick stanna. Däremot var hela den delen av bladet som sticker ut när kniven är ihopfälld helt svart och skrovlig av rost :(. Det var inte såå svårt att putsa bort, först med stålull och diskmedel och sedan med ScotchBritesnurran på en dremel. Som tidigare bild blev det då :).
När jag sökte på bästa sätt att behandla kolstål hittade jag något som kallades "forced patina". Man ska alltså tvinga fram ett patinalager på bladet sör att skydda det mot ytterligare rostangrepp. Det lät ju ganska smart:pompus:. Sedan hittade jag hur man kunde få mönster i patinan, det lät ju ännu roligare :D.
1.Man gör först ren bladet med sprit för att avlägsna eventuellt skyddande fett 2.Lägg bladet i vinäger eller ättika under att antal timmar (eller över natten). Jag virade in bladet i ett hushållspapper med äppelcider vinäger i 3 timmar. 3.Skölj av och torka torrt. Nu har man en ganska jämn gråaktig patina över hela bladet. Om man är nöjd med detta är det bara att olja bladet så är det klart så.
Men för att göra mönster ska man på´t igen, fast med fransk senap?!
Jag gjorde en blandning av dijonsenap och ett par stänk ättika för att få den lite mer flytande. Sedan tog jag en tandpetare och drog ett randigt mönster över bladet, väntade 30 minuter och tvättade av. Sedan upprepade jag senaps ränderna fast tvärs över det tidigare mönstret och tvättade av dom efter 30 minuter.
Sedan torkade jag och oljade bladet. Blev kul, var billigt, och ger antagligen ett rostskydd. Hur länge det sitter får vi se :)
Bilder är ju kul? ;)
IMG_1777.JPG
Kul. Riktigt snyggt också.
 
Topp