• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kolla datumvisningen idag

Rojalisten

Panerai
Väntat med spänning på den 11:e för att se hur Sinn lyckats. Elvan ser fin ut, men upptäckte något annat som jag stör mig på istället nu. Någon som ser vad jag ser? Ber om ursäkt för dåliga mobilbilder.
image.jpg

image.jpg
image.jpg


siffrorna sitter lite för högt upp i datumtavlan?
 

Limpas

Cartier
Dammkorn på tavlan. I bild 1 och 3 döljs kornet av visare.

Fy, nu skrämde du mig :eek: Var tvungen att titta noga, men nej, det finns inget dammkorn där. Måste vara någon reflex eller något i bilden.

Att
Kan det vara att siffrorna 11, skiljer sig i typsnitt från dom andra 1.orna ? =)

SCORE! Är detta normalt? Ville man snygga till elvan för att inte bara få två enkla streck så är det en god tanke, men varför inte köra samma på de andra ettorna?
 

Rojalisten

Panerai
Fy, nu skrämde du mig :eek: Var tvungen att titta noga, men nej, det finns inget dammkorn där. Måste vara någon reflex eller något i bilden.



SCORE! Är detta normalt? Ville man snygga till elvan för att inte bara få två enkla streck så är det en god tanke, men varför inte köra samma på de andra ettorna?


bääm!! inte en aning, kan väl tänkas att det är som du beskriver =) nu måste jag kolla min Bulova, om det är liknande på min.
 

Limpas

Cartier
bääm!! inte en aning, kan väl tänkas att det är som du beskriver =) nu måste jag kolla min Bulova, om det är liknande på min.


Haha, detta blir nästa grej alla ska kolla utöver sina 11: or. Var tvungen att kolla ettan också, även denna har "flärpen" upptill. Skulle vara intressant att veta om det är vanligt, annars måste jag nästan maila Sinn och fråga hur man tänkt :p
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Fy, nu skrämde du mig :eek: Var tvungen att titta noga, men nej, det finns inget dammkorn där. Måste vara någon reflex eller något i bilden.



SCORE! Är detta normalt? Ville man snygga till elvan för att inte bara få två enkla streck så är det en god tanke, men varför inte köra samma på de andra ettorna?
Har svårt att se ngn anledning till den inkonsekvensen o_O
Men när jag kollar på min Tudor 79090 är det liknande grej där. 11 har kraftigare schattering upptill än vad t.ex. 12 har. Jäkligt skarpsynt av dig att upptäcka det!!!
 

Rojalisten

Panerai
Haha, detta blir nästa grej alla ska kolla utöver sina 11: or. Var tvungen att kolla ettan också, även denna har "flärpen" upptill. Skulle vara intressant att veta om det är vanligt, annars måste jag nästan maila Sinn och fråga hur man tänkt :p


Samma snitt på min Bulova också, känns som att det gäller majoriteten utav alla klockor? :)
 

Limpas

Cartier
Har svårt att se ngn anledning till den inkonsekvensen o_O
Men när jag kollar på min Tudor 79090 är det liknande grej där. 11 har kraftigare schattering upptill än vad t.ex. 12 har. Jäkligt skarpsynt av dig att upptäcka det!!!


Samma snitt på min Bulova också, känns som att det gäller majoriteten utav alla klockor? :)


Intressant, då kanske det är brukligt att man gör så. Men det måste ju innebära att man ändrat dessa ettor, och därmed inte bara använt de tabellsiffror som du pratade om i trådstarten, Anders W, rakt av. Intressant om man då bemödat sig med detta, men samtidigt inte justerat avståndet mellan ettorna för att få de att se bättre ut.

EDIT: Måste bara säga att jag fullkomligt älskar sådant här meganörderi.

EDIT2: Tråd på WUS om Omega PO som också har detta, dock ska det vara konsekvent från 2500D och senare.
http://forums.watchuseek.com/f20/po-inconsistent-date-wheel-font-983295.html
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hmm, jag säger gränsfall. Rolex verkar överlag vara ganska dåliga på det här med elvor, eller har jag fel? Man tycker ju att man bör kunna förvänta sig mer av dem. Men de har iallafall likadana ettor överallt på hjulet, och det är ju bra :D
Tyvärr var det inte bättre förr, min Tudor från 1959 har också spretig 11.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Väntat med spänning på den 11:e för att se hur Sinn lyckats. Elvan ser fin ut, men upptäckte något annat som jag stör mig på istället nu. Någon som ser vad jag ser? Ber om ursäkt för dåliga mobilbilder.

Som om det inte var nog stressande med tabellsiffror eller inte, nu ska man behöva inse att det inte ens är samma typsnitt över hela hjulet. Jag hade hoppats att detta var unikt för Sinn eller Omega, för då hade jag inte behövt mekymra mig, men nu plockade jag fram min chronoris, en av mina "finklockor", och ställde fram datumet. Samma problem där. Jag har redan sålt en klocka pga datumhjulet. Ska det behöva hända igen? Nu måste jag dessutom gå igenom resten av lådan och leta efter det här fenomenet. Tack ock lov vet jag att Tissoten är ok. Det är också enda klockan utan quickset.
 

Limpas

Cartier
Som om det inte var nog stressande med tabellsiffror eller inte, nu ska man behöva inse att det inte ens är samma typsnitt över hela hjulet. Jag hade hoppats att detta var unikt för Sinn eller Omega, för då hade jag inte behövt mekymra mig, men nu plockade jag fram min chronoris, en av mina "finklockor", och ställde fram datumet. Samma problem där. Jag har redan sålt en klocka pga datumhjulet. Ska det behöva hända igen? Nu måste jag dessutom gå igenom resten av lådan och leta efter det här fenomenet. Tack ock lov vet jag att Tissoten är ok. Det är också enda klockan utan quickset.


Haha, får man fråga varför du sålde pga datumhjulet? Var det elvan?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Ok, får jag också pissa lite på folks klockor? Hur ok är vi med att det är olika typsnitt på datumhjulet och tex tavla, chapterring eller bezel?
Jag skulle aldrig börjat kolla på det här.
 

Limpas

Cartier
Frågade Sinn om anledningen till att använda olika ettor. Fick följande till svar:

" Dear Mr. xxxxxxxx,
thank you for your email.
We have checked our dials. It is normal the 1 and 11 looks different to the other numbers. 1 and 11 smaller than the other numbers, so it looks better with these
difficult number. "

Det ser alltså helt enkelt bättre ut tycker de. Vet inte om jag håller med.
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Frågade Sinn om anledningen till att använda olika ettor. Fick följande till svar:

" Dear Mr. xxxxxxxx,
thank you for your email.
We have checked our dials. It is normal the 1 and 11 looks different to the other numbers. 1 and 11 smaller than the other numbers, so it looks better with these
difficult number. "

Det ser alltså helt enkelt bättre ut tycker de. Vet inte om jag håller med.
Bra att du frågade, men svaret gav ju inte så mycket... ;)
 
Topp