• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kolla datumvisningen idag

Pling plång

Bilagor

• 20201111_184537.jpg
    20201111_184537.jpg
    546.3 KB · Visningar: 14
Jag tror vi skulle behöva skicka en hänvisning till den här tråden till både Seiko och Rolex.
Jag undrar om det är en japansk grej? Om man tittar på japansk text där de blandar in arabiska siffror så är det ofta ett rätt yxigt typsnitt med "fel" kerning. Jag tror inte de har koll på hur det borde se ut, eller så bryr de sig inte. (När det gäller Seiko alltså, vad Rolex har för ursäkt vet jag inte.)

Jag undrar om det är en japansk grej? Om man tittar på japansk text där de blandar in arabiska siffror så är det ofta ett rätt yxigt typsnitt med "fel" kerning. Jag tror inte de har koll på hur det borde se ut, eller så bryr de sig inte. (När det gäller Seiko alltså, vad Rolex har för ursäkt vet jag inte.)
Stämmer att i flera japanska inmatningssystem har arabiska siffror samma utrymme i bredd, som detta:
1234
Det är alltså inget mellanslag mellan de siffrorna utan utrymmet ingår redan i siffrans sfär. Det ingår emellertid även ”normala” siffror i japanska inmatningssystem sedan lång tid. Jag tror att ursprunget till denna lustighet är det samma på japanska datumskivor som alla andra, men det var en intressant tanke.

Välskrivet och informativt. Tyvärr insåg jag nu att 11 är "högerförskjutet" på min Tag heuer Aquaracer-tavla! Haft den varje dag i 8år och aldrig reagerat på det tidigare.. Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt den uppenbarelsen!o_O

Oavsett - tack för ett riktigt bra inlägg!

Ska försöka få upp en bild under dagen.
image.jpg

Intressant. Jag (tycker mig tro...) att min Aquaracer centrerar bra

Tillbaka
Topp