• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Konsten att vanställa en Rolex :-)

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det första som dök upp i mitt huvud när jag såg bilderna var nyheten om den nordkoreanska generalen som blev avrättad med en luftvärnskanon... Kan inte riktigt förklara hur det hänger ihop.
 
  • Like
Reactions: jhm

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
inget för mig personligen men förstår inte hur man kan bli upprörd. som någon nämnde tidigare, inga rariteter direkt. snarare väldigt "vanliga" klockor (ett relativt begrepp givetvis)
jämförelsen med en omlackad sportbil i super premium segmentet tycker jag är mycket träffande.
 

jonny

Breitling
Tycker det vissa modifikationer kan se ganska tuffa ut :)

Men direkt man lägger till en diamant tavla eller liknande så tycker folk att man är en skändare
 
All modifiering är ju inte så grotesk eller ens negativ, själv tycker jag Project X Designs HS01 är snyggare än SubC.

ZoomImage1projectx-vintage-fusion-HS01-rolex-submariner-iii-8001379322238.jpg

Bild lånad från deras sida.

Började livet som en 114060
De gjorde 60 stycken ock kronan är genuin Rolex NOS.
Å andra sidan vill de ha ~190000kr (£15000) för den vilket är ett ganska kraftigt påslag för modifikationen, även om det är betydligt mer än jobb än att PVDa allt och kalla det unikt.
 
Jag tycker Musse-Daytonan är ball. Det är John Mayers klocka, och han är rättså seriös med sin Rolexsamling. Säkert väldigt välgjord.

Genta hade ju massa Mickey Mouse-tavlor på sina ur, så varför inte? :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Om konstnären/ gravören är känd/ erkänd så blir nog värdet av proveniensen det dubbla med tiden och värdeökningen lär komma mycket snabbare än att vintagebenämning inväntas.

Vad gäller uren från (de där) Bramford så svarar de klåfingriga modifieringarna mot vad vi i Norrbotten när det gällde bilar kallade Hakkastrimning när det begav sig.
 

Kondoren

Omega
Tja, förstår båda sidors inställning och argument.

Men kan man i slutändan göra något annat än att le lite uppskattande åt Micke Mouse urtavlan?
 

Psykel

Patek
Apropå "vanställda" och eventuell "vaskning", så kan jag tycka att dessa (som var uppe här för någon tid sedan) är lite coola, särskilt om det handlar om vintage:

http://www.ablogtowatch.com/madeworn-american-hand-engraved-rolex-watches/

Är det att vanställa? Eller är det hantverk? Här är varje klocka unik. Är det att vaska pengar att köpa en? Någon (konstnären) har ju onekligen lagt en del tid.
Dom var ju förbannat snygga! Skulle kanske inte låta gravera min Rolex så om jag hade en, men skulle absolut kunna köpa en klocka med liknande gravyr i standardutförande, så att säga. Typ fabriksgravyr?
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Supercoola. Bättre än de flesta "hemmamoddade" med nya visare, inlägg, tavlor osv..
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Det är väl inte värre att modda en Rolex än en Seiko. Eller pimpa en Porsche. Blir sällan snyggare än original men knappast nåt att bli upprörd över. Inte som att måla läppstift på Mona Lisa eller försöka få Skriet lite muntrare det är fabrikstillverkade klockor som går att köpa i närmsta klockaffär.
 
Topp