• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kontaktlinser - att ha eller inte ha...

MBx

Cartier
Tack för alla inputs (operation är inget option för mig dock:)). Som sagt är det vissa tillfällen jag behöver kontaktlinser (som sagts 10-20 gånger per år) och daglinser som slängs efter användning är väl det naturliga valet.

Ni som har gått över från glasögon till kontaktlinser - hur lång är "invänjningstiden"? Går det att ha linser vid ett tillfälle i månaden utan att det känns obekvämt?

Vad kostar dagslinser?:blackeye: Och är det någon skillnad mellan olika märken samt hur är det, finns daglinser för närsynthet och astigmatism?
 

Icaras

Rolex
Underlättar det inte för dig om du använder linser varje dag istället? Vad har du att förlora på det, egentligen? :)

Är själv närsynt med astigmatism på ena ögat. Haft månadslinser i ca 10 år och korrigering av astigmatism i ca 5 av dessa. Det är rejäl skillnad på linser nu och de första jag hade, det märks verkligen att de förbättras för varje år som går :).

Skulle tro att det tar dagligen i kanske en vecka innan du vant dig. Aldrig provat dagslinser men jag inbillar mig att de inte är lika bra för torra ögon och för "komforten".
 

hollow123

Rolex
Tack för alla inputs (operation är inget option för mig dock:)). Som sagt är det vissa tillfällen jag behöver kontaktlinser (som sagts 10-20 gånger per år) och daglinser som slängs efter användning är väl det naturliga valet.

Ni som har gått över från glasögon till kontaktlinser - hur lång är "invänjningstiden"? Går det att ha linser vid ett tillfälle i månaden utan att det känns obekvämt?

Vad kostar dagslinser?:blackeye: Och är det någon skillnad mellan olika märken samt hur är det, finns daglinser för närsynthet och astigmatism?

Från runt 600:- och uppåt för 30 par med närsynthet och astigmatism. Viss skillnad mellan märken, men det löser din optiker.

Underlättar det inte för dig om du använder linser varje dag istället? Vad har du att förlora på det, egentligen? :)

Är själv närsynt med astigmatism på ena ögat. Haft månadslinser i ca 10 år och korrigering av astigmatism i ca 5 av dessa. Det är rejäl skillnad på linser nu och de första jag hade, det märks verkligen att de förbättras för varje år som går :).

Skulle tro att det tar dagligen i kanske en vecka innan du vant dig. Aldrig provat dagslinser men jag inbillar mig att de inte är lika bra för torra ögon och för "komforten".

Tvärtom ökad komfort och syregenomsläpp på en bra endagslins.
 

Icaras

Rolex
Från runt 600:- och uppåt för 30 par med närsynthet och astigmatism. Viss skillnad mellan märken, men det löser din optiker.



Tvärtom ökad komfort och syregenomsläpp på en bra endagslins.
Är det så? Komforten kan jag förstå (tunnare t.ex), men varför göra en endags "bättre" än något som ska användas i en månad? :)
 

hollow123

Rolex
Är det så? Komforten kan jag förstå (tunnare t.ex), men varför göra en endags "bättre" än något som ska användas i en månad? :)

Lite slarvigt uttryckt av mig.
Inte så att den per se har bättre egenskaper. Men efter en månads användning så är månadslinsen inte lika fräsch som vid dag ett pga av beläggningar i form av proteiner, fett osv.
Därav ökad komfort och syregenomsläpp med en konstant ny och fräsch lins vid varje användning.
 

Icaras

Rolex
Lite slarvigt uttryckt av mig.
Inte så att den per se har bättre egenskaper. Men efter en månads användning så är månadslinsen inte lika fräsch som vid dag ett pga av beläggningar i form av proteiner, fett osv.
Därav ökad komfort och syregenomsläpp med en konstant ny och fräsch lins vid varje användning.
Då är jag med på noterna :)
För min egen del beror det mycket på vilken tid på året det är. En sommar med mycket pollen, gräs mm. så börjar linsen bli oanvändbar efter runt 20 dagar. Men mitt i vintern skulle jag lätt kunna ha dem en och en halv månad :)

Kanske en idè att skaffa endags på sommaren. Dumt att jag inte tänkt på det tidigare.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har använt linser i 25 år tills fram för några år sedan .Då man börjar se sämre på nära håll och ändå fick ha glasögon för att se vad som stod på burkarna i affären . Så då skaffa jag vanliga glasögon . Tyvärr så blir man ju inte yngre :(. Körde med specialtillverkade ettårslinser . Finns väl progresiva linser men det känns skitkonstig . Tålamod och ge inte upp . Det var skitjobbigt i början . Sen vänjer sig ögonen och du vänjer dig vid att plocka in och ut . Mina linser som jag hade kostade 2000:- om året och sen linsvätska nån hundring i månaden . Har lagt lika mycket på glasögon senaste åren
De som jag testade förra året var progressiva. Funkade otroligt bra. Såg som en hök på långt håll och som en närsynt höna på nära. Du kanske inte fick just detta testat ordentligt? Fick ta hem 2 testpar då det som skulle funka enligt maskinen hos optikern inte funkade i praktiken. Så testa igen !!
För min del föll det på att den sort jag fick inte gick att få ur ögat...:-(
 

Boris Balkan

Fark you!
Inget att fundera på. Kör.
Jag har dessa på helgerna:

image.jpeg
 

MBx

Cartier
Har beställt tid hos optikern. På grund av tidsbrist blir det inte förrän om drygt en vecka. Får se hur det blir... Fortsättning följer.
 

Babinus

Cartier
Tack för alla inputs (operation är inget option för mig dock:)). Som sagt är det vissa tillfällen jag behöver kontaktlinser (som sagts 10-20 gånger per år) och daglinser som slängs efter användning är väl det naturliga valet.

Ni som har gått över från glasögon till kontaktlinser - hur lång är "invänjningstiden"? Går det att ha linser vid ett tillfälle i månaden utan att det känns obekvämt?

Vad kostar dagslinser?:blackeye: Och är det någon skillnad mellan olika märken samt hur är det, finns daglinser för närsynthet och astigmatism?
Min erfarenhet är att du blir aldrig invand vid linserna om du bara har dem någon gång i månaden. Det funkar bäst om du har dem så regelbundet som möjligt. Att växla mellan linser och glasögon varje dag gick bra för mig, men många säger sig ha problem med det. Nu har jag dygnet runt-linser och det trivs jag bra med. Fast då har problemet blivit omvänt. Jag är inte van vid glasögonen de få gånger jag har dem.

Ska också sägas att dygnet runt-linser passar inte alla ögon.
 

MBx

Cartier
Min erfarenhet är att du blir aldrig invand vid linserna om du bara har dem någon gång i månaden. Det funkar bäst om du har dem så regelbundet som möjligt. Att växla mellan linser och glasögon varje dag gick bra för mig, men många säger sig ha problem med det. Nu har jag dygnet runt-linser och det trivs jag bra med. Fast då har problemet blivit omvänt. Jag är inte van vid glasögonen de få gånger jag har dem.

Ska också sägas att dygnet runt-linser passar inte alla ögon.

Jag hittar fler och fler tillfällen när kontaktlinser är mer praktiskt. Jag blir kanske helt omvänd.:happyhappy:
 

Babinus

Cartier
Jag hittar fler och fler tillfällen när kontaktlinser är mer praktiskt. Jag blir kanske helt omvänd.:happyhappy:
Det blev jag i alla fall. Men som sagt: För att bli riktigt vän med dem bör du använda dem så ofta som möjligt. Annars kommer du alltid att känna den där "ovaneyrseln". Men använd gärna glasögonen ofta också. Annars kan bli du som jag nu.

Ett tips är i alla fall att vara noga med renhållningen och hygienen och följa optikerns råd. En av mina vänner är ögonläkare och enligt honom kommer många in med fula inflammationer just för att man slarvat med föreskrifterna. Många har läst för mycket råd på internet om att man kan ha endagslinser flera månader, sova med dem osv. Enligt honom är det som att gå över vägen utan att titta sig för. Det kan gå bra länge, tills...........
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Jag kör kontaktlinser sedan 12 år tillbaka. Min syn är totalkass (-7,5 / -8,0) och linserna måste ha tyngder längst ner för att justera brytningsfel. Men som sagt, linser funkar bra. För någon månad sedan så sade optikern att jag måste börja gå med glasögon. När ögat inte får tillräckligt med syre så börjar tydligen blodkärlen växa in i ögat, vilket börjar hända mig. Detta gör att du får typ gråa fiskögon om man inte sköter detta. Jag hoppades på resultat till årets halloween, men detta tar tydligen tid. Så jag kan ju varna alla ni som alltid har linser på er, låt ögonen vila några timmar i veckan efter jobbet.
 

sveol

Cartier
Jag kör med glasögon hemma och linser på arbetet. Fungerar bra för mig. Bara att testa. Jag köper online och det är typ halva priset mot hos optiker. Tips sök på linserna genom tex prisjakt, handlarna kör nämligen med lockpriser genom prisjakt.
 
Topp