• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kort Recension: WEMPE Zeitmeister Glashütte I/SA 38mm Quarz

HSK

Patek
2-Faktor
Än värre var det då jag köpte min av WEMPE då dom inte hade pris på hemsidan (något dom har nu om man väljer den tyska sidan). Jag fick kolla ch24 för att se hur offerten låg.
Det låter som lycksökare (om det nu inte är automater du sett). Bäst är alltså genom WEMPE vad det låter.
Ah, det förklarar saken. Jag visste inte att modellen fanns som automat och när jag googlade hamnade jag på tyska C24 där klockorna såg identiska ut med samma text på tavla osv. :bag:

Får man fråga vad det var som fick dig att sälja din? Det känns som att du vanligtvis köper för att behålla och jag antar att det var något som inte kändes helt hundra? :happyhappy:
 

Grummel

Breitling
Är det någon som möjligtvis har sett den guldpläterade varianten i verkligheten?
Jag blev väldigt sugen när jag såg den, speciellt på länk.
Hur länge brukar en sådan guldplätering hålla innan stålet börjar lysa igenom allt för mycket? Wempe borde ju vara duktiga på förgyllning kan man tycka.
WM050007_wempe_01.jpg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Ah, det förklarar saken. Jag visste inte att modellen fanns som automat och när jag googlade hamnade jag på tyska C24 där klockorna såg identiska ut med samma text på tavla osv. :bag:

Får man fråga vad det var som fick dig att sälja din? Det känns som att du vanligtvis köper för att behålla och jag antar att det var något som inte kändes helt hundra? :happyhappy:

Jag slog till när @JacquesCosteau sålde sin i somras. Otroligt nöjd med mitt ex. Den enda jag skulle vilja justera är hålens placering på hornen, blir lite väl synliga om inte originalbandet är på. Enda Quartz jag har och håller tiden på en fantastiskt vis så klart och sekundvisaren träffar väldigt exakt.
Wempe har ju en "mörk" historia som ett av fyra urtillverkare som levererade A och B-uren till Luftwaffe.;
"Five manufacturers – four German and one Swiss – supplied the B-Uhren. In Germany, A. Lange & Söhne, Wempe, Lacher & Company/Durowe (Laco), and Walter Storz (Stowa) produced the watch. Wempe and Stowa used Swiss movements; Wempe settled on the Thommen cal. 31, and Stowa used the Unitas cal. 2812. Lange used its big cal. 48 and then its cal. 48.1, and Laco used its (Durowe) cal. 5 – the only two companies to use in-house German movements. When Wempe purchased the Chronometerwerk in Hamburg in 1938, it gained a significant increase in production capacity, and to assist the limited production faced by Lange and Laco, Wempe assembled watches for them. To meet demand, Lange also sent ébauches and cases to a variety of other manufacturers for assembly and regulation. In smaller numbers, the Swiss International Watch Company IWC who supplied watches to both Axis and Allied forces, manufactured the B-Uhr (cal. 52T S.C.) for the Luftwaffe"
Obs bilder från tidigare.
1EDC6AEC-7E45-4B2E-ABF4-48FFBE424D21.jpeg
9F4139DF-088D-4070-9B97-FE65B960551C.jpeg
 
Senast ändrad:

Dr. D

Patek
2-Faktor
Fel post!
Tagit bort..
 

Bilagor

  • upload_2020-9-21_10-9-55.png
    upload_2020-9-21_10-9-55.png
    26.5 KB · Visningar: 60
Senast ändrad:

Dr. D

Patek
2-Faktor
@Dr. D angående stiftens placering i luggarna förstår jag precis vad du menar. "Det absolut enda jag skulle anmärka på är att luggarnas utformning gör att det blir en nivåskillnad om man inte har originalbandet, eller lyckas hitta ett band som är uppbyggt även under sömmen de första millimeterna efter infästningen. Om det är begripligt? *se bild 2 i recensionen"
Jepp, exakt så är det. När den är på armen är det dock inget jag tänker på.
Klocktillverkare borde komma överens om ngn std på hålens placering samt hålla sig till 18, 20, 22mm´s avstånd. Har en med 21mm som oftast fått ett 22mm nedpressat eller ett 20 med lite glapp..
 
Topp