• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Korta länk i fel ända?

Hej.

Kan man korta länken i den änden på något sett?. Översta länkbiten är 20mm, den andra är 19mm, jag har 19mm luggar. Dom har sent fel produkt, men tänkte det kunde gå att fixa?. Kan man få det att funka på det sättet? Vart vänder man sig om man inte kan fixa det själv?. Kan t.ex Erikssons fixa detta mot ersättning?
20251003_131001.jpg
20251003_131008.jpg
20251003_131015.jpg

Hej.

Kan man korta länken i den änden på något sett?. Översta länkbiten är 20mm, den andra är 19mm, jag har 19mm luggar. Dom har sent fel produkt, men tänkte det kunde gå att fixa?. Kan man få det att funka på det sättet? Vart vänder man sig om man inte kan fixa det själv?. Kan t.ex Erikssons fixa detta mot ersättning?
20251003_131001.jpg
20251003_131008.jpg
20251003_131015.jpg
Oavsett om det gå eller ej lär du fortfarande ha för breda ändlänkar? Känns som retur är det rimligaste alternativet.

Aha, utgår från att länken är pressad samman, oklart för mig hur enkelt ordnat det är men går säkert att lösa. Länkar går ju fint att renovera och då tas de ju isär.

Vänta, nu tror jag att jag förstår vad du menar… Den smala mittlänken ska in i en ändlänk som sedan fäster i boetten (som har 19mm mellan luggarna), men den yttre länkbiten efter den smala mittlänken är 20mm bred, men nr2 är 19mm? Ja det går såklart att ta bort länkbit nr1, men…
Du måste slipa sidan av den yttre länkbiten så du ser vart niten är, sedan får du knacka ur niten. Det är inte säkert att hålet som blir efter niten passar diametern på ett bandstift. Om det är så måste du borra, har du verktygen som behövs? Det går givetvis att slipa sidan av länken om man vill, samma sak här, har du verktigen som behövs? Tror inte någon vanlig urmakare ger sig på ett sånt här jobb eftersom det kan vara knepigt att garantera resultatet

Senast ändrad:
Vänta, nu tror jag att jag förstår vad du menar… Den smala mittlänken ska in i en ändlänk som sedan fäster i boetten (som har 19mm mellan luggarna), men den yttre länkbiten efter den smala mittlänken är 20mm bred, men nr2 är 19mm? Ja det går såklart att ta bort länkbit nr1, men…
Du måste slipa sidan av den yttre länkbiten så du ser vart niten är, sedan får du knacka ur niten. Det är inte säkert att hålet som blir efter niten passar diametern på ett bandstift. Om det är så måste du borra, har du verktigen som behövs? Det går givetvis att slipa sidan av länken om man vill, samma sak här, har du verktigen som behövs? Tror inte någon vanlig urmakare ger sig på ett sånt här jobb eftersom det kan vara knepigt att garantera resultatet
Precis så förstod jag det. Och tänker att en retur och få rätt länk istället är det vettiga alternativet 😄

Tillbaka
Topp