• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Korta ner armband utan skruvar - bästa guldsmed?

klimaxx

Breitling
Hej!

Har köpt en gammal guldklocka från 60-talet utan några skruvar och sånt i armbandet. Gick till Krons som sa att det bara är en guldsmed som kan korta ner det armbandet. Antar att hen måste löda och hålla på.

Så - nån som har tips på en bra guldsmed i Sthlm?
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Hör med Gamla Klockor på Roslagsgatan 22, han kan säkert hjälpa dig eller tipsa om någon.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Det finns, som sagt, många bra i Stockholm. Jag håller på med sånt men inte i den stan... Kan skicka rekommendationer i pm om du vill.
Annars kan du kika i den här länken, finns många bra förslag. Du kan faktiskt hugga vem som helst av de föreslagna Stockholmsmederna, även om jag känner de två översta bäst.
https://www.guldalliansen.se/
 
Senast ändrad:

klimaxx

Breitling
Tack för svar. Den första jag ringde innan jag skapade tråden var Lundbergs på odeng som sa tvärsäkert att ingen guldsmed i stockholm kan jobba med 60-talsrolexar pga konstruktionen...
 

Bilagor

  • 1B750B76-D321-4D7B-AE27-D0913298AF96.jpeg
    1B750B76-D321-4D7B-AE27-D0913298AF96.jpeg
    66.7 KB · Visningar: 3

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Fått några kostnadsförslag? @curler2 kanske har någon input på det? :) Jag har inte den blekaste om det är ett tusenkronors-jobb eller tiotusenkronors-jobb. :)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Det är ett lite speciellt Rolexband med lite udda lösning på länkningen, så just den hoppar jag gärna.

Hej igen! :)

Har du lust att hjälpa mellan tumme och pekfinger på hur mkt som är rimligt för att korta den länken (på båda sidor)?

Vad är standarden för ”överblivet material”? Länken väger 33g och jag uppskattar att den kmr kortas med en 10%. Får jag tillbaka överblivet guld i handen? Kvittas det mot kostnaden? Låtsas många som att det inte fanns?

Tack för hjälpen!
5A65A303-636E-4932-BAE0-28339C3D6EF3.jpeg
D740078A-6137-45C7-BD8D-DAD2D89559CB.jpeg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Hej igen! :)

Har du lust att hjälpa mellan tumme och pekfinger på hur mkt som är rimligt för att korta den länken (på båda sidor)?

Vad är standarden för ”överblivet material”? Länken väger 33g och jag uppskattar att den kmr kortas med en 10%. Får jag tillbaka överblivet guld i handen? Kvittas det mot kostnaden? Låtsas många som att det inte fanns?

Tack för hjälpen!
5A65A303-636E-4932-BAE0-28339C3D6EF3.jpeg
D740078A-6137-45C7-BD8D-DAD2D89559CB.jpeg
Standarden för en länkkortning ska vara, -allt borttaget guld i retur! Behåller guldsmeden mer än ett minimum av ev. såg och filspån så känns det väldigt oseriöst. Att sälja en del av borttagna länkar i samband med jobbet kan ibland vara en bra idé men ska vara helt upp till dig att få bestämma.
 
Senast ändrad:

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Hej igen! :)

Har du lust att hjälpa mellan tumme och pekfinger på hur mkt som är rimligt för att korta den länken (på båda sidor)?

Vad är standarden för ”överblivet material”? Länken väger 33g och jag uppskattar att den kmr kortas med en 10%. Får jag tillbaka överblivet guld i handen? Kvittas det mot kostnaden? Låtsas många som att det inte fanns?

Tack för hjälpen!
5A65A303-636E-4932-BAE0-28339C3D6EF3.jpeg
D740078A-6137-45C7-BD8D-DAD2D89559CB.jpeg
Att avgöra hur mycket den ska kortas går inte att säga såhär. Lita på din magkänsla och guldsmedens sakkunskap.
...Och kanske ett måttband också. ;)
 
Senast ändrad:

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Hej!

Har köpt en gammal guldklocka från 60-talet utan några skruvar och sånt i armbandet. Gick till Krons som sa att det bara är en guldsmed som kan korta ner det armbandet. Antar att hen måste löda och hålla på.

Så - nån som har tips på en bra guldsmed i Sthlm?

Lundbergs Guldsmedsateljé på Odengatan 98 fixade min GS länk från 1971. Mycket nöjd.
http://lundbergsguld.se/
 
Topp