• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kriminellas klockval ?!

paradis

Audemars
Jag blev ju lite besviken häromdagen, lite coolare kunde det ju varit.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20421485.ab
"Möllers lyxchampagne och konjak tagna i beslag"

Sidan 4:
Klocka, Shardon 744/999, 2500kr

Klocka, Porche design P6780, 1200kr
porsche-design-p6780-diver-gear-patrol.jpg


Bor i Thailand nu, ock kan tänka mig att han går med riktigt fina klockor där. Var det inte för 2 år sen som polisen tog en guld Breitling av honom, som sen hamnade hos Kronofogdens Auktion..? Nu tog dom denna, lite billigare .......
 

Jayou

Breitling
Porschen är kanske inte helt min kopp te egentligen, men får jag den för 1200 spänn så hugger jag direkt. Känns som att kronkalle antingen felvärderat, eller så kommer klockan direkt från Khao San Road.
 

poormans

Rolex
de få av tyngre kaliber jag träffat har kört med helguld rolex (sport eller day-date) med det var långt innan AP och hublot blev populära
 

Erikd

Cartier
Enda människa jag känner som varit kriminell kör Hublot. Någon svart modell. Känner honom inte tillräckligt bra för att slita tag i armen för att inspektera närmare.
 

Babinus

Cartier
En gång världens bästa fotbollsspelare. Tyvärr också lite klammeri med vapenbrott och droger emellanåt:

senatus_jF5n0A.jpg


Hublot här också.
 

Babinus

Cartier
Alltid omdiskuterad. Älskad, hatad, fruktad, beundrad. Åsikterna går isär. Officiellt dock fängelsedömd på 70-talet:

guillou_spotting3.jpg
 

km007

Omega
Kände en "skummis" i början av 90-talet, han hade en Cartier, som han i sin tur sa att han hade köpt från en annan "skummis" när han satt inne, det var en sådan där liten tunn sak, själv så vägde han typ 100 pannor och var 175 lång, så det såg lite komiskt ut...
Det var på den tiden "skummisarna" hade feta guldlänkar runt halsen, antar att det var det som gällde och inte feta guldklockor på den tiden... :)
Kommer ihåg att han sa att han kände några av pojkarna i Uppsalamaffian och de handlade med fejk-klockor som de pimpade upp så de skulle se äkta ut... Vet att varje gång dessa killarna hälsade på varandra så räknande de sina fingrar för att se om alla vara kvar...:p
 

Sportster

Omega
Måste vara ligistslang för en Bratte köpt efter det att man som kriminell gjort ett inbrott, (ett så kallat "bryt"). Eller så har Bratten helt enkelt stulits under ett bryt...

Ja, jag funderar på om det är ett vedertaget begrepp i den världen eller bara en felstavning. Jag kollade lite på hans instagram och felstavningsteorin går definitivt inte att utesluta tyvärr. Men det hindrar ju inte oss från att använda det begreppet...
 

tissoter

Audemars
Såhär tror jag utan att vara för insatt.
Ekobrott - rolex, cartier. Dressare
Gäng och dyl - bratte för "de som sakerna går bra för" helguldare kan också vara inne , annars fake av något slag oftast Quartz.
Övrigt slödder - någon quartzare, parfymklocka.
HUMOR ;)
 

ScubaKing

Audemars
Matchar rätt snyggt till handbojorna.


Ska dock sägas att han blev frikänd i en rättsvidrig rättegång. För att sedan åtalas för samma brott igen (vilket är olagligt i sig) och sänd till Spanien för ännu längre häktning, han hade redan gjort 3 år som häktad med fulla restriktioner.

Där har ni för Svensk rättvisa.... :nailbiting:
 

ScubaKing

Audemars
Kan nog med rätt mycket säkerhet säga att kopior är högst ovanligt bland kriminella. Dem flesta vill bära allt dem äger på sig, det brukar röra sig om en dyr klocka, "lånad" bil, en kejsarlänk i guld samt schyssta kläder.

Det ser flashigt ut och det är precis vad dem vill. Folk som ser dem tror dem är rika och häftiga. Vad dem inte vet är att dessa personer tjänar mindre än en medelsvensson om man drar ut det på en 20 år.

Dem pensionssparar inte, betalar sällan underhåll för ungarna (som oftast är ett gäng), betalar ingen skatt, bor ofta hos vänner eller på "klubben" och har ingen hyra eller kontrakt o.s.v. Det du ser på dem är vad dem har, thats it.

Därför är det viktigt att det dem bär är äkta. Jag har i alla fall aldrig sett en gangster med en kopia, och jag har sett rätt många..
 

Babinus

Cartier
Därför är det viktigt att det dem bär är äkta. Jag har i alla fall aldrig sett en gangster med en kopia, och jag har sett rätt många..

I den där världen är respekten och stjärnglansen viktig. Alla accessoarer är extremt viktiga som signal på hur hög rang man har. Därför är allt guld, fet klocka och dyr bil väldigt viktigt. Att bli avslöjad med en kopia skulle vara mycket värre i den världen än i "vår". Det är en signal att man är en misslyckad wannabe i undre världen.

Vore totalt förödande för den som vill upprätthålla en ledarroll, så, nej, inte många kopior i den världen. Därmed inte sagt ärligt förtjänad äkta vara.
 
Topp