• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kronan intryckt vid förvaring eller ej?

Rorre

Basic
Har precis införskaffat en ny klocklåda där jag tänkt förvara alla min klockor, och jag har läst att man ska ha kronan intryckt för att förhindra damm. Det är lite diverse kvarts och automatiska, och vissa används oftare än andra. Så kronan intryckt på klockor som används sällan för att förhindra damm, eller är en klocklåda tillräckligt bra skydd för att kunna spara på batteri?

Jag försökte söka men det var svårt att hitta rätt.

Själva poängen med kvarts är väl att den inte stannar mellan varven?

Men som svar på frågan: förvara den med kronan intryckt för att det blir bäst så.

Varför skulle man ha kronan utdragen över huvud taget?
Det förundrade även jag. Oavsett det hur många klockor man har i sin samling känns det naturligt att lämna klockan i lådan kronan intryckt och vrida antingen den eller en annan klocka att använda på nästa gång.
Så kände och tänkte jag också, men har för mig att jag läst att i vissa situationer kan man lika gärna ha kronan utdragen.

Jag har alltid haft mina kronor intryckta men har alltid haft en viss osäkerhet runt just detta så jag tänkte passa på att fråga en gång för alla nu när jag ändå höll på att fixa lite mer allting! Tack för svar.

Kan tillägga att jag i första hand var osäker angående kvartsuren.

Poängen med utdragen krona skulle väl vara om man räknar med att den blir liggande väldigt länge innan användning. Då slipper man börja med att byta batteri när det väl är dags..

Jag har alltid kronan inskruvad oavsett. Skulle jag skruva ut den finns risken att man glömmer bort att skruva in när man ska använda den.

Jag har också sett mekaniska klockor i skyltfönster där kronan varit urskruvad, vad är vitsen med det? Den enda gång jag kan se det som en nödvändig åtgärd är väl om något gått sönder i klockan.

har sett många ADs som kör med kronan utdragen när de ligger i skylten så nån funktion borde det ju då ha

Jag har också sett mekaniska klockor i skyltfönster där kronan varit urskruvad, vad är vitsen med det? Den enda gång jag kan se det som en nödvändig åtgärd är väl om något gått sönder i klockan.
vet faktisktinte vad syftet är med det.

men nån tanke måste det ju finnas eftersom det är flera som gör likadant

Jag har funderat på detta också. Främst med manuella och automatiska klockor med "screw down crown". Jag har sett många bilder på bla IG där kronan är utskruvad när dom ligger i förvaring. Jag fattar inte riktigt varför?

Lite OT men jag minns det som att SS UTC Skydiver har någon funktion för att spara batteri. Som behövs inom FM då man roterar flygklockorna mellan förråd, drift och service. Det var ett par år sedan jag hade en Skydiver men någon nutida användare kanske kan fylla på?

Lite OT men jag minns det som att SS UTC Skydiver har någon funktion för att spara batteri. Som behövs inom FM då man roterar flygklockorna mellan förråd, drift och service. Det var ett par år sedan jag hade en Skydiver men någon nutida användare kanske kan fylla på?
Ja, den har ett energisparläge. Om jag förstår det rätt så stannar visarna men klockan går fortfarande så när du ställer tillbaka klockan från sparläge så ställe sig visarna rätt igen. (samt datum och vecka såklart)

Att spara batteri i ett kvartsur för att spara ett batteri byte med risk att få in fukt i klockan känns sådär. Risken är att man lite stressad sätter på sig klockan, glömmer trycka/skruva in kronan därefter tvätta händern med klockan under vattnet. Eller något likande.
Jag skulle inte riskera det. Ett batteri ska även bytas ut då och då.

Ja, den har ett energisparläge. Om jag förstår det rätt så stannar visarna men klockan går fortfarande så när du ställer tillbaka klockan från sparläge så ställe sig visarna rätt igen. (samt datum och vecka såklart)
Just det! Och detta regleras på något sätt med kronan om jag inte minns fel. Kan vara att man håller den intyckt en viss tid eller så iofs.

Man ställer displayen i neutral (dvs. släckt) Drar sedan ut kronan och håller övre knappen (start/stop för kronografen) intryckt några sekunder. Tjuvläste i användarhandboken ;)
Bra!
Och så ligger de alltså med kronan utdragen i åratal innan de spänns runt armen på en pilot eller färdmek. Här har ju TS ett bra föredömme för att lagra klockor med kronan utdragen :)

Drar fortfarande lika mycket batteri om jag förstått det rätt.
Poängen med utdragen krona skulle väl vara om man räknar med att den blir liggande väldigt länge innan användning. Då slipper man börja med att byta batteri när det väl är dags..
Helt beroende på villket verk som sagt. Ronda har några verk som sparar energi.
Screenshot_20190114-164054.png

Intressant, visste inte att det fanns ett mellanting.
Vad som intresserar mig är att de flesta verkar rekommendera att lämna kronan utdragen ur Swatch group märken som Tissot och Tag Heuer men det är inte lätt att hitta info angående batteri-spar funktionerna på etas hemsida. Hittar inget verk ur deras flatline serie som ska spara batteri.

Vad som intresserar mig är att de flesta verkar rekommendera att lämna kronan utdragen ur Swatch group märken som Tissot och Tag Heuer men det är inte lätt att hitta info angående batteri-spar funktionerna på etas hemsida. Hittar inget verk ur deras flatline serie som ska spara batteri.
Kan ju vara att de flesta sparar batteri även om de försöker gå? Sedan går ju inte verket runt då så kanske är mindre totalslitage? Har själv ingen aning.

Kan ju vara att de flesta sparar batteri även om de försöker gå? Sedan går ju inte verket runt då så kanske är mindre totalslitage? Har själv ingen aning.
Mycket rimligt att det kräver mindre kraft att driva verket medans visarna är frikopplade eller är det att verket stoppas helt vid utdragen krona? . Samtidigt som en packning som ligger stilla bör hålla tätt men undra vad man egentligen vinner på att dra ut kronan.

Kan tipsa att jag precis hämtat ut en klocka som rostat sönder invändigt av att ligga i en låda med utdragen krona. Moderna klockor är bättre skyddade än den gamla cetinan i fråga dock..

Tillbaka
Topp