• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kronan intryckt vid förvaring eller ej?

Vad som intresserar mig är att de flesta verkar rekommendera att lämna kronan utdragen ur Swatch group märken som Tissot och Tag Heuer men det är inte lätt att hitta info angående batteri-spar funktionerna på etas hemsida. Hittar inget verk ur deras flatline serie som ska spara batteri.

Utan att ha koll på detta så är väl batterier fortfarande en färskvara!? Har för mig Renata har garantier för läckage men borde väl inte gälla för ett gammalt batteri? Helt klart intressant å hoppas nån får fram ett svar. ( Tag tillhör inte Swatch group, mycket ETA verk dock )

Utan att ha koll på detta så är väl batterier fortfarande en färskvara!? Har för mig Renata har garantier för läckage men borde väl inte gälla för ett gammalt batteri? Helt klart intressant å hoppas nån får fram ett svar. ( Tag tillhör inte Swatch group, mycket ETA verk dock )
Ja, batterier är en färskvara, är ingen kemist men det stämmer att batterier förbrukas konstant. Men skillnaden mellan att driva ett verk och att ligga i förvar bör väl skilja sig åt?
Och javisst... Tag är ju inte swatch group :)

Ja, batterier är en färskvara, är ingen kemist men det stämmer att batterier förbrukas konstant. Men skillnaden mellan att driva ett verk och att ligga i förvar bör väl skilja sig åt?

Knappcells batterierna har ju ett senast datum på. Då man köper dessa.
EX på bilnycklar som har keeless system som sänder hela tiden.
Bra märke på batteriet så håller dessa mycket längre.

En skiten på Kell/Co,
Som dom små man har till fjärkontroller märkta 2020 läker redan i paketet AAA /AA modell Bara att kasta :rolleyes:

Jag hade en Seiko som tickade på ca 6 år innan den stannade med original batteri :D

//Simon

Haha hallå stolpskott, förklara gärna varför jag skulle sitta här och ljuga..? Försöker enbart hjälpa trådskaparen med att dela med mig av egna erfarenheter. Du är välkommen att ringa min urmakare om du är så skeptisk..

Haha hallå stolpskott, förklara gärna varför jag skulle sitta här och ljuga..? Försöker enbart hjälpa trådskaparen med att dela med mig av egna erfarenheter. Du är välkommen att ringa min urmakare om du är så skeptisk..
Lär dig citera. Så länge du inte haft lådan under vatten saknas lite i din beskrivning om man säger så. Av alla klockor som finns där ute är de flesta inte lufttäta och inte är de sönderrostade för det? Hur gör du när du ställer tiden? Snabbt som blixten?

Hämtade precis ut en 70-tals Certina som legat med öppen krona i ~20 år, släktklenod varpå jag har koll på förvaringen vilket alltid vart torrt (inomhus i garderob samt ett par år i varmgarage), lämnade in klockan på aut urmakare varpå jag får frågan om kronan stod öppen under förvaringen, han öppnade boet och visade rosten, förklarade att det inte vart den första exemplaret med detta bekymret som han lagat där klockan beskrivs legat i lådor länge, visade på kronan/halsen vart packningarna satt och hur öppen den vart utan kronan nere ordentligt och uttryckligen sa att luftfuktigheten räcker, givet nog tid.
Om du bara använder internet till att t.ex söka istället för att sitta här och mäta E-penis så ska du nog se att det finns ett flertal trådar på engelsktalande forum där problemet beskrivs likadant, om dem alla ljuger för dig kan jag inte svara på dock.. Troligen.. :pompus:

Hämtade precis ut en 70-tals Certina som legat med öppen krona i ~20 år, släktklenod varpå jag har koll på förvaringen vilket alltid vart torrt (inomhus i garderob samt ett par år i varmgarage), lämnade in klockan på aut urmakare varpå jag får frågan om kronan stod öppen under förvaringen, han öppnade boet och visade rosten, förklarade att det inte vart den första exemplaret med detta bekymret som han lagat där klockan beskrivs legat i lådor länge, visade på kronan/halsen vart packningarna satt och hur öppen den vart utan kronan nere ordentligt och uttryckligen sa att luftfuktigheten räcker, givet nog tid.
Om du bara använder internet till att t.ex söka istället för att sitta här och mäta E-penis så ska du nog se att det finns ett flertal trådar på engelsktalande forum där problemet beskrivs likadant, om dem alla ljuger för dig kan jag inte svara på dock.. Troligen.. :pompus:
Hög nivå på ditt inlägg och fantastiskt om du faktiskt tror på det du själv skriver. Kan rekommendera en vakuumlåda till uren om du någon gång skulle behöva ställa tiden. Passade du även på att fråga vilken atmosfär urmakaren satt och jobbade i?

Du kan fortfarande inte citera, finns en knapp med texten citera på.

Jo jag tvivlar inte på att livslängden blir längre, funderar bara på om batteriet inte kan bli dåligt och läcka om man håller Igång det för länge. Har sett ganska många fall av både Renata och Seikos batterier som har läckt och i de flesta fall är verket då kört. Sen vågar jag inte svara om det har vart dåliga batterier i dessa fall eller om de har legat förlänge.

Jo jag tvivlar inte på att livslängden blir längre, funderar bara på om batteriet inte kan bli dåligt och läcka om man håller Igång det för länge. Har sett ganska många fall av både Renata och Seikos batterier som har läckt och i de flesta fall är verket då kört. Sen vågar jag inte svara om det har vart dåliga batterier i dessa fall eller om de har legat förlänge.
Jo, självklart är det en faktor. Men har
Jo, visst finns det väl risk för läckage, man har både sett vintage kvarts seikos med syra i verket och de utan. Men när börjar egentligen batteriet att läcka? 10år 20?

Tillbaka
Topp