• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronografverksdiskussion?

Camo00

Patek
Nästa klocka till samlingen måste bli en vintage-kronograf, såklart...

När man läser lite upptäcker man att nästan alla äldre, mekaniska kronografverk tillverkats av ytterst få märken, som sålt ebauchéer till nästan alla andra...

De vanligaste verkar vara Landeron, Valjoux/ETA, Venus/Martell (?) och Lemania?

Men på lite olika ställen ser och hör man åsikter om hur bra/dåliga dessa verk är, hur dyra de är att serva och om det finns reservdelar att få tag på. En vanlig syn verkar vara att Landerons verk är lågbudget och inte särskilt bra, Venus är bra men mycket dyra/svåra att serva, medan Valjoux och Lemania är pålitliga och servicevänliga?

Så min fråga är helt enkelt: Vad har Ni för erfarenheter och kunskaper här? Har Ni åkt på sinnessjuka eller oservbara kronografer? Vad har Ni för verk i Era racing- och porrklockor?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Som du säger är Landeron fulingen i den ligan. Jag håller Venus, Lemania och Valjoux jämnt och det finns nog modeller som innehållit alla tre (Navitimer?) utan att någon var bättre eller sämre...
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Min Movado kör HP146. Användes av Zenith, Universal och Movado. Föregångare till El Primero.

PSuw3pn.jpg
 

Camo00

Patek
Som du säger är Landeron fulingen i den ligan. Jag håller Venus, Lemania och Valjoux jämnt och det finns nog modeller som innehållit alla tre (Navitimer?) utan att någon var bättre eller sämre...

Vad innebär detta i praktiken? Är Landeron generellt av sämre kvalitet eller är det annat som spökar?

Någon som har erfarenheter av skyhöga servicenotor på gammelkronografer? Delar som inte finns att få tag på? Andra åsikter? :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Såklart. En kronograf är ett måste.
El Primero (3019PHC) tillhör kanske inte de vanligaste men smiskar på övriga rejält vad gäller kvalitet och servicekostnad, automatiskt och fantastiskt:





4FdP83c.jpg


Jag har ingen erfarenhet av Valjoux 7750 men har ägt en Dugena med Chronomatic (Buren 1281 med påhäng) och ettrig microrotor, funkade också bra men jag upplevde det som lite problematiskt att hitta delar.

Bland de vanligaste manuella kronografverken gillar jag Valjoux bäst, relativt billiga att köpa och äga, det finns massor av delar och de må vara kantiga och "stela" i sin finish och passning men de vinner i längden.

Hade en Pierce en gång där jag fick ge upp jakten på delar, men gillade verkligen den klockan och huruvida verket är av kvalitet eller inte vet jag ej.

UUTarCF.jpg
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Fick prisförslag på 12000kr+ på att serva en gammal heuer viceroy med caliber 12 kronografverk med microrotor. Vill passa på att slå ett slag för valjoux 7750 kanske inte det sexigaste verket, men fan så bra det är :)
 

Smulan

Rolex
Vad jag hittat var Zenith först med att annonsera sin integrerade automatiska kronograf El Primero men Seiko var först att få sin i produktion. Ytterligare en tillverkare kom samtidigt men med en piggy-back model. Anno 1969 :)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Pratar man automatiska kronografverk är diskussionen i stort sett enbart Zenith eller Heuer/Breitling. Den är är rätt enkel egentligen eftersom Zenith byggde ett mästerverk i form av ett integrerat kronografverk (i 36000 bph) medans Heuer/Breitling/Hamilton/Buren/DD lyckades pussla ihop ett mikrorotorverk med en modul.

Att Seiko sopade banan med båda är en parentes i sammanhanget eftersom de inte är schweizare...likaså att japanderna efter ett par år satte samtliga ovanstående på obestånd.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Pratar man automatiska kronografverk är diskussionen i stort sett enbart Zenith eller Heuer/Breitling. Den är är rätt enkel egentligen eftersom Zenith byggde ett mästerverk i form av ett integrerat kronografverk (i 36000 bph) medans Heuer/Breitling/Hamilton/Buren/DD lyckades pussla ihop ett mikrorotorverk med en modul.

Att Seiko sopade banan med båda är en parentes i sammanhanget eftersom de inte är schweizare...likaså att japanderna efter ett par år satte samtliga ovanstående på obestånd.
Jag är nyfiken på hur du tänker/mäter när du menar att Seikos 6139 sopar banan med Zeniths 3019? :)
 
Topp