• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Krossat glas på Longines Legend Diver

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Jag hade först och främst kollat med mitt försäkringsbolag.
Fick ge 1500kr i självrisk när jag vurpade med min klocka.
Ring och kolla, kostar inget.
 

PCB

Audemars
Hörde hos breitling ad för ett tag sen
Skulle kosta runt 4 k med glas och arbete då ingick även batteri/ täthetssevice.
Tycker ditt pris låter orimligt!
Hör med annan ad?
Eller som sagt med försäkringbolaget
 

Zingo

Rolex
Krossade glaset på min Tudor. Lämnade in på Nymans som skickade den till Västerås. Risk för glas i uret vilket medförde service. Totalt 7.800kr. Men jag tog det på hemförsäkringen så det blev billigare än en vanlig service!
 

ernst

Omega
Helt absurt att det skulle vara så dyrt att byta glaset. Om inte försäkringsbolaget hade gått in hade det ju varit ett lockande alternativ att köpa en bättre begagnad för ungefär samma pengar och använda den skadade som reservdelsklocka...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Helt absurt att det skulle vara så dyrt att byta glaset. Om inte försäkringsbolaget hade gått in hade det ju varit ett lockande alternativ att köpa en bättre begagnad för ungefär samma pengar och använda den skadade som reservdelsklocka...
Fast hade inte försäkringsbolaget gått in tror jag inte att jag varit så sugen på att köpa en likadan klocka igen. Tycker det känns orimligt att betala 60-70%av Klockans värde för ett nytt glas...
 

JohanE

Breitling
Helt absurt att det skulle vara så dyrt att byta glaset. Om inte försäkringsbolaget hade gått in hade det ju varit ett lockande alternativ att köpa en bättre begagnad för ungefär samma pengar och använda den skadade som reservdelsklocka...
Tanken slog mig också faktiskt innan jag kollade upp min försäkring.
 

Samps

Cartier
Lite OT men känns som standard för just Nymans.Vill alltid att man ska serva "utifall att det kan förekomma glassplitter i urverket, lysmassa i urverket, lack från tavlan i urverket osv osv". Ett enkelt ingrepp kommer oftast tillbaka med ett kostnadsförslag med massa saker som är nödvändiga att utföra annars är de i princip bara att skrota klockan ungefär.
 

noeLLY

Cartier
Lite OT men känns som standard för just Nymans.Vill alltid att man ska serva "utifall att det kan förekomma glassplitter i urverket, lysmassa i urverket, lack från tavlan i urverket osv osv". Ett enkelt ingrepp kommer oftast tillbaka med ett kostnadsförslag med massa saker som är nödvändiga att utföra annars är de i princip bara att skrota klockan ungefär.
klart dom ska gå igenom klockan om det finns risk att glassplitter letat sig ner i urverket!
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Lite OT men känns som standard för just Nymans.Vill alltid att man ska serva "utifall att det kan förekomma glassplitter i urverket, lysmassa i urverket, lack från tavlan i urverket osv osv". Ett enkelt ingrepp kommer oftast tillbaka med ett kostnadsförslag med massa saker som är nödvändiga att utföra annars är de i princip bara att skrota klockan ungefär.
Ja, typiskt Nymans. Alla vet ju att ett krossat glas endast är bra; det luftar ju verket, och lite skit rensar magen...
 

noeLLY

Cartier
Gå igenom är en sak, men serva för mer än vad halva klockan kostar utifall att..
Servicen låg ju på 3100, verkar vara glaset som kostar i det här fallet. Om de ska plocka isär ett urverk och se till att det inte finns något glas som kan ställa till med problem förstår jag inte varför dom skulle låta bli att serva det, jag tror t.om man måste rengöra/olja om det då. Men jag förstår va du menar! Du tycker dem bara kan byta glaset och låta urverket vara, men det tror jag är en risk både för nymans och kundens klocka. Mvh
 

Samps

Cartier
Servicen låg ju på 3100, verkar vara glaset som kostar i det här fallet. Om de ska plocka isär ett urverk och se till att det inte finns något glas som kan ställa till med problem förstår jag inte varför dom skulle låta bli att serva det, jag tror t.om man måste rengöra/olja om det då. Men jag förstår va du menar! Du tycker dem bara kan byta glaset och låta urverket vara, men det tror jag är en risk både för nymans och kundens klocka. Mvh
Visst är det en risk, och en ockulär besiktning kanske kan avvärja en del. Tänker mest på kostnad/risk. Klart urmakaren ska rekommendera det. Alternativet som jag själv antagligen skulle välja är nog ändå att serva om det skulle uppstå ett behov. I det här fallet verkar försäkringsbolaget stå för fiolerna så då är det dock inte så mycket ett att fundera över :)
 

pederr

Cartier
Har själv en LLD och har hajjat över kostnaden till då jag sett liknande diskussioner på utländska forum, även om prisnivå inte nått 2/3 av nypris. Kommer dock inte ihåg om service diskuterades i dessa trådar. Måste kolla min hemförsäkring.
 
Topp