Lowe92
Basic
Ska dit nu påskveckan, hade jag varit en bättre skidåkare hade man kanske försökt slå din hastighetDet som gett mig min största kick var störtlopp nedför Väggen i hundfjället. Det gick fort utav bara helvete.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ska dit nu påskveckan, hade jag varit en bättre skidåkare hade man kanske försökt slå din hastighetDet som gett mig min största kick var störtlopp nedför Väggen i hundfjället. Det gick fort utav bara helvete.![]()
Jag är ingen bra skidåkare. Du ska bara åka rakt nedSka dit nu påskveckan, hade jag varit en bättre skidåkare hade man kanske försökt slå din hastighet![]()
Jag är ingen bra skidåkare. Du ska bara åka rakt ned![]()
Ski Pursuit!Vad körde du för app? Hittar ingen bra.
Ooooh, det var inte smart gjort... Det är ett par dussin, de flesta amatörer, som stryker med per år i toppförsök av självaste Mont Blanc. Ca 100 döda per år i massivet. Du hade tur som inte blev del av statistiken med tanke på din nivå/utrustning /förberedelse.Det är i Chamonix, aiguille du midi. Det var sjukt obehagligt att bara stå på glaset. Blev en solobestigning av Mont Blanc, kanske mindre smart och relativt hög risk. Alla andra däruppe var så kittade..
![]()
Kan bara instämma. Hade iaf varit uppe på knappa 6000 m tidigare dock ej alpenism (mer än än solo på Keb Östraleden där en guide gick bort året innan (tror jag det var)). Gick Gouter leden så ingen klättring bara via ferrata. Var tämligen många som gick upp så det var bara att ta rygg dvs man såg alltid folk. Hade två dagar i hytten om det skulle vara dåligt väder. Den farliga risken var primärt uppe på kammarna där ett snesteg skulle vara mindre bra samt över ravinen med alla jäkla stenar som for ner (det var obehagligt). Hur som, inget jag rekommenderar till andra att göra.Ooooh, det var inte smart gjort... Det är ett par dussin, de flesta amatörer, som stryker med per år i toppförsök av självaste Mont Blanc. Ca 100 döda per år i massivet. Du hade tur som inte blev del av statistiken med tanke på din nivå/utrustning /förberedelse.
https://www.theatlantic.com/interna...one-of-the-worlds-deadliest-mountains/260143/
Ja, jag har också klättrat berget. Men jag har också ca 15st 4000-meterstoppar bakom mig. Jag har gått kurser/klättrat med bergsguider och lärt mig grunderna samt stor erfarenhet av alpin miljö från skidåkningen och ski randonné.
Jag lyckades nå toppen av Mont Blanc först tredje försöket.. Gjort berget hela vägen nerifrån Chamonix alla tre ggr (lite fusk sista gången då vi fick bryta pga sjukdom efter andra etappen och återkom ett par dagar senare till samma plats (just Agui de Midi) för toppförsöket. Första misslyckade försöket avbröts pga av ca 30-40 meter nysnö (i juli) med stor lavinfara som resultat. Andra avbrutna pga orkanvindar uppe på toppen (lägg till att det under varmaste sommarmånaderna är ca -10 grader där uppe). Tredje försöket var faktiskt tillsammans med min nyblivna fru år 2005. Vi gjorde traversen från Aguie de Midi via Mont Blanc du Tacul, Mont Maudit, Mont Blanc och ner via Gouter. Tog oss 11 effektiva timmar mer till Tete Rousse Refugen.
![]()
![]()
På temat adrenalin;
Hoppat fallskärm (ej tandem) - svartnade för ögonen första hoppen. Slutade rätt snart med den sporten, hade mest dödsångest fram till skärmen hade vecklats ut.
Första gången jag klättrade och gjorde en luftig Via ferrata med bl.a överhäng nästan 600 meter upp.
Vid skidåkning då jag plötsligt insett att jag är inne på lavinfarligt område (snön börjar sätta sig, sprickor men även mindre snöskred)- inget roligt alls.
Isklättring
Buskörning med Porschen. Vansinnes körde bl.a. en gång mellan Alvesta och Halmstad, det fullkomligt bubblade i ansiktet på mig av adrenalin. Kul med helt vansinnigt och livsfarligt. Dumdristigt och oansvarigt minst sagt.
Fasadklättring på fyllan i Garmisch Partenkirchen...
Dök på 45 meters djup och simmade i ström och tog helt slut, kände mig djupberusad och insåg plötsligt hur långt upp det var till ytan...
När jag efter bara varit ihop i tio månader gick ner på knä och friade till den vackraste kvinnan... (gissa om jag kände mig wild and crazy? Med det funkade, se ovan)
Bör dock nämnas att jag inte är eller någonsin varit någon adrenalin junkie.
Klockor? Vid klättring Suunto Vector/Core eller min Aqua Terra. Dykning Aqualand eller Suunto D6 + valfri backupp dykare (Planet Ocean, Bulgari Diagono, Girard Perregaux Sea Hawk..)
![]()
Inte så klokt gjort men äventyrligtKan bara instämma. Hade iaf varit uppe på knappa 6000 m tidigare dock ej alpenism (mer än än solo på Keb Östraleden där en guide gick bort året innan (tror jag det var)). Gick Gouter leden så ingen klättring bara via ferrata. Var tämligen många som gick upp så det var bara att ta rygg dvs man såg alltid folk. Hade två dagar i hytten om det skulle vara dåligt väder. Den farliga risken var primärt uppe på kammarna där ett snesteg skulle vara mindre bra samt över ravinen med alla jäkla stenar som for ner (det var obehagligt). Hur som, inget jag rekommenderar till andra att göra.
Hade givetvis stegjärn, isyxa och harness. Missade hjälm (måste vara som med skidåkningen, kommit på senare tid. Utbildade mig via äldre youtube filmer) och nån att binda fast mig i.Inte så klokt gjort men äventyrligt
Men folk dör verkligen där. Två vänner till mig som besteg MB en vecka innan mig såg en kille utan riktig utrustning halka och kana iväg längs bergssidan för att sedan krossas i en glaciärspricka. Den leden jag och min fru gick över Mont Blanc du Tacul hade två dagar innan tre klättrare dött i serva-fall/isblockslavin. Känndes sådär att gå samma led mellan blocken och se isfallen hänga ut över kanten. Vi gjorde det dock på en bra tidpunkt (kall morgon) och på kort tid. Det är det sporten mycket handlar om. Kunskap om hur och när.
Men även Gouter leden kräver stegjärn och inbunden med kompis på de branta ryggarna för att göra det tämligen säkert.
Ja, Grand Couloir är rätt spännande med sina ständigt fallande stenar som man måste passera. Sett riktigt stora stenblock komma farande som projektiler där. Läskigt. Passeras lämpligen tidigt på kalla morgonen innan solen värmt upp snö och is som håller stenarna.

Inte helt oförberedd då så det var väl bra. Aconcagua är relativt högt och skall vara ganska enkel klättring så det är väl en bra mål för framtiden. I Chamonix finns det dock otaliga toppar och klättringar som inte behöver vara så höga för att vara spännande. Lättåtkomliga Petite Verte är en bra nybörjartopp texHade givetvis stegjärn, isyxa och harness. Missade hjälm (måste vara som med skidåkningen, kommit på senare tid. Utbildade mig via äldre youtube filmer) och nån att binda fast mig i.
Måste ge MB priset till den roligaste bestigningen jag gjort. Sugen på Aconcagua.![]()
Tjejen fråga om man tyckte mycket på att hon hade dålig hy, mycket finnar.Bump för fan!!
Är här ingen vettig människa som kickat sig själv den sista tiden?? Släpat upp sin Explorer på Mount Everest, starkt men ståndaktigt motsatt sig sin bättre hälft eller liknande??![]()

Tjejen fråga om man tyckte mycket på att hon hade dålig hy, mycket finnar.
Svarade: inte så farligt det är ju bara några man tänker på.
Inte det smartaste svaret.
Föredrar dykning och bungyjump annars, skulle vilja testa fallskärm.
Annars brukar mina vänner kalla mig proffs på att hitta på idiotiska ting när det kommer till träning
Mest är det att jag klantar mig och bänkar 120kg ensam som jag tappar i ansiktet med klämmer på utan någon där eller 130 i nacken osvHahaha swosch, (duckar för flygande tallrikar)Haha det är bra, man måste utmana dem lite
Sen gäller det att man har var frikostig i val av soffa
Jag dök en del nu när jag var utomlands, helt fantastiskt! Bungy lika så, riktigt bra!! Fallskärm kan jag onekligen rekommendera, sjukt bra och bör upplevas!
Spännande, Do Tell! Har du några sjuka tips till gymmet?![]()
Mest är det att jag klantar mig och bänkar 120kg ensam som jag tappar i ansiktet med klämmer på utan någon där eller 130 i nacken osv
Men annars kan jag rekommendera de här två idiotpåhitten
Jag gillar att testa allt möjligt rätt friskt så fort jag får en fixidé
Vet inte om jag tycker klättring ska vara särskilt adrenalinfyllt egentligen.