• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS Approved Dealers som kränger nya klockor över list.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
C

Coach

Guest
Något som ger mig huvudbry är att det verkar ok att KS Approved Dealers säljer nya klockor högre än listpris ?
Är det enligt riktlinjerna här på KS för hur en professionell handlare ska vara ?
Känns aningen skevt.

Jag förstår att det profiteras när det gäller privatpersoner utifrån tillgång och efterfrågan men det borde väl ändå vara möjligt att ställa vissa krav på sk professionella aktörer.

Lär väl bli en vattendelare det här.

Om AD själva säljer (begagnade) objekt över list så känns det väl ändå rimligt att även våra privata aktörer gör det tänker jag? Att det ens är möjligt att sälja en massproducerad klocka för mer än inköpspris är så klart galet men det är en helt annan fråga. :)

Något som ger mig huvudbry är att det verkar ok att KS Approved Dealers säljer nya klockor högre än listpris ?
Är det enligt riktlinjerna här på KS för hur en professionell handlare ska vara ?
Känns aningen skevt.

Jag förstår att det profiteras när det gäller privatpersoner utifrån tillgång och efterfrågan men det borde väl ändå vara möjligt att ställa vissa krav på sk professionella aktörer.

Lär väl bli en vattendelare det här.
Om det är marknadspris, varför skulle det då vara konstigt?

Givetvis KS-ledningen som får besluta om riktlinjerna här. Och självklart kan nuvarande andrahandsmarknaden uppfattas som lite urspårad. Men personligen tycker jag att klassisk marknadsekonomi ska gälla även på KS. Konsekvensen blir ju annars att handlarna på KS drar sig undan - de kommer ju sannolikt inte annonsera billigare här än vad de kan få någon annanstans. Summan blir väl att klockorna åtminstone erbjuds och syns här på KS. Gör säkert någon som vill betala priset glad, vi andra måste inte köpa dem. Och de annonserar ju faktiskt andra klockor än Rolex till under listpriser också. Jag tycker inte att det är någon problem att de professionella handlarna annonserar vissa klockor till över listpris då de endast följer marknaden. Tycker mest att det är kul att följa vad de får tag på.

Jag ska förklara hur jag tänker utifrån min frågeställning.

Ex som senast jag skulle köpa konsertbiljetter innan pandemin och dom tog slut på ett par minuter och jag fick ej tag i några.
Ett par timmar senare så finns det massvis med biljetter till ockerpriser på blocket och andra säljsajter. Av ren princip så vägrar jag att köpa dessa biljetter för dubbla priset för att någon annan ska profitera på mig.

För mig blir det så att varje klocka som säljs över listpris ex BB58 blue som har ett listpris på 36 760 kr men som säljs för ex 43 000 kr förstör marknaden för andra personer att kunna köpa den för ordinarie pris i butik hos en ad.
Det pga andra personer har bokat upp och köpt dessa klockor i syfte att profitera på andra.
Så länge folk fortsätter köpa nya klockor över listpris så kommer det ju att fortsätta men det är synd tycker jag att ett forum inte kan sätta andra riktlinjer.
I klockornas värld så verkar det här accepterat och det är det jag ifrågasätter.
Jag skulle aldrig köpa en klocka över listpris och kan ju givetvis välja att inte göra det.
Tycker mest att det är skevt att över listpris vad gäller nya klockor kan få bli någon slags norm.

Ex som senast jag skulle köpa konsertbiljetter innan pandemin och dom tog slut på ett par minuter och jag fick ej tag i några.
Ett par timmar senare så finns det massvis med biljetter till ockerpriser på blocket och andra säljsajter. Av ren princip så vägrar jag att köpa dessa biljetter för dubbla priset för att någon annan ska profitera på mig.

För mig blir det så att varje klocka som säljs över listpris ex BB58 blue som har ett listpris på 36 760 kr men som säljs för ex 43 000 kr förstör marknaden för andra personer att kunna köpa den för ordinarie pris i butik hos en ad.
Det pga andra personer har bokat upp och köpt dessa klockor i syfte att profitera på andra.
Så länge folk fortsätter köpa nya klockor över listpris så kommer det ju att fortsätta men det är synd tycker jag att ett forum inte kan sätta andra riktlinjer.
I klockornas värld så verkar det här accepterat och det är det jag ifrågasätter.
Jag skulle aldrig köpa en klocka över listpris och kan ju givetvis välja att inte göra det.
Tycker mest att det är skevt att över listpris vad gäller nya klockor kan få bli någon slags norm.

Alltså, jag tror såklart att du får stöd i att det är tråkigt att folk som inte vill lyssna på musiken ändå gör pengar på den och att folk som inte vill bära klockorna skor sig på dem. Men det är ju så det funkar nu, gäller nog alla tjänster/produkter där det finns en större efterfrågan än utbud. Klassiskt sätt att tjäna pengar och ett fenomen som är mycket större än klockor. De som ”straffas” är de som har ett hjärtligt och äkta intresse för produkten och inte den eventuella kapitalvinsten. Men som sagt, det mönstret finns att hitta i många olika sammanhang. Finns ju folk som har ett hem som ändå äger ett gäng till medans folk som behöver hem får hyra dyrt. Slår såklart fel ibland men historien har ju visat vad som händer om man strängt reglerar ekonomins krafter - planekonomi (typ).

Starkt bidrag!

OnT så blir den enda effekten om man skulle förbjuda Approved Dealers att sälja klockor till över list att utbudet på forumet skulle minska. Dessutom blir det väldigt komplicerat om man även betänker att vissa AppD även säljer vintage. Var drar man i sådana fall gränsen? Då har jag större problem med att AD som till exempel Nymans säljer pre-owned av befintliga modeller över listpris, men det är en annan diskussion som redan har stötts och blötts tillräckligt.

Det är helt enkelt bara att avstå från att köpa, alternativt lägga en block på säljaren så slipper du se annonserna. Den aktuella handlaren är ju enbart aktiv på Köp&Sälj så du missar inga roliga diskussioner. Jag tycker inte att det är upp till Klocksnack att lägga en moralisk gräns gällande prissättning varken för enskilda medlemmar eller AppD.

Samma fenomen förekommer inom alla andra typer av intresseområden också så det är ingenting unikt för just klockor. Visst är det så klart tråkigt då det gör det svårare för folk att köpa klockorna de vill ha till vettigt pris men det är egentligen köparna som är problemet som gynnar en osund marknad och låter det hela fortgå och som någon annan var inne på så skulle ett förbud eller liknande bara leda till att klockorna säljs på andra plattformar och säljarna försvinner härifrån.

Nu hänger jag inte med så det får du gärna utveckla ?
06a657760d280a338c0fc958ac4edb62.png

Marknaden sätter priserna och jag tycker nog att det blir bäst om forumledningen inte lägger sig i prissättningen så länge det inte finns väldigt goda skäl. Varenda Rolex i stål går nu över listpris och det är knappast handlarna på KS förtjänst.

Vi kan ju omöjligt förväntas kontrollera säljares priser och jämföra dessa med aktuella listpriser.
Det är ju inte heller ADs som annonserar här, de har ju sina kontrakt gentemot generalagent som de förhoppningsvis följer. Sådana kontrakt finns inte med gråhandlare. Här råder fri prissättning.

Rent krasst, det är ingen som tvingar någon att köpa någonting över listpris.
I rådande situation går som flera andra skrivit Rolex, Tudor BB58, Nautilus och säkerligen en del andra dinkor över list - tillgång och efterfrågan.
Efterfrågan är helt enkelt större än vad tillgången är i kombination med att folk betalar dessa "överpriser".
Hade marknaden inte betalat överpriser för klockorna så hade inte priserna legat där de är idag. Enda sättet detta skulle vända är att tillverkarna helt plötsligt tillverkar mer klockor än det finns efterfrågan (högst otroligt) eller att marknaden inte betalar över listpris på begagnade klockor, vilket också är högst otroligt i dagsläget.

Intressant att läsa vad ni tycker.
Blir tydligt att jag är i en minoritet att tycka som jag gör men blev nyfiken och ville lyfta frågan.
Tråkigt när det har blivit accepterat med ockerpriser men det säger väl en del om hur verkligheten ser ut helt enkelt.
Jag vill också vara väldigt tydlig med att jag inte har haft någon medveten avsikt att göra några stålar på den Timex jag köpte och sålde här på forumet.
I den prisklassen har jag ofta dålig koll på listpriser.

Man hade inte kommit runt att det säljs klockor över listpris med tanke på hur oändligt många marknadsplatser det finns idag.

Det står ju fritt att köpa klockorna eller avstå. Rent principiellt kommer jag aldrig att köpa en klocka i produktion över listpris. Andra har annat synsätt uppenbarligen med tanke på hur det ser ut.

Man kan bara stå vid sidan om och betrakta vansinnet och hoppas att det uppstår något som skakar om hela marknaden i grunden så att människor vaknar upp och tänker till lite.

Av ren princip så vägrar jag att köpa dessa biljetter för dubbla priset för att någon annan ska profitera på mig.

:D :D :D
Jag har en ögonöppnare till dig. Allt du köper är det någon annan som profiterar på. Köper du en liter mjölk? Det är väldigt många i kedjan från bondgården till Ica-handlaren som vardera part profiterar på din bekostnad.

Skor, byggmaterial eller en bil? Samma sak gäller även här. Allt du köper tjänar någon annan på.

Du kan inte som köpare bestämma vad något kostar, du kan gnälla och klaga men du kommer att slösa din tid helt förgäves. :D

• Like
Reactions: bvb
Sen var det ju detta med begärt pris och faktiskt försäljningspris också. Det är en sak att inte vilja göra affärer med någon som vill tjäna pengar (av princip) - en annan att maila samma säljare och erbjuda vad du är beredd att betala. Värsta som kan hända är att du får ett nej:)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp