• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS Approved Dealers som kränger nya klockor över list.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Andrahandsmarknaden är svår. Köp en bil ny, sälj den vet med vinst. Inte så många modeller man kan göra det med. Men det finns.
Marknaden finns inom de allra flesta områden där efterfrågan är större än tillgången.
Att det blir lite lätt kaos på marknaden av tex Rolex i SS är så klart en tråkig utveckling. Men om jag själv skulle sälja några av mina SS så skulle det inte vara för listpris. Inte idag i alla fall då marknadsvärdet är avsevärt högre.
Ser inte problemet med att vissa företag säljer för marknadsvärde, det är lite så som världen idag ser ut.

:D :D :D
Jag har en ögonöppnare till dig. Allt du köper är det någon annan som profiterar på. Köper du en liter mjölk? Det är väldigt många i kedjan från bondgården till Ica-handlaren som vardera part profiterar på din bekostnad.

Skor, byggmaterial eller en bil? Samma sak gäller även här. Allt du köper tjänar någon annan på.

Du kan inte som köpare bestämma vad något kostar, du kan gnälla och klaga men du kommer att slösa din tid helt förgäves. :D
Ögonöppnare ?
Att företag behöver tjäna pengar behöver man ju inte vara ett geni för att förstå och att det är många led som ska ha betalt.
Nu börjar vi gå väldigt off topic här utifrån frågeställningen men om någon skulle köpa upp all mjölk och sen stå utanför affären och kränga dom för betydligt mer så skulle det antagligen bli en mindre positiv reaktion.

Frågan var inte menad som gnäll utan mer som en ren frågeställning.
Men utifrån att det börjar balla ur så är det helt ok för mig om någon admin vill stänga tråden.

Nu börjar vi gå väldigt off topic här utifrån frågeställningen men om någon skulle köpa upp all mjölk och sen stå utanför affären och kränga dom för betydligt mer så skulle det antagligen bli en mindre positiv reaktion.
Framförallt om det är brist på mjölk och personen fått tag i mjölken genom att gå förbi kön pga den känner handlaren. Sen gå ut på parkeringen och kränga grejerna 50% dyrare. Då hade nog även Norrlänningen tagit fram högaffeln och ställt till med liv.

Ögonöppnare ?
Att företag behöver tjäna pengar behöver man ju inte vara ett geni för att förstå och att det är många led som ska ha betalt.

Nu var det väl du som tyckte att handlare inte skulle sälja över list. Vad är skillnaden på deras företag och dom företag du anser är värdiga att få tjäna pengar?

• Like
Reactions: JLW
Håller med om att det är tråkigt på så sätt att man som ”normal” köpare idag kanske inte ens får ställa sig i kö till alla modeller. Eftersom de bokas upp och säljs vidare av gråhandlare.

Har själv svårt för att köpa över list, inte skett ännu. Men samtidigt rätt klocka till rätt tidpunkt har ju ett pris med.
Blir ju tråkigt när priserna skenar på modeller som man kanske tänkt köpa men nu inte kan förmå sig till. (Slog nästan till på en batman för 72tkr strax efter deras släpp. Men tyckte det var för dyrt. Idag verkligen för dyra, men fortfarande en klocka jag gärna testat... men men..)

Men är väl inte konstigare än att du inte får möjligheten att köpa en limiterad Ferrari eller så om du inte redan är en storkund hos dem.. är man inte det och någon storkund mot förmodan släpper sin sker det troligen till ett premium.

Ögonöppnare ?
men om någon skulle köpa upp all mjölk och sen stå utanför affären och kränga dom för betydligt mer så skulle det antagligen bli en mindre positiv reaktion.

Men lol, alla handlare köper ju redan upp all mjölk från mejerierna och märker upp priserna. Mejerierna köper i sin tur redan upp all mjölk från bönderna och märker upp priserna.

Det är väl inget fel med att köpa upp all mjölk ifrån affären och sälja dyrare från en annan byggnad. Problemet är bara att det inte skulle gå IOM att det finns en enorm tillgång på mjölk och en låg efterfrågan.

Sen undrar jag också hur du i din vildaste fantasi kan tro att du kan bestämma hur mycket ett företag får ta betalt för en vara eller en tjänst.

Alla affärsmodeller bygger på detta och ditt resonemang är rakt ut kommunistiskt trams.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp