• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS:are bosatta I utlandet

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Danmark är ett riktigt nice land att bo i, kan starkt rek det. Funderar på att flytta tillbaka, helt klart bästa tiden i mitt liv. Att få ett leende av alla du möter på gatan, trevligt bemötande ..

Var bodde du nånstans?

Hur funkar det med visum inom. Schengen/EU? (och innan nån är smartass - ja, jag kan googla...) ;)
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Var bodde du nånstans?

Hur funkar det med visum inom. Schengen/EU? (och innan nån är smartass - ja, jag kan googla...) ;)
Afaik är det inga visumkrav inom EU/Schengen. Jag behövde inte något annat än mitt pass när jag skulle jobba och plugga i Frankrike. Inte ens i Schweiz behöver man göra annat än att gå till Contrôle des Habitants och då få ett arbetstillstånd. Som jag förstått det är det mest formalia även där.
 

n1tro

Panerai
Var bodde du nånstans?

Hur funkar det med visum inom. Schengen/EU? (och innan nån är smartass - ja, jag kan googla...) ;)
Jag bodde i Köpenhamn i två år. Tog bara flyget ner, skrev in mig på kommunhuset och så vare klart. Tog tio min .. sen får du sjukkort, och skattekort. Klart! Dansk byråkrati är MYCKET enklare att ha o göra med än den extremt trötta vi har här, man blir mörkrädd. "Aaaaaaaa...." "näääääääää....." "vet inte...... du får försöka imorn ........"
 
Jag bodde i Köpenhamn i två år. Tog bara flyget ner, skrev in mig på kommunhuset och så vare klart. Tog tio min .. sen får du sjukkort, och skattekort. Klart! Dansk byråkrati är MYCKET enklare att ha o göra med än den extremt trötta vi har här, man blir mörkrädd. "Aaaaaaaa...." "näääääääää....." "vet inte...... du får försöka imorn ........"

Om du tyckte Sverige hade jobbig byråkrati, kom till Nederländerna där jag bor numera...
Fy helvete. Inga myndigheter talar med varandra alls, sjukförsäkring är privat med obligatorisk enligt lag och är minst 120€ i månaden som bas. Sen täcker den typ inget heller.
 

n1tro

Panerai
Om du tyckte Sverige hade jobbig byråkrati, kom till Nederländerna där jag bor numera...
Fy helvete. Inga myndigheter talar med varandra alls, sjukförsäkring är privat med obligatorisk enligt lag och är minst 120€ i månaden som bas. Sen täcker den typ inget heller.
De tycker säkert ändå om o gå till jobbet, främst den delen jag vill adressera :D .. ringde läkemedelsverket idag, lät som om det var en person som ärligt talat knappt kunde andas och jobba samtidigt, exakt NOLL samarbetsvilja och ambition för att vilja göra ngt bra för dagen. Eller service på resturanger i Sthlm.. var ska man börja? "Hej vill du äta här? Måste du?"
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Jag bodde i Köpenhamn i två år. Tog bara flyget ner, skrev in mig på kommunhuset och så vare klart. Tog tio min .. sen får du sjukkort, och skattekort. Klart! Dansk byråkrati är MYCKET enklare att ha o göra med än den extremt trötta vi har här, man blir mörkrädd. "Aaaaaaaa...." "näääääääää....." "vet inte...... du får försöka imorn ........"
Jag antar att du inte bär burka.. :D
Skämt åsido. De danskar jag känner som flyttat hit säger tvärt om; Sverige har mindre omfattande byråkrati än Danmark. Så visade även en jämförelse som Sydsvenskan gjorde för typ en 10 år sedan.
 

n1tro

Panerai
Jag antar att du inte bär burka.. :D
Skämt åsido. De danskar jag känner som flyttat hit säger tvärt om; Sverige har mindre omfattande byråkrati än Danmark. Så visade även en jämförelse som Sydsvenskan gjorde för typ en 10 år sedan.
Hehe vettetusan .. kände bara att allt flöt på extremt smidigt. Här snackar inte ens myndigheterna med varandra, det är ju extrajobb. Det ska ingen göra..
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Hehe vettetusan .. kände bara att allt flöt på extremt smidigt. Här snackar inte ens myndigheterna med varandra, det är ju extrajobb. Det ska ingen göra..
Det beror nog alldeles på vad du tänkt göra; d v s i fråga om vad som kräver myndighetstillstånd. Jag har t ex arbetat med danska byggentreprenörer och de var förvånade över smidigheten här i Sverige. I korthet omöjligjorde byråkratin ( eller mer exakt regelverken) i Danmark en effektiv logistik.
Vad gäller din personliga erfarenhet så utesluter inte det ena det andra; det finns säkert det som fungerar bättre i Danmark, men det är långt ifrån en generell sanning.
 
Senast ändrad:

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Om du tyckte Sverige hade jobbig byråkrati, kom till Nederländerna där jag bor numera...
Fy helvete. Inga myndigheter talar med varandra alls, sjukförsäkring är privat med obligatorisk enligt lag och är minst 120€ i månaden som bas. Sen täcker den typ inget heller.
Ska vi ha pissing contest om vilket land som har mest byråkrati så höjer jag med Libyen och Indien, äter fortfarande magsår och blodtryckssänkande medicin efter de dusterna :) I Indien hade jag i början med mig min advokat för visumförnyelse....

Skämt och sido så tror jag olika land kan vara olika jobbigt i olika områdn. Nu lät jag så svenskt jämlik att jag blev förvånad själv :)
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Skakar liv i denna tråd igen! Om det är någon av er som har vägarna förbi nere i Toulouse i södra Frankrike så är det bara att hojta till så bjuder jag på ett vinglas! :woot:
 
Topp