• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS-TÄVLING med 15 000kr som priser, The holy grail! Kul tävling där alla kan vara med!

Sthlm-Nicklas

Silver
2-Faktor
Vad sägs om en tävling att kickstarta hösten med! :)
Sommaren är inte riktigt slut än men snart är det höst igen!
För att sprida lite glädje och nytta på forumet så tar jag initiativet att sätta ihop en rolig tävling med fina priser,
för vad är bättre än cash! Eller Swish i det här fallet.

1:a Pris 10 000 kr (nissehult)

2:a Pris 4000 kr (JeppeH)

3:e Pris 1000 kr (Hugo.paulsson)

MV5BN2IyNTE4YzUtZWU0Mi00MGIwLTgyMmQtMzQ4YzQxYWNlYWE2XkEyXkFqcGdeQXVyNjU0OTQ0OTY@._V1_.jpg

Väldigt enkelt och kul om jag får säga det själv!
Berätta om din graal och motivera!
Bästa motivering och bild vinner 1:a pris!
Näst bäst vinner andra priset och sedan finns ett tröstpris för den som kommer 3a.
Pengarna kanske inte räcker din din graal, men man måste ju börja spara någon gång :)
Pengarna man vinner kan man såklart göra vad man vill med, tex du kanske
vill betala fakturan för ditt medlemskap till socialdemokraterna...

Regler:

Berätta om vilken din graal är, bifoga en bild och en motivering i text.
Max ett bidrag per person, max en bild per person.
För att kunna vinna så måste klockan existera och du måste ha
like:at denna post från mig(eller valfri smiley), för att tävlingen stänger vid 100 deltagare,
vilket framgår vid 100 likes.

DIN GRAAL MÅSTE FINNAS MED I TRÅDEN NÄR VI NÅR 100 LIKES!

Alla får vara med såklart. Jag är domare,
så se mig som en diktator :) Vinsten betalas via Swish.

Ha så kul, peppa varandra och diskutera klockor i tråden,
helt okej att kommentera andras bidrag. Vi sprider
lite glädje och hoppas att alla GTG:er kommer igång till
hösten och vi kanske ses på en stor fylle GTG i höst :) Hoppas att ni har klarat
er okej från Covid-19, jag vet att många har haft det svårt!

Tack för ett bra forum och välkommen till alla nya medlemmar!
(hoppas att denna tråd är okej, någon mod som kan bekräfta 😊 )

Kom ihåg att en graal inte behöver vara dyr eller omöjlig att få tag på, även om
dem ofta är det! Motivera bara den graal-klockan som du skulle älska att äga.
Här nedan ser ni två klockor jag har köpt senaste veckan som jag älskar!
Kör så länge det är kul!

20210817_135419.jpg

Ha så kul!
20180321_204902.jpg

(Laarg ne je rä iarenap)

DIN GRAAL MÅSTE FINNAS MED I TRÅDEN NÄR VI NÅR 100 LIKES!

Senast ändrad:
Kul, vet inte om detta är seriöst men oavsett vad du skrev så är min graal en Panerai Bronzo. Jag väljer skamlöst att skylla allt på @azcii men inser själv att jag troligtvis aldrig kommer våga lägga den summan på en klocka, hans bilder på sin bronzo har fått mig att inkognito-surfa obskyra sökningar som ”Panerai 382 wrist shot” fler än en gång ska erkännas.
418F0B8D-2721-4703-B6F7-1AB43ACE2B44.png

Laarg ne tssiv uj rä iarenap🤌

Min graal är Jacob & Co. Astronomia, även kallad Planetarium. Det är egentligen en serie klockor, men jag bifogar bild på min favorit hittills, en av ”standardutförandena”. Priset är lika astronomiskt som namnet, varför det kommer att förbli en graal. Det finns bara en Producer Michael.

Varför? För att den är helt galen! Over the top och maxad och egentligen oanvändbar som armbandsur. Jag skulle ha den på display hemma och beskåda så snart jag fick en stund över. Såna detaljer och sånt hantverk. Tror inte man tröttnar på den. :)

6955E70F-2755-4497-BB33-0F050C64ED68.jpeg

Kul, vet inte om detta är seriöst men oavsett vad du skrev så är min graal en Panerai Bronzo. Jag väljer skamlöst att skylla allt på @azcii men inser själv att jag troligtvis aldrig kommer våga lägga den summan på en klocka, hans bilder på sin bronzo har fått mig att inkognito-surfa obskyra sökningar som ”Panerai 382 wrist shot” fler än en gång ska erkännas.
418F0B8D-2721-4703-B6F7-1AB43ACE2B44.png

Laarg ne tssiv uj rä iarenap🤌
Man fick inte ta Panerai! :p ;)

Min Graal är en Rolex DSSD. Varför? Varför tar du inget ”dyrare” eller mer tekniskt avancerat?

För det första älskar jag den. Fantastiskt fin klocka med riktigt kul historik… och för det andra - Det handlar helt enkelt om att mina handleder är så tunna att jag vet att jag -aldrig- kommer kunna bära upp den. På så sätt är det en Graal.

F3F84A46-7D11-44CA-B1D3-E5F4926F8045.jpeg

Senast ändrad:
Kul!☺️
Vacheron Constantin Overseas
Graaaal...

Edit:
Motivering:
Grymt snygga former och linjer till att börja med..
Därtill så tänker jag också att det är en klocka som är mycket välkänd bland entusiaster samtidigt som den (gissningsvis) är helt okänd av oinsatta. Den utstrålar dock sådan elegans och samtidigt "sportighet" att även en oinsatt som aldrig hört talas om märket borde kunna se att det är en riktigt fin klocka!

Bilagor

• Vacheron-Constantin-Overseas-piano.jpeg
    Vacheron-Constantin-Overseas-piano.jpeg
    37.7 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:
Alltid älskat Daytonas design men sen jag vi också ”Platona” med baguetter. Herregud vilken klocka. Jag har testat den i butik och det är en tung pjäs, men när jag såg den på en stilig herre i solljus steg pulsen enormt. Vilken jäkla klocka. Helt klart min graal.

Bild från watchrookie på Instagram

7900BF7D-2D4C-4E5A-9A06-7E1D2C3A360F.jpeg

Tudor snowflake m.n.

Varför?
När jag kom in i denna hobby fick jag veta att jag inte fick köpa en rolex sub från ad som var tanken, så blev en Tudor istället.
Läste på om Tudor och blev fast. Vad kan vara mer graal inom Tudor än en härjad mn, den har använts som den bör och bär på en historia
tudor-history-oyster-prince-submariner-marine-nationale-carrousel-02_mobile.jpg

Svårt det här med graal men för mig är det en klocka som är besvärlig hitta och som har en intressant historia bakom sig. Den måste alltså vara både ovanlig och historiskt (nåja) intressant för att kittla graalnerven rejält! Dessutom måste den ha ett rejält dödsmäktigt utseende.

Certina DS-2 Super PH500M har varit min graal länge. Tycker att den är så vansinnigt tuff och kompromisslöst designad. Byggd för hårt arbete men ändå lite praktisk med datumkomplikation. De rejäla visarna och allt orange. Det är så 70-tal och så mustigt. Bäst av allt är nog ändå ”glasringen” och bezelns konstruktion. Här är risken minimal att man råkar fumla till det och tappar koll på hur länge man varit nere i djupet. Depth rating på 500m är ytterligare en sak att gilla 😍 Boetten är rejält toolig och ganska grovhuggen men man har ändå fått med lite snygga fasningar på de skarpa kanterna. 43mm stålklump skojar man inte bort på handleden men den sitter riktigt bra.

Har googlat mig trött på denna modell och läst en del om Tektiteprojektet där bl a dessa användes. Det gick så långt att jag på eBay var nära att buda hem ett brev som skickats från Tektite där i början av 70-talet 😂

I början av året lyckades jag till min stora förvåning knipa ett exemplar, på KS av alla ställen. :) Att det sedan var det finaste exemplar jag sett gjorde ju inte ont.

Lite tomt är det kanske nu då jag inte har att något extra speciellt att sukta efter. Som tur är återstår det att hitta en korrekt länk med korrekta ändlänkar till denna pjäs, vilket lär vara svårare än att hitta själva klockan.

3251AF55-DF1C-4346-95AE-259F39A5C7BF.jpeg

Senast ändrad:
Inte The Holy Grail utan The Royal Grail 🤴

Det unika med Chronolinken i kombination med att Kungen är Kung leder naturligtvis till slutresultatet 👉 Kungens Chronolink!

Fun fact:

Har försökt köpa Ers Majestäts Chronolink tidigare, men fastnade hos Helena Garofalo, Hovkanslist. Tror inte hon är medlem på KS för det var noll intresse att ens vidarebefordra frågan ☺️

5d6cd64a68bceca49b67eab8c135d630.jpg

Skärmavbild 2021-08-18 kl. 16.44.20.png

Det unika med Chronolinken i kombination med att Kungen är Kung leder naturligtvis till slutresultatet 👉 Kungens Chronolink!

Fun fact:

Har försökt köpa Ers Majestäts Chronolink tidigare, men fastnade hos Helena Garofalo, Hovkanslist. Tror inte hon är medlem på KS för det var noll intresse att ens vidarebefordra frågan ☺️

Kan känsligt fråga att kungen skulle sälja saker till sina undersåtar. Försök byta!

Riktigt kul initiativ. 👏

Min graal har tidigare varierat lite, men den klockan jag har snöat❄️ in mig på just nu och är definitivt min graal....

Grand Seiko SBGA211
1629297348323.png

Och varför denna skönhet?

Jo min första automatiska klocka jag köpte var en Seiko SARW041 som oxå hade en vit "snö"tavla och var i titan precis som SBGA211.
Ända sedan jag sålde den har jag suktat efter en SBGA211, det är något speciellt med den vita urtavlan och kombinationen av titan som tickar alla boxar för mig.

Kungen har en bra samling om man ska tro de som har lite insyn. Han är dock velig värre och är allt annat än rolig att göra affärer med om man ska tro rykten. :)

Ett ämne som är mer lämpat för gtg och öl snarare än att avhandlas i skrift på internet. Dock småroligt.

Fun fact:

Du får ju hänvisa till din goodguy tråd. Han kan ju inte sälja till vem som helst :p

Vilket kul och generöst initiativ @Sthlm-Nicklas! Jag är gärna med och tävlar.

Min gral är en Rolex Space Dweller.

Motivering:
Jag älskar Rolex Explorer, både min egen 114270 (som jag även valt att gravera baklocket på) och andra referenser i serien. För mig är det en bruksklocka som ska användas i vått och torrt.

En Explorer 1016 vore jättekul att äga och använda en dag, men pratar vi graal så blir det istället Space Dweller. Det är en klocka som är identisk med 1016, men som tillverkades och såldes enbart för den japanska marknaden. De skulle visst var extra intresserade av rymdfart där, men modellen sålde dåligt. Så pass dåligt att det är oerhört få exemplar som man känner till som är i omlopp idag.

Detta är den ultimata ”stealth-wealth-klockan”. En klocka som är så ovanlig att den nästan inte finns. Och tanken på att glida runt med en sån på diverse äventyr och flyga helt under radarn känns väldigt spännande!

Sen ger rymdtemat en extra dimension till klockan för mig då företaget som min farfars far grundade byggde delar till the lunar roving vehicle. Det finns alltså delar som vi har tillverkat som finns kvar på månen!

Planerna står i linje den dagen jag kommer över en Rolex Space Dweller!

517C5C92-C7E6-44B7-8E50-A3BACE7C3CB4.jpeg

Kungen har en bra samling om man ska tro de som har lite insyn. Han är dock velig värre och är allt annat än rolig att göra affärer med om man ska tro rykten. :)

Ett ämne som är mer lämpat för gtg och öl snarare än att avhandlas i skrift på internet. Dock småroligt.
Frågan är, behöver knugen stå i kö för en Rolex Daytona?

• Like
Reactions: Per
Tillbaka
Topp