Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har för mig att Prins Bertil hade en Heuersamling som var rätt omfattande.Kungen har en bra samling om man ska tro de som har lite insyn. Han är dock velig värre och är allt annat än rolig att göra affärer med om man ska tro rykten.
Ett ämne som är mer lämpat för gtg och öl snarare än att avhandlas i skrift på internet. Dock småroligt.
Fan vad deppigt.Jag tänkte länge att det där med graal var ganska töntigt. Jag är ju sugen på fem olika modeller varje dag och somnar sött till drömmar om både Patek, AP och Rolex. Men när jag funderat på vilken klocka jag verkligen skulle vilja ha idag så är det min morfars Omega Seamaster.
Så långt tillbaka jag minns hade min morfar alltid en vit Seamaster på brunt band. Jag har barndomsminnen av att jag tittade på hans klocka och fick prova att dra upp den. Jag har också fått återberättat för mig att min morfar tränade klockan med mig när jag var i sjuårsåldern.
Jag ska inte säga att min morfar var besatt av klockor men i hans och min mormors hus fanns det minst tre klockor i varje rum. Och någon gång runt millennieskiftet insåg han att det där med digitalklockor inte bara var en fluga så han köpte små digitalklockor till varje rum, både hemma och på landet, och gav alla barnbarn varsin digital bordsklocka i julklapp.
Tillbaka till Omegan. Någon gång i tidiga 20-årsåldern fattade jag att den där Omegan var rätt häftig och frågade honom om den. Han berättade då att han köpt den ny när han blivit befordrad på Degerfors stålverk i mitten på 60-talet. Redan då (runt 2010) var gubben gammal och hade börjat peka på saker och säga att "den där ska barnbarn X ha när jag inte finns längre". Och klockan, den skulle jag ha.
Spola fram till 2015 eller 2016 och jag är och hälsar på. Morfar har nu blivit en aning dement och istället för den fina Omegan sitter någon skräpig plastklocka på handleden. Jag frågar vart han gjort av sin klocka. Han hade då varit in till stan och gått in hos en urmakare för att fråga om de kunde göra något åt att den tappade tid (klockan hade då sannolikt inte servats på mycket länge, om ens någonsin). Urmakaren erbjöd sig mycket generöst att helt sonika byta klocka rakt av. Morfar återvände hem med nåt skit från Kina.
Arg som fan på människor som lurar dementa äldre funderade jag på att göra något, men morfar mindes inte var han hade varit och det kändes sådär att gå in i varenda klockaffär på stan och gorma om att de lurat min morfar.
Gubben levde vidare till 2020 och gick till slut bort, 96 år gammal (tack och lov inte av corona). Minnena av morfar finns ju kvar, men en klocka jag verkligen hade velat äga är min morfars Omega. Men det är ta mig fan ouppnåeligt. En riktig graal.
(Den såg ut ungefär så här. Bild på morfars finns tyvärr inte)
Jag blir fortfarande besviken och arg när jag tänker på det.Fan vad deppigt.
Möjligen en svårslagen graal i klockvärlden men det finns faktiskt en som är ännu mer ouppnålig.Har en Speedmaster 005 redan men vill ha just DEN här speedyn. Jag pratar såklart om den som Buzz Aldrin bar på månen 1969 och sen på något mystiskt sätt försvann när kan kom tillbaka till jorden igen. Det är inte bara en grail utan även ett vackert stycke historia över vad människan kan uppnå.
Jag kommer att skriva "porr" i swish betalningenHoppas att den som vinner inte glömmer att betala vinstskatt. Alla tävlingsvinster över 1300kr ska beskattas och med tanke på att man inte ens får nämna något om att smita från importmoms här på forumet så hoppas jag att samma sak gäller här.
Det får väl ändå anses som ganska snällt med tanke på vad som annars skulle kunna skrivas. Detta var extra skoj när internetbanken kom och kan kunde namnge överföringen. Ännu roligare när kompisen sedan kikade på bankomatutdraget.Jag kommer att skriva "porr" i swish betalningen