• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Passaround KS x Maen

Så har jag då tagit över stafettpinnen efter ett möte på en bilparkering. Första intrycket är riktigt bra. Det är en fin dykare som ”tickar många boxar” men den ger inte mig någon wow-känsla. Hur som helst ska det bli roligt att testa den en vecka.

Utöver det som redan skrivits här ovan gillar jag index som poppar fint nu i skymningsljuset. Lite mindre bra är att visarna syns sämre än index.
DE8125E5-7136-4FE1-B843-2B65763B6926.jpeg

Då är min tid med Maen över för denna gång. Mina intryck efter en knapp veckas användning, allt väldigt subjektivt givetvis. Bilder tagna med mobil och utan talang.

Plus:
  • för min 17.5 cm handled är det en mycket bekväm storlek (38mm under 12 hög)
  • mycket snyggt polerade index, visare och glasring som skiner fint i ljuset - tavlan är bra.
  • gillar glasets utformning
  • boetten känns lite som en borstad BB58 med en bezel från omega PO
  • bekväm och följsam länk, ändlänkens utformning, utseendet (påminner om speedy/smp-länken förr)

Minus:
  • upplever lume som svag till dålig
  • bezel är inte särskilt smidig att vrida
  • inte såld på de röda detaljerna
  • anonym känlsa på armen

Gången har legat stadigt på +15spd. Låset har de i mitt tycke nödvändiga 4 justeringslägena. Gummit gör varken till eller ifrån - skulle dock ej betala extra för det.

Summa summarum: en mycket trevlig klocka och med upplevd god kvalitet på borstning, polering. Känns som kvalitet utifrån priset. Skulle absolut kunna tänka mig att äga en Maen i framtiden.

Tack KS och Maen för lånet!

BD6E0E80-BB99-4397-8989-0C8954F94752.jpeg

4250FEB8-DFBB-489F-A7C6-EC87DBE4B7EB.jpeg

875593D9-974A-4C82-BD4F-A56197DE90D8.jpeg

Lite tankar kring klockan efter haft den massa dagar:
Storleken är väldigt behaglig och den varken känns för lätt eller för tung på handleden, vilket jag gillar. Den bara är där.
Den känns lite anonym i början men växte snabbt, de röda detaljerna var något som blev bättre med tiden för mig.
Länken var lätt att få till passformen och väldigt skön, inte helt såld på de polerade delarna.
Boett designen var trevlig, som en liten tjockare variant av oris 65 men borstad.
Det jag gillade minst var bezeln som inte var den smidigaste att vrida men gjorde sitt jobb när man kokade ägg och pasta (är väl enbart det man använder den till ;))

Men sammanfattningsvis, en väldig trevlig liten klocka där jag tycker att Maen har lyckats bra. Hade verkligen kunnat tänka mig en, utan datum!
maen.jpg
dd.jpg
ddddddd.jpg

IMG_9852.jpeg

Då har den tillbringat en natt hängande här och...
IMG_9854.jpeg

så ser det ut nu på morgonen. Ha´re bäst // 🧐

• Like
Reactions: iko
C1B062D3-A059-4D31-BAD4-7B321A1DA3F3.jpeg

Då har klockan varit med på golfbanan när jag klippte och i morse såg det ut så här i Timegraph. Ha ´re bäst // 🧐

• Like
Reactions: iko
IMG_9936.jpeg

Ridstövlar på och klockan får följa med på ett pass i sadeln. Bandet är ett Hirsh Arne.//🧐

IMG_9973.jpeg

Då har jag haft klockan nästa en vecka och den har varit med till och från på handleden och nu skickad vidare.

Bra
  • Lagom stor klocka, känns robust
  • Skön länk, lättjusterad
  • Håller tiden inom specifikationen enligt tillverkaren
  • Lätt att ställa tid, stor greppbar krona
Mindre bra
  • Svårgreppat bezel
  • Klockan svårläst i mörker
  • Den Röda nollmarkeringen på bezel. Saknar lume
  • MAEN loggan nja, inte snygg

Sammanfattning: En trevlig "skrivbordsdykare" som ligger rätt prismässigt. // 🧐

Då är klockan hos mig! Efter att ha tagit sig genom inbrottssäkert emballage signerat @Lesa har jag hunnit bära klockan en kort stund. Första intrycket: trevligt reseetui, solid länk, fin struktur i tavlan. Bra höjd på klockan som känns rejält skjortvänlig, men det är på bekostnad av vridringens funktion. Hade behövts en eller två millimeter höjd till på vridringen för att den ska vara vettigt greppbar.
4EECC5BF-3DF3-48C7-B189-43375C5E8C72.jpeg
1ADF4191-06C4-4D01-9C00-BBA4A35CB3B6.jpeg

Tiden går och min vecka med klockan börjar närma sig sitt slut - är det någon kvar, eller är det tillbaka till @hook?

Tillbaka
Topp