• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kuoe - est. 2020 Kyoto

Jag saknade en tråd om det japanska märket Kuoe så nu startar jag en själv. När jag beställde min så trodde jag nästan att jag skulle vara först på forumet men det verkar ha trillat in ett par här medan jag väntade på min leverans. Kuoe är ett micromärke grundat i Kyoto 2020 och de gör vintage-inspirerade klockor som lyckades fånga min uppmärksamhet direkt när jag dom. Jag lägger länken till deras sida här så kan ni själva kolla in back-storyn och modellerna: https://www.kuoe-en.com/

Istället tänkte jag dela med mig av intrycken från modellen jag beställde, en (håll i er): Kuoe Old Smith 90-002 Japan Made Green Automatic with Hand-wound and Hacking. En klocka jag beställde för att dels testa storleken 35 mm och att se vad jag gillade grön tavla. Att den var billig bidrog till beslutet men det var också något som fick mig att tveka. Skulle jag få rimlig kvalité till det priset?

Vi börjar med en bild så alla vet vad vi diskuterar:

IMG_5825.jpg


Det är ingen hemlighet att modellen är rejält inspirerad av brittiska militärklockor. Den som jag tycker ligger närmast är väl Omegas "Dirty dozen" förutom att den har sub sekund (det ligger en sådan i köp och sälj för den som vill ha originalet, obs. inte jag som säljer!). Jag associerar ofta gröna tavlor till roulette och spelbord och det var nog mest det som fick mig på fall, plus att jag gärna har "Kyoto" på tavlan samt det charmiga "JAPAN MADE".

IMG_5819.jpg


Först blev jag lite chockad över hur nätt den var. Den märktes knappt och gjorde sig definitivt inte påmind via tyngd. Sedan insåg jag att det är nog så de flesta vill ha sina ur. Jag jämförde bara med det jag gått runt med de senaste månaderna: en SPB143 på 114 gram. Kuoe vägs in på 41 gram.

IMG_5820.jpg


Att modellen heter Old Smith är väl ungefär som att göra en svensk-insprerad klocka och döpa den till "Gamle Svensson". Charmigt!

IMG_5821.jpg


Finishen är mycket bra, jag gillar speciellt de upphöjda siffrorna och den blänkande kanten på visarna. Men fjärilsspännet och läderbandet är nog ändå det jag uppskattar mest av allt. Riktigt bra kvalité där.

Så om jag ska försöka beskriva min upplevelse av klockan så får det bli detta: det är absolut en värd klocka och även det är ett nytt och obeprövat märke så verkar allt helt legit. Men det visade sig att det var en helt annan upplevelse att bära den än den jag väntat mig. Först kändes den oseriöst lätt men när jag vant mig så fick jag en annan känsla, nämligen att detta är en väldigt glad klocka. Den gul/orange lume och den gröna tavlan ger ett mycket peppigt intryck, det finns något mustach-likt över svärdsvisarna och med roulett-associationerna kommer lekfullheten. Ja, detta är för mig lite av en rolig kuriositet. Jag kommer behålla den och jag kommer säkert bära den glidiga sommardagar. När rätt person dyker upp, ger mig komplimanger för min coola Kuoe så kommer jag ta den av mig och sätta den på vederbörandes handled som en gåva och ett minne.

Så... är det någon annan som vill dela med sig av egna intryck (kanske av andra modeller), identifiera inspiration, ställa en fråga? Kör igång!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
De ser riktigt trevliga ut. Kronan på kvartsarna är bara för mysig...

Hur lång tid tar det från Japan i postgången numera? Länge sen jag köpte nåt därifrån. Ligger väl i tullen några dagar också.

Tar de Paypal eller är det kort enbart?
 
  • Like
Reactions: C-J

C-J

Panerai
2-Faktor
De ser riktigt trevliga ut. Kronan på kvartsarna är bara för mysig...

Hur lång tid tar det från Japan i postgången numera? Länge sen jag köpte nåt därifrån. Ligger väl i tullen några dagar också.

Tar de Paypal eller är det kort enbart?
När jag köpte för nån vecka sen tog det typ 3 dagar, så väldigt snabbt:)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Min kom i torsdags!

Har totat ihop en liten minirecension inne i recensionsrummet så det kanske blir fler exemplar här. Eller så kanske de blir avskräckta. Fyll gärna på med bilder av era egna och de intryck ni har. Länkade hit också.
 

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
En sån här blev det. Kvarts med kronan jag tycker ser rolig ut. Och grön, arabiska.. lite 70-talsvibbar.

I valet och kvalet med den vita med sticks.

kuoe-OS-0w.jpg
Kunde inte ha valt bättre själv! 😉
Mycket intressanta klockor och diggar verkligen den gröna, ska bli kul att se irl och hänga på gänget här. 👍⭐️
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
IMG_20220603_165854.jpg

Hepp!

Subjektivt toknöjd, delvis pga personliga sentimentala Kyoto-kopplade skäl.

Mer objektivt kan den ändå rekommenderas, så länge man inte har skyhöga förhoppningar på ngt som kostar 200 dollar ex moms. Den gör absolut det den ska för sitt pris.

  • Kvalitativt läder givet priset. Trevligt.
  • Blankpolerad boett o baklock utan (ej förväntad) knivskärpa, finns inte mycket att säga. Gillar man formen så gillar man formen..
  • Fin detalj att tavlan är pytte-offwhite och inte kritvit.
  • Trycket är finlinjerat men ändå distinkt.
  • Visarna är OK. Inte dåliga men inga underverk.
  • Applicerade index är helt godkända på normalt betraktningsavstånd men tål kanske inte en luppning
  • Kronan och graveringen/etsningen är bra.
  • Plastglaset (finns safir som tillval) är ingen orgie i ljusbrytningsparty runt index men kupar/gifter sig på ett snyggt sätt ihop med glasringens rundning.

Gillar man designen är det bara att köra!

Vill man prispressa och bryr sig mindre om märket på tavlan finns det Gants och DWs som håller högre finish till lägre pris (kanske högre finish än vad flertalet KS:are har intresse av att detaljstudera hos denna typ av mainstream-märken? Jag vet inte :) )
 
Senast ändrad:
IMG_20220603_165854.jpg

Hepp!

Subjektivt toknöjd, delvis pga personliga sentimentala Kyoto-kopplade skäl.

Mer objektivt kan den ändå rekommenderas, så länge man inte har skyhöga förhoppningar på ngt som kostar 200 dollar ex moms. Den gör absolut det den ska för sitt pris.

  • Kvalitativt läder givet priset. Trevligt.
  • Blankpolerad boett o baklock utan (ej förväntad) knivskärpa, finns inte mycket att säga. Gillar man formen så gillar man formen..
  • Fin detalj att tavlan är pytte-offwhite och inte kritvit.
  • Trycket är finlinjerat men ändå distinkt.
  • Visarna är OK. Inte dåliga men inga underverk.
  • Applicerade index är helt godkända på normalt betraktningsavstånd men tål kanske inte en luppning
  • Kronan och graveringen/etsningen är bra.
  • Plastglaset (finns safir som tillval) är ingen orgie i ljusbrytningsparty runt index men kupar/gifter sig på ett snyggt sätt ihop med glasringens rundning.

Gillar man designen är det bara att köra!

Vill man prispressa och bryr sig mindre om märket på tavlan finns det Gants och DWs som håller högre finish till lägre pris (kanske högre finish än vad flertalet KS:are har intresse av att detaljstudera hos denna typ av mainstream-märken? Jag vet inte :) )
Rättvisande synpunkter. Själv är jag skumögd nog för att tycka finishen är god (nog). En trevlig klocka till ett helt ok pris tycker jag.
Gillar att bära den som kontrast till tooligare klockor
(varav många t o m kan betraktas som lite ”same-same” - i alla fall sedda på distans…)
 

David91

Omega
Har kikat lite på dessa modeller ett tag och måste ju säga att man blir väldigt sugen.. Ingen som råkat tröttna på sin och ev. vill sälja vidare?
 
Har kikat lite på dessa modeller ett tag och måste ju säga att man blir väldigt sugen.. Ingen som råkat tröttna på sin och ev. vill sälja vidare?
Trivs bara mer och mer med min. Mycket vilsamt och "stylish" alternativ till mina andra pjäser. Köp en ny själv vet jag! De är ju inga dyrgripar om man säger, och väl värda sina slantar tycker jag 😊

19AB997E-8C48-40F0-BEB2-C313FC1DC933.jpeg
 
Senast ändrad:

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Har kikat lite på dessa modeller ett tag och måste ju säga att man blir väldigt sugen.. Ingen som råkat tröttna på sin och ev. vill sälja vidare?
Om du kör nytt så går det loss på 2241+308=2549 kr för den jag visade på bild tidigare. Jag greppar inte hur 308 kan motsvara 25% moms plus tull, men det var det som landade på tullfakturan.
 

David91

Omega
Trivs bara mer och mer med min. Mycket vilsamt och "stylish" alternativ till mina andra pjäser. Köp en ny själv vet jag! De är ju inga dyrgripar om man säger, och väl värda sina slantar tycker jag 😊

19AB997E-8C48-40F0-BEB2-C313FC1DC933.jpeg
Om du kör nytt så går det loss på 2241+308=2549 kr för den jag visade på bild tidigare. Jag greppar inte hur 308 kan motsvara 25% moms plus tull, men det var det som landade på tullfakturan.
De var ju faktiskt mycket mer överkomligt än vad jag själv trodde! Vad hade ni rekommenderat är sugen på antingen en krämvit som ovan eller den gröna, båda har ju sin charm!
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Om du kör nytt så går det loss på 2241+308=2549 kr för den jag visade på bild tidigare. Jag greppar inte hur 308 kan motsvara 25% moms plus tull, men det var det som landade på tullfakturan.
Om man handlat fysiskt Japan så får man ta bort lokala momsen. Kan det vara det som är gjort innan beräkning av den svenska?
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Innan fakturan gick i papperskorgen såg jag att momsen var baserad på vad som kallades för ett "statistiskt värde" på ca 1000 kr. Då blev det ca 250 kr i moms plus ca 50 kr för ngn sorts avgift/tull.

Tänkte också först likt @1965ek på att japansk moms kunde varit avdragen, men att slubeloppet som skulle momsas på skulle ha sänkts från 200 usd till ca 1000 sek vid ett sådant avdrag låter orimligt.

Jag gissar att Kuoe missat ange försändelsens värde till DHL och att DHL eller Tullen löst problemet med statistik istf att fråga Kuoe.
 

Benny_ben

Omega
2-Faktor
Hallå alla glada. Någon som haft/har cwc g10 och 90-001. Hur upplevs storleken dessa imellan?
Har en g10 men stör mig mest på att den bygger lite väl mycket i och med Nato. Men detta bör ju vara ett icke problem på läder.

Denna är det som drar:
Screenshot_20220929-023933_Photos.jpg
 
Senast ändrad:

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Hallå alla glada. Någon som haft/har cwc g10 och 90-001. Hur upplevs storleken dessa imellan?
Har en g10 men stör mig mest på att den bygger lite väl mycket i och med Nato. Men detta bör ju vara ett icke problem på läder.

Denna är det som drar:
Screenshot_20220929-023933_Photos.jpg
Har en 90-001 och har haft en g10, båda med plastglas. Något speciellt mått du behöver taget på Kuoen?

Skulle säga att 001 upplevs tunnare än g10an.
 
Topp