Varning, följande post kan inducera ett klockfrossande beteende och risk för ekonomisk ruin. Jag tänkte göra en liten sammanställning på min jakt på en schysst kvartskronograf.
Jag har alltså den senaste månaden finkammat internet efter en mecha-quartz-kronograf. Varför en mecha-quartz? Det korta svaret är att jag inte vill punga för en mekanisk kronograf. Servicekostnaden för en billigare mekanisk kronograf likt Seagull är dessutom inte lika illa som för en riktigt automatisk mekanisk kronograf, men alldeles för dyr i förhållande till klockans värde. En quartz-klocka är dessutom alltid redo för någon som mig som inte bär klocka på jobbet.
När jag började kolla om Parks & Recreations noterade jag dessutom att min husgud Ron Swanson sportade en solcellsdriven (Citizen Calibre 2100), varför köptarmen knep till fullständigt och jakten började på allvar...
Här kommer listan utan inbördes ordning. Jag har plockat med klockor jag själv tycker är intressanta och snygga.
Pilotkronograferna:
Racingkronograferna:
"Dress-kronograferna":
Honorary mentions:
Ni får gärna tips om fler fräcka kvartkronografer! Jag har med mening droppat de kuddformade racingkronografer jag hittat, eftersom jag tycker de är fula. Stäm mig...
Har jag slagit till ännu? Nej, för fan. Men jakten fortsätter på den perfekta kvartskronografen.
Jag har alltså den senaste månaden finkammat internet efter en mecha-quartz-kronograf. Varför en mecha-quartz? Det korta svaret är att jag inte vill punga för en mekanisk kronograf. Servicekostnaden för en billigare mekanisk kronograf likt Seagull är dessutom inte lika illa som för en riktigt automatisk mekanisk kronograf, men alldeles för dyr i förhållande till klockans värde. En quartz-klocka är dessutom alltid redo för någon som mig som inte bär klocka på jobbet.
När jag började kolla om Parks & Recreations noterade jag dessutom att min husgud Ron Swanson sportade en solcellsdriven (Citizen Calibre 2100), varför köptarmen knep till fullständigt och jakten började på allvar...
Här kommer listan utan inbördes ordning. Jag har plockat med klockor jag själv tycker är intressanta och snygga.
Pilotkronograferna:
- Hemel HFT20: diameter 42mm, L2L 49mm, Seiko VK64.
- Gavox Squadron: diameter 41 mm, L2L 51mm, Ronda 5130.D.
- Dan Henry 1963: diameter 42,5mm, L2L 50mm, Miyota 6S20.
- Enoksen Fly Type E03/D: diameter 43mm, L2L 49mm, Seiko VK64.
- Newmark 6BB: diameter 38/41mm, L2L 46,5mm, Seiko VK64A.
- Citizen CA7040-85E: diameter 41mm, L2L 47mm, Citizen Eco-Drive B642.
- Bulova Lunar Pilot: diameter 45mm, L2L 52mm, Bulova 262 kHz caliber.
Racingkronograferna:
- Roue TPS: diameter 40mm, L2L 48mm, Seiko VK63.
- Dan Henry 1964: diameter 38mm, L2L 44,7mm, Seiko VK63.
- Seiko Spirit SBTR027: 39,8mm, L2L 47mm, Seiko 8T63.
- Autodromo GT Endurance: 40mm, L2L 44 mm, Seiko VK64.
"Dress-kronograferna":
- Vapaus Vorcut: diameter 38mm, L2L 44m, Seiko VK64.
- Tusenö First 38: diameter 38mm, L2L 45.3mm, Seiko VK64.
- Tusenö First 42: diameter 42mm, L2L 50,4 mm, Seiko VK64.
- Corniche Heritage Chronograph: diameter 39mm, L2L 48mm, Seiko VK64.
Honorary mentions:
- Citizen Calibre 2100: diameter 44mm, L2L ?mm, Citizen Eco-Drive M-E2.
- Gavox Aurora: diameter 43 mm, L2L 50,5mm, Soprod mechatronisk.
Ni får gärna tips om fler fräcka kvartkronografer! Jag har med mening droppat de kuddformade racingkronografer jag hittat, eftersom jag tycker de är fula. Stäm mig...
Har jag slagit till ännu? Nej, för fan. Men jakten fortsätter på den perfekta kvartskronografen.
Senast ändrad: