• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lägger du mer eller mindre pengar på klockor?

Lägger du mer eller mindre pengar på klockor?

• Mer

Röster: 71 47.7%
  • Mindre

Röster: 78 52.3%

• Totala väljare
    149
Personligen har jag ingen möjlighet att lägga ens list för rolex eller patek men hysterin kring dessa märken kanske gör att fler vågar sig på att prova andra märken.
Är owg med en Aquaracer och planerar inga dyrare inköp framöver så jag lägger i princip samma pengar nu som tidigare år:)

Klart mindre. Jag tror inte på dagens nivåer. Saker kan inte öka med 20% varje år i all evighet.

Dagen humle och dumle inser att klockor inte alltid ökar i värde så försvinner incitamentet att betala dessa överpriser. De som ivrigt spekulerat uppåt försvinner snabbt när marknaden antingen stagnerar eller faller neråt.
Så sant. Det har ju delvis hänt med en del haussade märken på vintagemarknaden redan, tänker främst på 60-tals Heuer Autavia som drog iväg sjukt mycket för några år sen men kommit ner i pris nu. Blir spännande att se om det blir en liknande resa för Rolex m.fl.

Så sant. Det har ju delvis hänt med en del haussade märken på vintagemarknaden redan, tänker främst på 60-tals Heuer Autavia som drog iväg sjukt mycket för några år sen men kommit ner i pris nu. Blir spännande att se om det blir en liknande resa för Rolex m.fl.
Inte bara Rolex som är dyrt idag.

En annan aspekt i Sverige är växelkursen. Om kronan någon gång repar sig så sjunker priserna med det. Inte som om svenska kronan driver marknaden.

Tidigare hade jag tanken att aldrig sälja något. Vid ett inbrott i hemmet blev jag tyvärr av med alla (8 st) utom klockan jag bar på armen och en PP i säkert förvar. Har därefter köpt mer selektivt i år utifrån behov av olika modeller. Hittills en dyrare för vardag och en enklare för sommaren. Svårast blir nog att ersätta en 1601 från mitt födelseår och en 1603 från fruns födelseår. Försäkringsbolaget gav i och för sig OK ersättningar för de bägge gamla rollarna. Men svenska kronan är så löjligt svag att det ändå inte går att hitta några prisvärda ersättningar för dem internationellt. Klockor är relativt sett billiga i Sverige just nu, inte minst på begagnatmarknaden. Men nu när vi är i senare delen av en långvarig internationell högkonjunktur har ändå vissa modeller blivit oerhört dyra och extremt upphaussade, inte minst Aquanaut och Nautilus. Ligger därför lågt med fler inköp. Bättre att avvakta och med omsorg invänta rätt tillfälle. Istället för att snabbt kompensera de klockor som stals...

Hade en intressant diskussion med en klockhandlare som varit i branschen länge. Enligt honom är instagram roten till det mesta ont när det kommer till senaste årens prisutveckling på vissa populära modeller. Säkert en relevant poäng i det resonemanget.

Gällande priser på den specifikt svenska marknaden är ju kronans värdeutveckling som @Per nämner i högsta grad påverkande. En Rolex 16710 som idag kostar 95KSEK (knappt 10KUSD) på Chrono24 kostar plötsligt under 65KSEK bara kronan repar sig till 2014 års USD/SEK-nivå. Då blir det svårt att sälja för runt hundringen på K&S.

Hade en intressant diskussion med en klockhandlare som varit i branschen länge. Enligt honom är instagram roten till det mesta ont när det kommer till senaste årens prisutveckling på vissa populära modeller. Säkert en relevant poäng i det resonemanget.

Gällande priser på den specifikt svenska marknaden är ju kronans värdeutveckling som @Per nämner i högsta grad påverkande. En Rolex 16710 som idag kostar 95KSEK (knappt 10KUSD) på Chrono24 kostar plötsligt under 65KSEK bara kronan repar sig till 2014 års USD/SEK-nivå. Då blir det svårt att sälja för runt hundringen på K&S.

Majoren har helt rätt när det gäller Insta!
Nautilus-boomen på senare år är exempelvis till stora delar driven av just uppmärksamhet på Insta.
Därför lägger numera Luxury Watches i Sthlm enligt uppgift ut fler bilder på Insta än på deras vanliga hemsida.

Majoren har helt rätt när det gäller Insta!
Nautilus-boomen på senare år är exempelvis till stora delar driven av just uppmärksamhet på Insta.
Därför lägger numera Luxury Watches i Sthlm enligt uppgift ut fler bilder på Insta än på deras vanliga hemsida.

Haha, ja detta var modellen han lyfte som exempel och som vi diskuterade främst (5711).

Det var inte hos LW dock för att förtydliga.

Tillbaka
Topp