• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Läste just en-för mig-rätt förvånande grej på MWR forum...

Wow. Jag förstår grejen med att man köper tillbaka osålda objekt för att inte sänka marknaden/imagen.... men €481 M är helt ofattbart.

Jag tycker att det här är helt fantastiskt agerande från en tillverkare jämtemot deras faktiska kunder (AD). Man har, enligt gammalt recept, öst på dem massor av produkt som hämmat ADs likviditet och tvingat fram en stor grå marknad. Nu tar de sitt ansvar, köper hem osålda vrak som samlat damm och hjälper då både sig själv och sina kunder. 500 miljoner euro låter som mycket men om det är listpriser är det inte hela världen för ett företag av Richemonts storlek, speciellt inte då de lär återvinna det mesta av värde från klockorna i fråga. Personligen är jag faktiskt imponerad, det här är agerande man oftare ser från företag med enskilda större långsiktiga ägare, inte från noterade företag. Bra jobbat Richemont.

De enda som ”förlorar” är gråhandlare och vi slutkonsumenter men varken gråhandlare eller vi är ju egentligen kunder för Richemont.

Dyr läxa med överkapacitet i produktionen i kombination med nedgången i Asien. I slutändan kommer det bli uppsägningar på Richemonds fabriker eller strid med fackförbund.

Påminner lite om Kinas stålproduktion. Regeringen vågar inte lägga ner alla stålverk och stålarbetare, risk för kaos i landet. Så man fortsätter med över produktionen.

Att ta i beaktande är tillverkningskostnad vs retail pris.

Är förövrigt förekommande inom kläder, parfym mm.
Ja, inte längesedan kalla fakta/uppdrag granskning visade lastbilslass från bl.a HM, som körde raka vägen till värmeverket. Ska man tillhandahålla ett utbud blir det nog så oavsett branch, alternativt börja ta beställningar direkt från kund, men vem orkar vänta på det?

Väl medveten om detta! :D
Inte allt förstörs helt. Demonteras är nog med korrekt. En hel del kan komma att återanvändas för framtida bruk, men vissa komponenter smälts antagligen ner, så som guldkomponenter och diamanter används nog igen.
Men som nämnt så är detta kanske ett ekonomiskt bakslag för Richemont, men det hjälper återförsäljare väldigt mycket och försvårar marknaden för gråhandlare. Så mer plats för AD, mindre för gråhandlare! :)

Väldigt intressant. Frågan är hur man räknat fram 5 miljarder. Listpris? Företagens priser till butikerna? Rörliga tillverkningskostnaden?

Tillbaka
Topp