• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

För er som funderade på att dra till YMRs sample sale - gör inte det. Av det som finns kvar efter insläppet är det fåtal plagg kvar till samma priser som på hemsidan när de reade ut där i somras.

Idag körde firman årets Global 5k run.
Stockholms kontoret joggade 2,5 km till Sthlm Stadion. Sprang 5 km på banan. Sen joggade ner 2,5 km tillbaka.
Blev ett riktigt bra pass. Inget PB (19:30 från 2020), men bästa tiden på senaste åren, 21:30. Så jag är nöjd.
IMG_1757.jpeg

IMG_1758.jpeg

3km upp
4x4’ med 3’ joggvila
1km ner

Allt med lite glädje-mätare dvs klocka som ville få mig på bra humör ;)
Verkliga farten på 4’ var 4:00/km så det ser ut som lite längre distans än vad det var då klockan sa 3:35 tempo
IMG_9540.jpeg
Det blev en variant på ditt pass idag.
Lite kortare uppvärmning. La till en intervall.

S

Snyggt.
Hur var känslan?
Hur mycket tid fick du in i z3/4?
Skön känsla, men jobbigt att inte få ståvila.
Kanske att jag körde intervallerna lite långsamt om det ska motsvara typ 10k-fart. Borde kanske drivit pulsen 5-10 slag till?

Farten på löpbandet var 16.5 på intervallerna och 12.0 på övrig löpning. 🤷🏼
IMG_9542.jpeg

Senast ändrad:
Skön känsla, men jobbigt att inte få ståvila.
Kanske att jag körde intervallerna lite långsamt om det ska motsvara typ 10k-fart. Borde kanske drivit pulsen 5-10 slag till?

Farten på löpbandet var 16.5 på intervallerna och 12.0 på övrig löpning. 🤷🏼
IMG_9542.jpeg
Du kan 100% det där bättre än jag men jag tycker det ser bra ut. Du kommer ner igen i z2 innan varje intervall för att sedan gå upp i z3 med lite smak av 4’an.. :)

Visst några slag upp eller ner kanske men vem orkar vara så exakt i sin träning .. :D

Några fler som springer Lidingöloppet på lördag?
Har ni då några mål?
Jag siktar på pers, under 2.13............
Pers är alltid ett bra mål att ha! Ser ut som det kommer vara grymma förutsättningar för att springa fort i alla fall (nästan på gränsen till varmt på eftermiddagen).

Jag kommer att köra 15. Har varit en strulig sommar där jag förvisso har kunnat träna helt ok, men kroppen inte riktigt har betett sig som den ska. Förra veckan började det dock kännas som det borde göra igen så jag är försiktigt positiv. Fokus har varit på kortare sträckor så LL låg inte i planen, men tänkte att jag passar på att köra då det är ett kul lopp och en möjlighet att tävla utan några större förväntningar. Så målet blir att njuta av loppet och göra en så bra prestation som möjligt så får vi väl se vad det ger för resultat :)

Pers är alltid ett bra mål att ha! Ser ut som det kommer vara grymma förutsättningar för att springa fort i alla fall (nästan på gränsen till varmt på eftermiddagen).

Jag kommer att köra 15. Har varit en strulig sommar där jag förvisso har kunnat träna helt ok, men kroppen inte riktigt har betett sig som den ska. Förra veckan började det dock kännas som det borde göra igen så jag är försiktigt positiv. Fokus har varit på kortare sträckor så LL låg inte i planen, men tänkte att jag passar på att köra då det är ett kul lopp och en möjlighet att tävla utan några större förväntningar. Så målet blir att njuta av loppet och göra en så bra prestation som möjligt så får vi väl se vad det ger för resultat :)
Snyggt, du lär prestera där.

Förra helgen gjorde jag 1:25 på halvmaran, förvisso platt men då låg jag ändå i zon 2 och 3 förutom sista km. Så hade nog väntat mig mer tid i zon 3.
Beroende på vilka pulszoner man använder sig av men gissar zon 5 är din högsta zon? Jag är ingen jätteduktig löpare så kanske inte är helt talande men min snittpuls på Lidingöloppet var 89% av max så typ precis gränsen mellan zon 4 och zon 5, tror inte det är jätteovanligt att man ligger där om man tar ut sig?

Backarna gör ju att pulsen är betydligt ojämnare än om man springer platt, där kan man i princip hitta en pace och "hålla sig" i samma fart på samma puls väldigt länge innan den sticker iväg när energidepåerna börjar ta slut.

På lidingöloppet finns det inget hålla sig i en pace, det är konstant uppför eller nedför så man hittar inget "bekvämt" tempo.

om du ligger i zon två stora delar av loppet är det knappast ett race för dig på den tiden, eller? Då myser du bara runt
Första 16 på det loppet va typ det. Sista 5 ökade jag lite och sista km riktigt mycket men, pulsen hängde med men inte på samma sätt som idag då den typ började på 170. Men det e ju lite annan profil på banan idag.

Beroende på vilka pulszoner man använder sig av men gissar zon 5 är din högsta zon? Jag är ingen jätteduktig löpare så kanske inte är helt talande men min snittpuls på Lidingöloppet var 89% av max så typ precis gränsen mellan zon 4 och zon 5, tror inte det är jätteovanligt att man ligger där om man tar ut sig?

Backarna gör ju att pulsen är betydligt ojämnare än om man springer platt, där kan man i princip hitta en pace och "hålla sig" i samma fart på samma puls väldigt länge innan den sticker iväg när energidepåerna börjar ta slut.

På lidingöloppet finns det inget hålla sig i en pace, det är konstant uppför eller nedför så man hittar inget "bekvämt" tempo.
Absolut. Ibland hamnar jag enligt klockan i zon 6 men tror mer det är en COROS-grej?
Nä det är verkligen bara att gå på känslan och försöka ”maxa” ur lagom varje km eller hur man ska säga.

Nu sprang jag inte Lidingö i år. Men var där och hejade på frun. Såg ut att vara perfekta förutsättningar vädermässigt iaf.

Angående pulszoner så ligger jag ofta i zon 5 och lite 4 när det är lopp. Speciellt platta lopp som Sthlm Maraton och Lidingöloppet. Bara att trycka på.

Tillbaka
Topp