• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Laga lossnad krona

pirx

Breitling
Hej!
Jag är ny här. Eller, jag har kikat runt på köp&sälj då och då tidigare när jag varit sugen på en ny klocka.
Jag har i princip noll koll på klockor, jag bara råkar gilla vissa klockor bättre än andra:)

Well, kanske snart dags att skaffa en ny klocka, eller? För kronan på min favvoklocka har lossnat. Den liksom bara trillade ut.
Vad kan sånt kosta att laga? Lund/Malmö...

(nä, på allvar kommer det ju inte bli en ny klocka bara för att den gamla måste lagas, men på något sätt är väl detta ett tecken? man måste ju ha en backup för om ens favorit slutar funka hehe)
 

Bilagor

  • IMG_20200624_143024.jpg
    IMG_20200624_143024.jpg
    282.6 KB · Visningar: 130
  • IMG_20200624_143045.jpg
    IMG_20200624_143045.jpg
    344.4 KB · Visningar: 80

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bommen har gått av och behöver således bytas ut. Kostar någon hundring + några 100 i arbete. Hitta ett urmakeri och lämna in.
 

pirx

Breitling
Både Huke och Bergströms sa att de inte lagar Junker-klockor. "Kontakta en återförsäljare" sa de:)
Så jag googlade runt lite och mailade till slut till klockshoppen.nu (Ur och Klocktjänst i Söderköping). "För gammal modell, köp en axel på ebay" sa de.
Jahapp:)
Såvitt jag vet är det ett ETA 2824 (-2?) i klockan. Tror ni att det är samma bom/axel i 2824 som i 2824-2?
Och om jag då köper en sån, borde jag kunna ta klockan till en urmakare som kan fixa det om hen har delen?
Dessutom märkte jag två grejer till med klockan.
1. urtavlan sitter lite snett. antar att en urmakare borde kunna fixa det?
2. upptäckte något som såg ut som en pytteliten bit plast (en ost-bit tänkte jag först) innanför det lilla fönstret på baksidan av klockan. Typ 1mm stor.
Skakade lite på klockan och då försvann biten in i urverket hehe. Antar att de nog kan upptäcka den lilla biten. Den kanske åkt in i klockan när kronan/bommen varit av.

Det krävs väl inga specifika junkers-verktyg för att öppna en sån här klocka?
IMG_20200722_132049.jpg
IMG_20200722_132104.jpg
 

Exxet

Rolex
Både Huke och Bergströms sa att de inte lagar Junker-klockor. "Kontakta en återförsäljare" sa de:)
Så jag googlade runt lite och mailade till slut till klockshoppen.nu (Ur och Klocktjänst i Söderköping). "För gammal modell, köp en axel på ebay" sa de.
Jahapp:)
Såvitt jag vet är det ett ETA 2824 (-2?) i klockan. Tror ni att det är samma bom/axel i 2824 som i 2824-2?
Och om jag då köper en sån, borde jag kunna ta klockan till en urmakare som kan fixa det om hen har delen?
Dessutom märkte jag två grejer till med klockan.
1. urtavlan sitter lite snett. antar att en urmakare borde kunna fixa det?
2. upptäckte något som såg ut som en pytteliten bit plast (en ost-bit tänkte jag först) innanför det lilla fönstret på baksidan av klockan. Typ 1mm stor.
Skakade lite på klockan och då försvann biten in i urverket hehe. Antar att de nog kan upptäcka den lilla biten. Den kanske åkt in i klockan när kronan/bommen varit av.

Det krävs väl inga specifika junkers-verktyg för att öppna en sån här klocka?
IMG_20200722_132049.jpg
IMG_20200722_132104.jpg
Det är olika bommar (Stem) på dom två verken, olika generationer antar jag, (2824 W3408) (2824-2 W3738)
Att tavlan har vridit sig beror förmodligen på att bommen inte sitter på plats, verket kan vrida sig i boetten då.
Och att du fått in en ostbit:confused: i klockan verkar ganska orimligt:) kan var en bit av den trasiga bommen, inte så bra
om den fastnar någonstans, en fördel om den ligger lös. Inga speciella Junkersverktyg krävs.
Ebay: https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_nkw=eta+2824-2+stem&_sacat=0&rt=nc&LH_PrefLoc=3
 

pirx

Breitling
Det är olika bommar (Stem) på dom två verken, olika generationer antar jag, (2824 W3408) (2824-2 W3738)
Att tavlan har vridit sig beror förmodligen på att bommen inte sitter på plats, verket kan vrida sig i boetten då.
Och att du fått in en ostbit:confused: i klockan verkar ganska orimligt:) kan var en bit av den trasiga bommen, inte så bra
om den fastnar någonstans, en fördel om den ligger lös. Inga speciella Junkersverktyg krävs.
Ebay: https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_nkw=eta+2824-2+stem&_sacat=0&rt=nc&LH_PrefLoc=3

Ok, nu blir jag tokig snart:)

1. Jag mailade Junkers och frågade om de visste om det var ETA 2824 eller 2824-2.
De hänvisade mig till "Pointtec" som de sa var den egentliga tillverkaren.
Jag mailade lite bilder till Pointtec, men de tyckte att jag skulle skicka klockan till Tyskland för att få en offert...
Jag tjatade lite till och till slut tittade de på bilderna och kom fram till att de inte vet om det är 2824 eller 2824-2.

2. Har försökt efterforska via ebay/bildsökning/etc om det kan vara ett 2824 eller 2824-2, men nä jag vet inte. Jag är en sån lekman:)

Men jag diggar den här klockan! Med en ny rem kommer den få helt nytt liv ju. Och en ny bom då såklart.
Vad borde jag göra?

Jag tänker att jag försöker få tag på ngt ställe som säljer bommar till både 2824 och 2824-2 och köper en av varje (så får jag bara en frakt).
Och så går jag till en urmakare och säger "snälla snälla herrn hjälp mig". Låter det vettigt? Med lite tur så passar kanske en av bommarna.

Någon som för övrigt har ngt favvoställe (inom EU) där det kan finnas såna här bommar?

mvh / Alex
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Det ser ut som om du har fått ut förlängningsaxeln.....
s-l500.jpg

Bommen kan ju iofs ha gått av så att det sitter en liten bit i den del du har fått ut. Med det sagt så menar jag att det inte räcker att bara köpa en bom....
Det vimlar av prylar på eBay. Sök på "stem" och "stem extender".
Det borde gå att se om det är 2824-2 eller inte, se inringade på bild nedan:
IMG_20200722_132049_Fotor.jpg

Limhamns Urverkstad kanske kan vara behjälplig med reparation ?
 

Exxet

Rolex
Ok, nu blir jag tokig snart:)

1. Jag mailade Junkers och frågade om de visste om det var ETA 2824 eller 2824-2.
De hänvisade mig till "Pointtec" som de sa var den egentliga tillverkaren.
Jag mailade lite bilder till Pointtec, men de tyckte att jag skulle skicka klockan till Tyskland för att få en offert...
Jag tjatade lite till och till slut tittade de på bilderna och kom fram till att de inte vet om det är 2824 eller 2824-2.

2. Har försökt efterforska via ebay/bildsökning/etc om det kan vara ett 2824 eller 2824-2, men nä jag vet inte. Jag är en sån lekman:)

Men jag diggar den här klockan! Med en ny rem kommer den få helt nytt liv ju. Och en ny bom då såklart.
Vad borde jag göra?

Jag tänker att jag försöker få tag på ngt ställe som säljer bommar till både 2824 och 2824-2 och köper en av varje (så får jag bara en frakt).
Och så går jag till en urmakare och säger "snälla snälla herrn hjälp mig". Låter det vettigt? Med lite tur så passar kanske en av bommarna.

Någon som för övrigt har ngt favvoställe (inom EU) där det kan finnas såna här bommar?

mvh / Alex
Hittar du någon som har bägge bommarna så kan det ju vara bra att köpa bägge, men sätter en bra slant på att det är ett 2824-2,
och titta med ett förstoringsglas som snuttjulle skrev, där ska det stå vilket verk det är, spelar nog inte nån roll var du skickar efter i från, men onödigt att välja någon med dåliga omdömen :).
Du kanske måste köpa en ny krona också, om den inte går att få bort från den trasiga delen, kan sitta hårt, länken du fick gäller fortfarande, men annars skriv in 2824-2 stem och leta, i bland får man ta dubbla frakter.
 

pirx

Breitling
Det ser ut som om du har fått ut förlängningsaxeln.....
Bommen kan ju iofs ha gått av så att det sitter en liten bit i den del du har fått ut. Med det sagt så menar jag att det inte räcker att bara köpa en bom....
Det vimlar av prylar på eBay. Sök på "stem" och "stem extender".
Det borde gå att se om det är 2824-2 eller inte, se inringade på bild nedan:
Limhamns Urverkstad kanske kan vara behjälplig med reparation ?

Hittar du någon som har bägge bommarna så kan det ju vara bra att köpa bägge, men sätter en bra slant på att det är ett 2824-2,
och titta med ett förstoringsglas som snuttjulle skrev, där ska det stå vilket verk det är, spelar nog inte nån roll var du skickar efter i från, men onödigt att välja någon med dåliga omdömen :).
Du kanske måste köpa en ny krona också, om den inte går att få bort från den trasiga delen, kan sitta hårt, länken du fick gäller fortfarande, men annars skriv in 2824-2 stem och leta, i bland får man ta dubbla frakter.

Tack!!
Aha, så det är oklart om det kan vara bom eller förlängare som kan gått sönder. Japp, makes sense nu när jag ser bilderna ovan:)

Är det Limhamns Urmakeri som gäller i Malmö-området då? Man vill ju ha tag på en urmakare som inte enbart vågar ge sig på det som de själva säljer.
Huke/Bergström gav ju intrycket av "vi befattar oss inte med såna klockor" - töntsnobbar:)

Så får jag lämna in den för lite obduktion så att säga.
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Tack!!
Aha, så det är oklart om det kan vara bom eller förlängare som kan gått sönder. Japp, makes sense nu när jag ser bilderna ovan:)

Är det Limhamns Urmakeri som gäller i Malmö-området då? Man vill ju ha tag på en urmakare som inte enbart vågar ge sig på det som de själva säljer.
Huke/Bergström gav ju intrycket av "vi befattar oss inte med såna klockor" - töntsnobbar:)

Så får jag lämna in den för lite obduktion så att säga.
Har själv ingen erfarenhet av just Limhamn men kan tänka mig att det inte är lika snobbigt där......
Det är klart du ska fixa till den där klockan. Med nytt band blir den kanon. ETA 2824-2 (som säkerligen sitter i din) är ett riktigt bra o slitstarkt verk som sitter i BETYDLIGT dyrare klockor.
Lycka till.
 

pirx

Breitling
Och om jag skulle köpa nu krona... antar att det inte är standardiserat med fattningen där? Eller?

Eller så är det så att det inte beror på bommen, utan på förlängaren?
 

pirx

Breitling
Har själv ingen erfarenhet av just Limhamn men kan tänka mig att det inte är lika snobbigt där......
Det är klart du ska fixa till den där klockan. Med nytt band blir den kanon. ETA 2824-2 (som säkerligen sitter i din) är ett riktigt bra o slitstarkt verk som sitter i BETYDLIGT dyrare klockor.
Lycka till.

Fan, man blir ju sugen på att ta på sig pannlampan, leta fram förstoringsglaset och se om man kan börja plocka isär klockan själv! Men det är en dålig ide:) Jag hade säkert haft sönder något pga otålighet hehe.
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Och om jag skulle köpa nu krona... antar att det inte är standardiserat med fattningen där? Eller?

Eller så är det så att det inte beror på bommen, utan på förlängaren?
På bilden ser det ut som att bommen har gått av och resten av den sitter i förlängaren, jag kan inte se att det är ett gängat hål i änden på förlängaren.
Kronan borde gå att få loss från förlängaren, så den borde du inte behöva bekymra dig för.
Kanske enklast att lämna in den som den är ? O inte komma med inköpta delar....
 

Exxet

Rolex
Tack!!
Aha, så det är oklart om det kan vara bom eller förlängare som kan gått sönder. Japp, makes sense nu när jag ser bilderna ovan:)

Är det Limhamns Urmakeri som gäller i Malmö-området då? Man vill ju ha tag på en urmakare som inte enbart vågar ge sig på det som de själva säljer.
Huke/Bergström gav ju intrycket av "vi befattar oss inte med såna klockor" - töntsnobbar:)

Så får jag lämna in den för lite obduktion så att säga.
Någon förlängare tvivlar jag på, om inte kronan är märkt är det en generisk sådan som gäller, lite mätande, rätt gäng, diameter, tjocklek på kronhals, djup osv.
 

Kanylburk

Breitling
Kapar tråden lite då jag var med om något liknande idag med min Zodiac. Min krona lossnade när jag skulle dra ut den för att ställa om klockan. Provade att trycka tillbaka den men den går inte in hela vägen utan den stannar som i omställningsläget, dock går det inte att ställa om den. Antar något har gått av i min också?

Lite lätt irriterad blir man ju också när närmaste urmakare är ~40mil bort😅
 

Bilagor

  • ED8543FB-A00F-4619-9697-E366D73A04D2.png
    ED8543FB-A00F-4619-9697-E366D73A04D2.png
    242.1 KB · Visningar: 32
  • 3A0D8C75-95BB-4554-B809-4CA2C4575F56.jpeg
    3A0D8C75-95BB-4554-B809-4CA2C4575F56.jpeg
    550.6 KB · Visningar: 56

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Kapar tråden lite då jag var med om något liknande idag med min Zodiac. Min krona lossnade när jag skulle dra ut den för att ställa om klockan. Provade att trycka tillbaka den men den går inte in hela vägen utan den stannar som i omställningsläget, dock går det inte att ställa om den. Antar något har gått av i min också?

Lite lätt irriterad blir man ju också när närmaste urmakare är ~40mil bort😅
Den ser inte ut att ha gått av.... Däremot så måste man troligen trycka ner en spärr inne i verket för att få in bommen helt. Dvs klockan måste öppnas.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Kapar tråden lite då jag var med om något liknande idag med min Zodiac. Min krona lossnade när jag skulle dra ut den för att ställa om klockan. Provade att trycka tillbaka den men den går inte in hela vägen utan den stannar som i omställningsläget, dock går det inte att ställa om den. Antar något har gått av i min också?

Lite lätt irriterad blir man ju också när närmaste urmakare är ~40mil bort😅
Ett tips är Ingemar på urservice i norr. Väldigt duktig och tillmötesgående. Brukar lösa det mesta
 

pirx

Breitling
Angående min klocka kan jag uppdatera om att Exxet tog sig an uppgiften och lagade den finfint!
Skitbra att det finns några här som kan ta sig an sådana uppgifter (om det är en tillräckligt kul klocka och ngn sorts rimlig ersättning, förstås, antar jag:) ).
 
Topp