• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Laga tavelfötter

JoakimS

Silver
2-Faktor
Hej,

Har senaste tiden försökt hitta ett bra sätt att fixa nya tavelfötter på urtavlor. Det är pilligare än jag väntade mig. Så jag är ännu inte helt 100% nöjd med resultatet. Men övning ger som vi vet färdighet. Jag tänkte ändå dela med mig om hur jag gjort på dom testskott jag genomfört. Tar gärna emot idéer och tankar på hur man kan förfina tillvägagångssätt och resultat.

Här är en bild på en av urtavlorna jag arbetat med, bruten tavelfot. Likadant på andra sidan
tempImageSkO3T4.jpg

Jag skaffade först detta verktyg för att fräsa spår i urtavlan för nya tavelfötter som sen kan limmas eller lödas fast:
DD3172B4-9591-48FE-91EB-F37C49D1B0B5.JPG

Men när jag inspekterar verktyget så visar det sig att spetsen på fräsen är för lång. Stor risk att jag går igenom urtavlan och skadar framsidan. Syns tydligt här från sidan mot urtavlan:
tempImageDggJtk.jpg

Jag fixade med lite hjälp av @R-Svarvofix till en plan fräs i ett handtag som kan användas i stansstället.
tempImageDUjnWh.jpg
tempImagetQXnah.jpg

Jag använder dock det tidigare verktyget för att göra en centrering för tavelfoten:
tempImagePg1WRf.jpg

Efter det går jag över till stansstället. Med en centreringspuns kan jag få tavlan rätt positionerad för att fräsa på korrekt plats.
tempImage9J35ws.jpg

Sen fräser jag:
tempImageUKA12F.jpg

tempImagey7xeiA.jpg

tempImagejlwzkK.jpg

När jag ser att jag kommit tillräckligt djupt ner gör jag samma sak på andra tavelpelaren. sen testar jag vilka tavelfötter jag behöver genom att testa på urverket.
tempImagePua3ux.jpg

tempImageBHfFs4.jpg

Jag har än så länge bara testat att limma tavelfötterna. Någon som testat att löda?
tempImagejXapy8.jpg
tempImageI1rVaj.jpg

Blev kanske lite mycket lim, kommer ta mindre framöver för att förhindra att det går upp över kanten.
När limmet torkat tillräckligt för att det inte ska kladda men fortfarande går att justera så monterar jag tavlan på verket och säkerställer att tavlan sitter där den ska. Sen får det torka klart.
Här är slutresultatet med tavlan tillbaka på verket och allt monterat.
WhatsApp Image 2025-08-23 at 10.41.35.jpeg

Jag har provat några tavlor till och speciellt svårt är det med tavlor med rundade kanter. När man går på med fräsen lyfter sig tavlan och man fräser inte helt plana spår. Några tips om detta?
Svårt är också verk med tavelhållare nära kanten, då kan tavelfötterna behöva filas ner innan dom limmas.
Fräsen har också lite spel i stansstället vilket gör att spåret blir lite väl stort i tavlan, kunde varit mindre.
En sak till jag tycker är klurig är att få tavlan fixerad under tiden jag fräser spåret. Försöker hålla stadigt med handen men vill inte trycka för hårt för att riskera skada lysmassan. Samtidigt när fräsen biter så ruckas tavlan något ur position ibland.

Ja som sagt, fyll gärna på med kommentarer.

/Joakim

Senast ändrad:
Tack för att du delar med dig! Precis samma operation jag kommer behöva göra.

Angående utmaningen att hålla fast tavlan tänker jag att en 3D printad liten hållare borde funka bra här?
Man kan då enkelt anpassa designen efter olika tavlor och stötta på väl valda ställen. Borde kunna printa i t.ex. TPU för att inte skada tavlan alternativt lägga emellan något.

Vad har du lagt emellan för att inte skada tavlorna?

Tack för att du delar med dig! Precis samma operation jag kommer behöva göra.

Angående utmaningen att hålla fast tavlan tänker jag att en 3D printad liten hållare borde funka bra här?
Man kan då enkelt anpassa designen efter olika tavlor och stötta på väl valda ställen. Borde kunna printa i t.ex. TPU för att inte skada tavlan alternativt lägga emellan något.

Vad har du lagt emellan för att inte skada tavlorna?
Vid första steget la jag en latex film avsedd för att ta av visare på urtavlor i verkhållare. I andra steget en svart foam som är ganska kompakt. Du får gärna visa hur det går med 3d printade hållare. 👍

Tillbaka
Topp