Som jag sa i morse så hade jag helt rent i kalendern idag, så jag tog tag i en sak som jag tänkt göra länge.
Utöver musiken har foto alltid varit ett stort intresse. Brukade alltid släpa med mig en kamera under alla tjänsteresor runt i världen, men den tiden är förbi då jag nu är pensionär. Visst, det blir lite bilder under semesterresor men sen ett antal år tillbaka fotar jag mest klockor. Till skillnad från de flesta använder jag oftast en äldre systemkamera (Nikon D300) med ett normalzoomobjektiv på (Nikon 16-85 / 3,5-5,6) som är mycket skarpt. Vid behov åker även blixten på (Nikon Speedlight SB-900). Av och till blir det även någon bild med telefonen (iPhone 8). OBS, mina bilder är rakt ut ur kameran utan fusk i Photoshop eller liknande. Det enda jag gör är att vid behov beskära kanterna om något som stör sticker in i bilden.
Ganska tidigt insåg jag att det inte är så lätt att ta bra bilder på en klocka, men under åren har jag lärt mig ett antal enkla saker som helt klart har gjort mina bilder bättre, i alla fall i mina ögon. Jag tänkte därför dela med mig av dessa tips till bättre klockbilder. Det mesta är allmängiltigt men vissa saker gäller enbart telefon eller systemkamera. Here goes ...
1 - Ljus
Bra ljus, eller i alla fall rätt ljus, är en nyckelfaktor till en lyckad bild:
- Mera ljus ger kortare slutartid vilket minskar risken för skakningsoskärpa.
- Mera ljus ger mindre bländare vilket ökar skärpedjupet.
I de flesta fall, undvik klart solljus rakt mot urtavlan, då det kan ge en hård och överdriven svärta samt felexponerad bakgrund. Samma gäller med blixt, dvs slå den inte rakt mot klockan utan låt blixten studsa mot ett
vitt tak eller en
vit vägg. Använder du mobil så undvik den inbyggda lampan av samma skäl. Ingen sol idag så exemplet får bli med blixt.
Blixt rakt på:
Indirekt blixt:
2 - Skärpa
I dom flesta fall vill man ju att hela eller i alla fall delar av klockan ska vara skarp i bilden. Som sagt ovan så är bra ljus en förutsättning, men det gäller även att hålla både kamera och klocka stilla när bilden tas. Finns det något du kan ta stöd mot, använd det! Tänk också på att skärpedjupet är mycket kort när du tar närbilder. Tar du en bild snett från sidan är det inte säkert att hela klockan kommer att bli skarp:
Minst lika viktigt i en lyckad bild kan en snygg oskarp bakgrund vara, då klockan nästan framträder tredimensionellt. Kan dock vara knepigt att få till med mobil, där du inte har samma kontroll över skärpedjupet som med en systemkamera:
3 - Reflexer i glaset
Det här är nog det vanligaste misstaget som folk gör, dvs att inte ha koll på reflexerna i glaset när bilden tas. Klassiker är:
- Mobiltelefonen speglas i klockan
- En taklampa speglas i klockan
- Något stökigt du har bakom dig speglas i halva klockan
- Etc ...
Kan vara svårt att undvika beroende på om klockan har vettig antireflexbehandling eller inte, men några tips kan vara på plats:
- Försök att ha något enfärgat, gärna mörkt, bakom dig när du tar bilden, t ex en husvägg. En molnfri himmel kan också funka bra.
- Rör klockan lite till olika positioner och kolla att du inte har oönskade reflexer i glaset innan du tar bilden.
4 - Visarnas position
Här håller säkert inte alla med mig, men jag störs av visare som överlappar varandra, täcker datum eller klockmärket, då jag gärna vill se alla visarna och så mycket som möjligt av informationen på urtavlan. Tar i princip aldrig en bild mellan kl 11 och 1 eller kvart över tre ...
5 - Bakgrund
Ett annat vanligt misstag är att stirra sig blind på klockan när man tar bilden och inte tänker på bakgrunden. Det jag säger nedan gäller givetvis bara om det är klockan som är det viktiga med bilden:
- Titta på hela bilden innan du tar den. En stökig bakgrund kan ta överhanden istället för klockan när man sen tittar på bilden. Om så är fallet, flytta dig lite tills bakgrunden är mindre iögonfallande.
- Om du fotar med mobil så startar den i porträttläge. Om klockan är det viktiga, byt till kvadrat så slipper du en massa ointressant bakgrund ovanför och/eller under klockan.
- Vid behov, beskär ytterkanterna av bilden, typ om något som stör sticker in i kanten av bilden eller om det råkade bli lite väl mycket bakgrund och lite för lite klocka.
Porträttformat, där mobilen får huden att se rosa ut ...
:
Samma bild men beskuren i mobilen så vi slipper se en vattenkanna och en del av min fot. Kunde inte göra något åt mobilen som speglar sig kl 9 och tyvärr lika rosa fortfarande, så det finns en anledning till varför jag föredrar en systemkamera ...
6 - Till sist
Till sist och viktigast,
titta på bilden innan du postar. Förstora gärna upp den om du använder telefon. Ser den inte bra ut, ta en till tills du är nöjd. Sen kan ju en tekniskt misslyckad bild bli rätt bra också om man har lite tur, som jag hade med den kraftigt felexponerade bilden på SD’n nedan ...
Givetvis är inte alla tips ovan giltiga vid alla tillfällen, t ex beroende på om klockan eller bakgrunden är huvudsyftet med bilden, men om du tänker på dessa enkla tips garanterar jag att du kommer att ta mycket bättre klockbilder i framtiden. För vad det var värt och lycka till! / Laketwig