• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

laketwig's numera sporadiska skivtips ...

laketwig

Patek
2-Faktor
2022-03-01
Ny månad och ett nytt skivtips:

Comedy of Errors - Fanfare & Fantasy (2013)

Har man som jag för många CD'n är det lätt att bra musik faller i glömska, som i fallet med dagens tips. Hade jag inte förra veckan råkat notera att jag saknade deras senaste (sista?) album hade det inte blivit något tips. Medans jag väntade på leverans av skivan lyssnade jag igenom dom tre jag redan hade, vilket gav dagens tips.

Det här bandet bildades i Skottland 1984 och hann ge ut fyra album fram till 1990 då det upplöstes. Personalbyten och usla skivkontrakt medförde att ingen av skivorna gjorde något avtryck, helt enkelt för att dom inte var bra. Här kunde bandets historia ha slutat om det inte vore för Jim Johnstons (keyboards) envishet och vision om vad han ville göra med bandet. Under 20 år skrev han ny musik och gjorde om äldre låtar. 2011 återskapade han bandet tillsammans med den ursprungliga sångaren Joe Cairney och tre nya medlemmar. Hans envishet har till dags datum gett oss fyra klart bra skivor:
  • Disobey (2011)
  • Fanfare & Fantasy (2013)
  • Spirit (2015)
  • House of the Mind (2017)
Som sagt, alla är bra men den jag valde till tipset är enligt mig den bästa. Hade den släppts på 80-talet när neo-proggen växte fram tack vare band som Marillion (med Fish), IQ, Pallas m fl så hade det här bandet blivit lika stora som dom andra blev. Olika falla ödets lotter ... :(

IWC M 2022-03-01.jpg


Spotify shortcut powered by @Träff :
 

laketwig

Patek
2-Faktor
2022-03-30
I brist på nytt bra att tipsa om rotade jag fram ett gäng som fortfarande håller liv i 70-talsrocken på ett utmärkt sätt:

Epitaph - Fire from the Soul (2016)

Det här bandets karriär kan delas in i tre distinkta perioder:

1. I slutet på 60-talet bildade dom två engelsmännen Cliff Jackson (sång, gitarr) och James McGillivray (trummor) bandet tillsammans med två tyskar i Dortmund. Efter att ha fått agera förband till kända artister lyckades man få ett eget skivkontrakt och albumen Epitaph (1971) och Stop, Look and Listen (1972) gavs ut. Dålig försäljning gjorde att skivkontraktet inte förlängdes så man omgrupperade till USA och ett nytt skivbolag. 1974 kom Outside the Law, vilken av många anses som deras bästa skiva. Nu hjälpte inte det då skivbolaget gick i konkurs och bandet upplöstes för att inte bli indraget i konkursen.

2. 1976 var man tillbaka i Tyskland men förde en tynade tillvaro med bara enstaka spelningar. Det dröjde till 1979 innan en ny skiva gavs ut, nu med ett sound som mera drog mot metal. Det hann bli tre till studio och en live fram till 1982 då bandet gav upp helt pga usel försäljning av ganska mediokra skivor.

3. 1999 blev flera av medlemmarna inbjudna att medverka vid en jubileumskonsert som en tidigare gitarrist i bandet hade anordnat. Det ledde till en full återförening året efter med en konsert som också gavs ut på skiva några år senare (Resurrection, 2004). Först 2007 hittade någon ny musik från bandet ut till skivdiskarna men det var värt att vänta på, då man fram tills nu har levererat fyra riktigt bra album:
  • Remember the Daze (2007)
  • Dancing with Ghosts (2009)
  • Fire from the Soul (2016)
  • Long Ago Tomorrow (2019)
Nu var man tillbaka till 70-talsrocken igen och det med besked. Finns även lite inslag av folkton här och där vilket gör skivorna varierade. Hade som vanligt svårt att välja men till slut blev det den näst sista. Merparten finns på Spotify så ni kan ju kolla själva om jag valde rätt ... ;)

Omega 42 2022-03-30 (CD).jpg


Spotify shortcut powered by @Träff :
 

laketwig

Patek
2-Faktor
2022-07-30
Länge sen sist (fyra månader) men igår släpptes den här höjdaren:

Whiskey Myers - Tornillo (2022)

Dom här sydstatsrockarna har ju varit med tidigare*) men jag hade nästan gett upp om dom då den senaste skivan (Whiskey Myers, 2019) inte var något vidare. Råkade igår se att dom släppt nytt som dessutom fanns direkt tillgängligt på Spotify. Jag kan meddela att dom är tillbaka i mycket fin form, kanske med det bästa album dom släppt hittills. Upp med volymen och njut!

*) https://klocksnack.se/threads/laketwigs-numera-sporadiska-skivtips.67791/page-12#post-3976967

Har inte fått hem skivan än så idag får ni nöja er med ett omslag från nätet. ;)

folder.jpg


Spotify shortcut powered by @Träff :
 
Senast ändrad:

laketwig

Patek
2-Faktor
2022-09-16
Tills nu totalt missat att den här skivan fanns: :banghead:

Pink Floyd - Earls Court 1994 - BBC Radio Broadcast (2018)

Visst, knappast något som man inte hört förut men en av dom sista konserterna man gav på sista turnén, som avslutades i oktober med 14 konserter på Earls Court i London. Utöver det vanliga utbudet av låtar spelar man Dark Side of the Moon från början till slut. Inte perfekt ljud men fortfarande klart bra för att vara en så kallad "soundboard", dvs inspelad direkt från mixerbordet. Remastrad och utgiven för ett par år sedan.

Det som gör den lite speciell för mig är att jag såg dom två månader tidigare i Göteborg, så låtlistan lär nog vara den samma, give or take nån låt. Oavsett om ni var där eller inte så har ni nu chansen att få uppleva eller återuppleva en magisk kväll. :happyhappy:

IWC DT 2022-09-16 (CD).jpg

Pink Floyd Göteborg 1994-08-27.jpg


Skivan fanns inte på Spotify men utsändningen fanns på Youtube:

 
Senast ändrad:

laketwig

Patek
2-Faktor
2022-09- 28
Det har varit dåligt med bra sydstatsrock det här året, både från etablerade band och nykomlingar. Undantaget var väl Whiskey Myers - Tornillo som jag tipsade om två poster upp. Har provsmakat ett par nykomlingar, Midnight Outlaws t ex, som varit riktigt skräp som skulle ha stannat i garaget och inte släppts in i en studio. Men plötsligt så händer det ...: :woot:

The Dirty Gospel - Higher Ground (2022)

Deras debutskiva släpptes i fredags och en av mina musikpolare tipsade mig om den. Det tar bara ett par låtar innan man inser att detta är en höjdare och sen blir den bara bättre. Klart bra sydstatsrock med ett antal riktigt bra låtar och inget utfyllnadsskräp. Bästa debutplattan i den här musikstilen sen Steel Woods - Straw in the Wind, som jag också har tipsat om.

Det finns inte mycket information om bandet att hämta på nätet, mer än att dom här fem killarna kommer från Maryville, Tennessee. Om det finns någon rättvisa här i världen kommer det att ändras snart och jag ser redan fram emot en uppföljare. :hungry:

IWC A 2022-09-28 (CD).jpg


Spotify shortcut powered by @Träff :
 

laketwig

Patek
2-Faktor
2022-10-15
Äntligen dök den här nyligen släppta skivan upp på Spotify så jag kunde ta med den i ett skivtips:

Millenium - Tales From Imaginary Movies (2022)

Det här polska gänget behöver ingen introduktion då dom varit med i mina tips flera gånger tidigare. Som vanligt spelar men en mycket lättillgänglig snällprog med
grymma keyboard- och gitarrinsatser från Ryszard Kramarski och Piotr Plonka. Däremot har man skaffat en ny sångare i David Lewandowski, vilket har inneburit att den tidigare lätta polska brytningen nu har försvunnit.

Som titeln antyder är det här musik tänkt till filmer som inte existerar (än). Filmmusik brukar ju oftast vara instrumental men, med något undantag, så är inte fallet här. Om man t ex lyssnar på texten till spår 6 och 7 får man känslan av att dom skriver om kriget i Ukraina från ett ukrainskt perspektiv, utan att säga det rakt ut. Musiken i ett par spår påminner dessutom lite om Pink Floyd - Whish You Were Here. Hela skivan är riktigt bra, lätt en av deras bättre, kanske till och med den bästa. Bara att dra upp volymen och avgöra själv ... ;)

Longines 2022-10-15 (CD).jpg


Spotify shortcut powered by @Träff :
 

laketwig

Patek
2-Faktor
2022-10-19
Tills nyligen missat att Thunder släppt en ny skiva för ett tag sedan:

Thunder - Dopamine (2022)

Behövs ingen fördjupning i bandet idag heller då dom också varit med flera gånger tidigare. Bara att söka i tråden.

Luke Morley har tydligen fått lite bättre fart på låtskrivandet nu, då det bara är ett år sen den förra skivan, jämfört med fyra år sen den innan dess. 16 nya spår, där den första halvan är klassisk brittisk bluesrock/rock av Thunders lite halvskitiga typ. Den andra halvan är dock lite mera varierad, där rock blandas med jazzigare inslag och en flört med folkmusik. Som vanligt är allt perfekt framfört och producerat. Inte en direkt nyskapande skiva men, som jag sagt tidigare om dom, varför ändra på ett vinnande koncept när det låter så här bra?

Longines 2022-10-19 (CD).jpg


Spotify shortcut powered by @Träff :
 

laketwig

Patek
2-Faktor
2022-10-22

Nostalgitrip, del I:


Nej, jag har inte kommit in i ett stim. Har bara lite tråkigt då det är skitväder ute. Rotade efter något att lyssna på och hittade den här banbrytande skivan. Det är över 54 år sedan jag köpte LP'n, men jag minns det som om det vore igår. ;)

Mike Bloomfield, Al Kooper & Stephen Stills - Super Session (1968)

Al Kooper (keyboards, gitarr, sång) hade i början på 1968 lämnat Blood, Sweat & Tears efter att dom spelat in sin debutskiva. Under ett tidigare studiojobb på Bob Dylans album Highway 61 Revisited (1965) hade han lärt känna Mike Bloomfield (gitarr). Han fick höra att Bloomfield var på väg att lämna sitt band (Electric Flag) så han ringde upp honom och frågade om han var sugen på att jamma lite. Då deras tidigar möten hade varit lyckade tackade Bloomfield ja.

Kooper bokade en studio i två dagar. Kompletterat med Barry Goldberg (Keyboard) och Harvey Brooks (bas), båda från Electric Flag, samt studiotrummisen Eddie Hoh var dom redo att börja. Den första dagen gick bra och ägnades mest åt instrumentala bluesspår. Sen gick det fel, då Bloomfields återkommande sömnproblem gjorde att han mådde så dåligt att han inte kunde vara med dag två.

Nu var goda råd dyra men ryktet sa att Stephen Stills var på väg att lämna Buffalo Springfield. Ett snabbt telefonsamtal senare så dök han upp i studion. Stills kan ju spela det mesta man sätter i händerna på honom men här får han verkligen glänsa på gitarr, betydligt mera än i Buffalo Springfield. Lyssna t ex på Donovans låt Season of the Witch.

Sida A på LP'n var alltså med Mike Bloomfield på gitarr och sida B med Stephen Stills. CD'n har givetvis samma låtordning, samt att den remastrade versionen på Spotify har fyra extraspår som min CD saknar. Skivan blev en stor framgång och sålde guld vilket gav mersmak, som kommer att avhandlas om några dagar i del II av min nostalgitrip. Stay tuned ... ;)

PS.

Banbrytande skiva ja. Många anser att den här skivan representerar den första supergruppen, som blev så populärt i slutet på 60- och början av 70-talet. Crosby, Stills & Nash och Blind Faith är två exempel på efterföljande supergrupper, där medlemmarna redan hade gjort sig ett namn i andra grupper.

IWC M 2022-10-22 (CD).jpg


Spotify shortcut powered by @Träff :
 
Senast ändrad:

laketwig

Patek
2-Faktor
2022-10-24

Nostalgitrip, del II.


Skitväder idag igen så jag fortsätter min nostalgitrip med den tredje dubbel-LP'n jag köpte, efter Jimi Hendrix - Electric Ladyland och Beatles - White Album som båda kom några månader tidigare.

Mike Bloomfield & Al Kooper - The Live Adventures of ... (1968)

Som jag sa i förra tipset så gav framgångarna med Super Session mersmak. Nästa logiska steg var att ta studioprojektet ut till konsertlokalerna. Kooper och Bloomfield, uppbackade av olika andra musiker, gav ett antal konserter under resten av 1968. Som tur var fångades en av dom på band. En förresten. Det var faktiskt tre kvällar i rad på samma ställe, nämligen anrika Fillmore West i San Francisco mellan den 26'e och 28'e september.

Dom här tre konserterna kantades dock av problem, som började redan innan med svårigheter att hitta en ledig replokal i San Francisco. När sen konserterna väl genomfördes drabbades Bloomfield igen av sömnproblem och kunde inte vara med hela tiden. Precis som på Super Session kallades ett antal andra gitarrister in med kort varsel, nämligen Carlos Santana, Elvin Bishop och Steve Miller. Dessutom hade man problem med tekniken, bl a mikrofoner som gav upp och oförklarliga inspelningsmissar. Dubbel-LP'n landar på lite över 85 minuter och tyvärr gör dubbel-CD'n det samma, trots att det borde finnas betydligt mera material tillgängligt från dom tre kvällarna. Inspelningen är lite rå men det gör inget när musiken och framförandet är så bra. Dessutom är den lite unik då det fanns få liveskivor på marknaden 1968.

IWC M 2022-10-24 (CD).jpg


Spotify shortcut powered by @Träff :
 

laketwig

Patek
2-Faktor
2023-04-14
Länge sen sist. Har ni saknat mina tips ...? ;)

Har varit bra dött på skivfronten under en längre tid så det har inte funnits mycket att tipsa om, men i veckan dök den här upp:

Joe Bonamassa - Tales of Time (2023)

Jag har ju redan tipsat om "bonnmössans" senaste studioskiva (Time Clocks, 2021) som är mycket bra*). Nu kommer liveskivan där 8 av 10 spår från studioplattan ingår, dock inte i samma ordning. Låter minst lika bra live som i studio, vilket inte är förvånande när vi pratar Bonamassa. Däremot blir givetvis ljudbilden luftigare då det är live med en grym inspelning och mix. Är inte bara lite avundsjuk på en av mina gamla chefer som ska gå och se honom på Avicii Arena den 24'e april. Han lär nog få höra samma sak live på riktigt medans vi får nöja oss med skivan. Är inte så illa det heller ... :happyhappy:

*) https://klocksnack.se/threads/laketwigs-numera-sporadiska-skivtips.67791/page-12#post-4067861

Omega 42 2023-04-14 (CD).jpg


Spotify shortcut powered by @Träff :
 
Senast ändrad:

laketwig

Patek
2-Faktor
2023-06-01
För första gången tänker jag tipsa om en skiva som inte är släppt ännu:

Peter Gabriel - I/O (2023?)

Hur kan man tipsa om en skiva som inte är släppt ännu? Elementärt Watson. Jag såg honom på Globen/Avicii Arena igår kväll, där han utöver gamla hits spelade merparten från den kommande skivan. Han har ju släppt ett antal spår från den redan och här kommer ett smakprov på en av dom bättre nya låtarna:


Mitt första besök inne i Globen. Kapaciteten på den här konserten var satt till 16.000 men det var inte slutsålt så en ca 12-13.000.

Perte gabriel 2023-05-31 (1).jpg
Perte gabriel 2023-05-31 (2).jpg
Perte gabriel 2023-05-31 (3).jpg
Perte gabriel 2023-05-31 (4).jpg


Konserten var givetvis fantastiska 2,5 timmar. Bara att få höra hits som Digging in the Dirt, Sledgehammer, Don't Give Up, Red Rain, Big Time och givetvis Solsbury Hill live lär jag leva på länge. Med det sagt, den nya skivan är värd att vänta på ... :happyhappy:

Satt på motsvarande kortsida en bit upp så ljudet var perfekt men för långt bort för att kunna få till bilder av min vanliga kvalitet med en mobilkamera. Hav överseende. ;)

Perte gabriel 2023-05-31 (5).jpg

Perte gabriel 2023-05-31 (6).jpg

Perte gabriel 2023-05-31 (7).jpg
 
Senast ändrad:
Topp